Lava sjuk :S
Kom precis hem från 5 dagars semester i jämtland, illrarna fick vara hemma och blev matade av mina bröder. Nu när jag kolla till dem så verkar det som Lava inte mår tipp topp. Hon äter och dricker, men jag kan känna hennes ryggrad och revben tydligt, hon verkar slö och verkar lite klen i bakbenen. Hon är kletig runt vulvan å fiser mycket. Hon ser inte ut att ha börjar brunsta än iaf. Hon snorar lite å nös förut så snoret flög. Nu vankar hon runt sakta å tar det lugnt. För nån vecka sens å lyckades hon komma över hundens röda gummiborste, som hon ätit upp stora delar av, det mesta ser ut att ha kommit ut hon bajsade rött länge. Gav henne mer parafin olja, men tänkte att nått kanske har fastnat å orsakar hur hon mår? Tänkte åka in till veterinären å kastrera henne å tänkte att man kanske kunde kolla samtidigt? Antingen röntka innan eller kan man kolla medans man opererar? Och vad kostar det ungefär om man ska undersöka och röntga? Nån som behövt ta bort ett föremål ur sin illers mage? Behöver veta hur mycket pengar jag behöver skrapa ihop, hon är försäkrad.
är hon försäkrad så får du betala själv risken..och den beror lite på vad slut summan landar på….jag fick tex betala 1000 kr när kostnaden hamnade på 3000 kr..
det låter inte så bra det där…det kan ju vara sviter av borsten..eller en livmodersinflammation eller något annat. oavsett tycker jag att du fbör åka in till veterinären så snabbt som möjligt! när har du tid för kastrering? Det viktigaste e att de kollar vad som e fel nu…kanske med kontrast röntgen…
Ojoj.. Det där med att hon magrat av är inte bra! Skulle gissa på att antingen har hon saknat dig och inte ätit bra för det, något har fastnat i magen, att hon är riktigt förkyld och inte ätit pga det eller har en infektion och mår pyton. Äter de inte ordentligt kan de magra av snabbt.
Svajigheten kan vara symptom på något allvarligare men oxå förkylningsfeber eller att hon har lite b-vitaminbrist för att hon inte ätit.
Skulle rekomendera dig att åka in faktisk. I bästa fall är det bara en rejäl förkylning och hon kommer undan med en b-vitamin spruta eller så åker du på en operation.
Skulle gissa att en OP kostar runt en 5000-6000:- om det inte inträffar något oväntat. Försäkringen täcker ju allt utom 600:- + 20% i självrisk.
Sara
okej, men hon äter ju iaf nu, kan ju vara så att brorsorna inte fattat att de behöver ha mat hela tiden också. Å att hon inte fått i sig tillräckligt de senaste dagarna, ska ringa veterinären de första jag gör imorrn.
men tänkte eftersom hon andas rätt fort, å e lite täppt i näsan, snorig å nyser, att hon bara e förkyld? då blir man ju hängig å tappar aptiten? ska se vad vetten säger å hoppas det inte är nått farligt.
hmm jag har känt på Lavas mage å på hennes vänstra sida känns det som en stor klump i magen, jag har inte sett henne bajsa, men inte varit hemma så länge, under om det kan vara fyllda tarmar jag känner?

Åk till veterinären first thing nu på morgonen!!!
Låter ju inte alls bra.
Låter ju som om det mycket väl kan vara förstoppning… men en annan grej det kan vara är ju nån slagt inflammation, livmodersinflammation, analsäckinflammation (ger klet och svullnad i baken)… är de riktigt allvarliga sätter de sig ju även på imunförsvaret och hon kan tex få feber och dyl samtidigt… Vänta inte för länge med att åka till veterinären. Ju svagare hon hinner bli, destå svårare blir eventuella operationer ju. Åk idag!!!
Svullnaden på magen, är den kvar än? Har de bara ätit mycket så känns inte det hårt, utan mjukt. Hade en iller som blev vätskefylld i buken pga tumörer, och den var alldeles uppsvullen på magen, som en ballong i hårdheten på magen… så ska det inte vara!!! Även den hade svårt att gå pga svullnaden.
Lycka till! :-)
Hon är borta. satt med henne i knätt ill kl 4, sen somnade jag å nu när jag vakna så var hon borta. Jag klarar inte mer
ÅÅ ne din stackare!!! Lider verkligen med dig! Önskar det fanns något jag kunde göra!! 
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

aj..borta som i gått och gömt sig?
borta som i död

omg… :(

Stackarn…
Jag vet att inga ord hjälper i en sådan här stund, men jag tänker på dig.
Kram
Sara
Nämen herregud! Din stackare! Du har verkligen fått mer än din beskärda del av otur! Lider så med dig! *tröst kramar*

Men lilla vän, ska det aldrig ta slut med elende för dig.
Skickar tröstande kramar till dig, även om jag vet att de hjälper föga just nu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kram från mig och Kentuckys bror Burton.
Djuren är verkligen allt jag har, jag värderar dem högre än allt annat, varför händer allt det här för? Trodde jag skulle va ha både Humla å Lava tills de dog av ålderdom. Är 7 månader en magisk ålder eller? Känns som man blir straffad eller nått, å nu är Kentucky ensam igen, å nu har hon inte ens hunden att leka med :(
Mamma var så söt å satt å klappa på mig när jag låg å grät i sängen, å hon ringer runt å försöker kolla med agria å veterinär hur man ska göra med livförsäkring å sånt, hon vet att jag inte klarar att prata i telefon nu. Å så har hon suttit på blocket å ringt mig då å då när hon hittat nån annons. Hon har ju också börjat ty sig till illrarna, kallar sig själv för mormor, hade ju Humla i en bärväska på ryggen när hon va ute å plocka svamp. Hon tycker också att de ska va två.
Verkar btw som alla viltfärgade jag tyr mig till dör, Hemi som jag hade hemma bara ett par dar, dog några veckor senare av en tumör i strupen, och min kompis iller tompa, som jag hade tänkt fråga om jag kunde få adoptera, blev avlivad igår pga av ett tarmvirus eller nått :(

Usch nej vad hemskt.. Tänker så på dig..

