Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1176 ggr
Vattunalle
0

Hundägare *suck*

När ska alla hundägare som tror att de har 100 pli på hunden fatta att det inte funkar på alla djur. Och släppa sin "kunskaps-ledar-tro" och koppla hunden när de är ute. Andra Golden ägaren på två dagar nu som fått be om ursäkt när deras hundar kommer löpandes mot mina illrar då deras husse skriker och kommer löpandes efter. Det mest patetiska är att de skyller och daskar hunden efteråt, när det är de själva som borde ha stryk.Skrikandes

Banankaka320
0

Det är ju som du säger ägarens fel >< Det är ju instinkter hunden följer om den verkligen är så lydig att vara lös, då borde den inte få utskällning ><

fridaas
0

Dessutom 'r det inte ens lagligt att ha hundar lösa just nu..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Banankaka320
0

#2 Hur är den där lagen egentligen? :o Alla säger olika ><

duholm
0

Det är bara vissa kommuner som det är olagligt i.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

HannaM
0

Nee, det är väl olagligt att ha hunden lös under större delen av våren och sommaren på grund av djurungar i naturen.

fridaas
0

1a mars- 20augusti är det som gäller, eller visst man får ha sin hund lös, men man måste ha den under samma kontroll som när du har den i koppel..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

duholm
0

hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.

Detta betyder att har man en hund som inte intresserar sig för t.ex vilt eller om man har ordentlig koll på sin hund så kan den springa fritt. Kaniner t.ex berörs inte alls av denna lagen, så du kan släppa din hund helt i t.ex parker och andra ställen där de inte stör storvilt.

Men å andra sidan så får en hund aldrig springa helt okontrollerad.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

HannaM
0

Mm men under samma som kontroll när den är kopplad är inte vad den är när den jagar illrar eller springer fram för att hälsa på mig.

duholm
0

Jag tycker ju att det räknas som att hunden springer okontrollerat och då är det absolut fel. Många människor tror att de har mycket bättre koll på sin hund än vad de egentligen har tråkigt nog.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

LinaIsabell
0

De har infört/ska införa en lag som säger att om en hund kommer springade mot dig så får man döda den. Jag vet dock inte mycket om detta, det är bara vad jag hört. Vore bra om någon som visste mer kunde förklara mer.

HannaM
0

och många tycker inte att det gör så mycket för dera hund är ju så snäll så… så om den råkar springa lite som den vill så skulle den ju aaaldrig göra något

Banankaka320
0

Men då känner jag mig som duktig hundägare som kan ha min hund lös utan att hon springer bort efter djur :D (Hon frågar om tillåtelse, tittar på mig med puppyeyes men jag säger nej då slutar hon.)

Det är många lösa hundar där jag bor så jag tror ingen har något emot det, men skulle någon säga till skulle jag självklart respektera det :)

Vattunalle
0

Har sagt det förut och jag säger det igen:

Det finns INGEN hundägare som har 100 lydnad på sin hund bland alla djur. Kanske mot andra hundar och katter men aldrig mot illrar.

Den här ägaren trodde sig verkligen ha 100% koll på sin Golden, sen är ju den rasen känd för att vara lugn och en lydig svenssonhund. Och jag såg hunden på avstånd och väntade på en reaktion som alltid då hundar ser illrar, Hunden reagerade och ville ge sig i väg men dennes husse som också såg allt skrek nej och visade ett pektecken åt hunden att den skulle gå fot på den andra sidan om hans ben. Hunden lyssnade först och bytte sida i 2 sekunder, sen stack den direkt. Jag såg verkligen hur hundägaren in i det sista försökte få hunden att lyssna och en STOR förvånad över att han inte hade bättre koll på hunden än det han trodde sig ha. Sen fick det pinsamma utspelet gå ut över hunden i stället….Tyvärr så hann jag aldrig säga till han det, eftersom Sharkey skrek till (ni vet så där högt och illa som dom gör då dom blir rädda) så jag fokuserade mer på att göra han trygg igen än att lyssa på den patetiskt snabba ursäkt jag fick innan han pös i väg.

Jag fattar inte varför man ens vill ha hundarna utan koppel? det finns koppel på flera meter om man inte kan hålla samma tempo som hunden då man är ute. Och har det med dominans att göra så skaffa ett koppel med nitar då eller nått.

enbartmalin
0

Om en hund inte lyder måste man säga ifrån, det är ju ionte riktigt som att ha iller ;)
Nu vet jag ju inte hur han sa ifrån då jag inte var där, men att "banna" sin hund när den gör fel är ett tränings sätt(det vanligaste).
Det finns numera många nya metoder att använda sig av men det är fortfarande det vanligaste.

Jag hade också blivit förbannad om min hund gjort liknande och fyat rejält, hundar lär sig till nästa gång till skillnad från tex. illrar som gör som skiter i vilket.

Men trisst är det med hund människor som inte har koll på sina hundar.

Hälsningar Malin

Banankaka320
0

Anledning att jag litar på min hund är att hon har haft så många tillfällen och hon är