Nej, men herregud! Det är bara inte sant. Finns ingen möjlighet att förlora två illrar under så kort tid. Massa tröstkramar ifrån oss!!!!
Hemskt ledsna för er! Vad fort det kan gå. kram.
det känns jävligt orättvist iaf

Jag är så ledsen för din skull.
Jag tycker att du ska låta obducera henne. Det är väl värt användna pengar.
Nu är det andra illern som du förlorat på relativt kort tid. Tänk om det är något i närmiljön som orsakat deras död? Utan obduktion kommer du inte att få klarhet i det hela.
jag ska obducera henne, tror att hon hade stopp i tarmen.
#24 jag tror det kommer kännas lite lite bättre om du får reda på vad som hände..även om det kan kännas osannolikt nu. Tycker så fruktansvärt synd om dig att jag inte finner ord! nu får hemska saker sluta hända dig! det e inte rättvist!

Jag tycker det är en väldigt bra idé att obducera. När min Nala dog av stopp i tarmen så kändes det ändå bättre. Då visste jag, jag behövde inte gå och undra längre.
Det går otroligt snabbt när det väl hamnat i tarmen.
Här är vi ledsna för din skull!
Velsan: Hemskt att förlora sina vänner, speciellt så tätt inpå varandra. Sorgligt att du ska drabbas så hårt.
Eftersom du tänker obducera, så kontakta Stif och hör om du kan få bidrag från obduktionsfonden.
/Ammi
jag är inte medlem i stif
#29 Jag vet inte säkert, det handlar ju om att få veta orsakerna till att en iller gått bort och då borde inte medlemsskapet inverka (tyckerjag). Det är värt att fråga, du kan ju skicka en kopia av obduktionresultatet till Stif. /Ammi

Skickar lite tröstekramar från mig o Marwin 
jag tror inte du behöver vara medlem….här är en länk om forskningsfonden: http://www.canit.se/~stif/dokument/fonder.html
beklagar sorgen
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan man lägga henne i frysen tills jag fått papprerna från agria och tills jag vet vart man ska obducera och så? Känns så hemskt att göra det, men annars kommer hon ruttna och kan ju ändå inte begrava henne nu.

Usch va hemskt! beklagar. Jag undrar om inte lava är valpen som vi hade tänkt ta från första början..?
Hoppas att obduktionen ger dig svar som gör det lättare att acceptera.

Tänker på dig.

Beklagar verkligen det som hänt…
Ja, du kan lägga henne i frysen. Lägg henne i en påse eller nått.
Har gjort det själv med en iller, så jag vet att det fungerar.
Sara

Ush, vad sorgligt. Synd att du inte han in i tid. Tänk på att ta ut luften ur påsen när du fryser henne. Stor eloge till dig att du tänker obducera henne!
Nej vad tråkigt Vanja! :'-( Du har verkligen haft otur, hoppas det vänder snart. orkar o vill du prata är det bara att ringa…*kramar*
Beklagar sorgen. En liten ljusning är kanske ändå att du hann hem och fick träffa henne innan hon gick bort.
Nu har du säkert redan fryst kroppen och det fixar sig nog bra med obduktionen ändå, men…
Man ska kyla men INTE frysa en kropp som ska lämnas in för obduktion. Frysning förstör vävnaden på cellnivå vilket försvårar eller omöjliggör en histopatologisk undersökning. Sådant som stopp i tarmen eller organförändringar på makronivå kan man naturligtvis upptäcka ändå trots att kroppen varit fryst, men undersökningar på mikroskopisk nivå kan bli svårt.
För bästa resultat bör en obduktion alltid göras så fort som möjligt efter att döden inträffat. Ett alternativ till att skicka in hela kroppen är att man låter sin lokala veterinär obducera och ta prover (gärna så mycket som möjligt vid oklart dödsfall) som sedan skickas in för analys.
Symptom som snorig och snabb andning mm är inte riktigt något man normalt förknippar med stopp i tarmen. Det kan möjligen vara ett följdproblem av att hon blev försvagad, eller kanske en helt separat infektion, eller också dog hon av något helt annat än ett stopp i tarmen. Klumpen du palperade i buken kan vara något i tarmen, men det kan också vara ex. en förstorad/förändrad mjälte. Infektioner och lymfosarkom hör till möjliga dödsorsaker.

Kanske du ska ta en av Malins omplacringar som sällskap till din ensamma iller. Visst kan det var okänsligt av mig att föreslå så här tätt inpå, men kanske saker händer av en mening.
jo hade för mig att nått i kroppen förstördes, men tror de går att se ändå. funderade också på om de kund ev amjälten som va förstorad men såg henne aldrig bajsa så vet inte vad det är. väntar på papprerna från agria också.
Kentucky börjar bli rastlös :( saknar nån att busa med. Jag vill ju att de ska vara två så de inte behöver va ensamma. Men får nog bli en hane nästa gång, får se om jag hittar nån som passar. Vågar mig inte på nån mer viltfärgad heller.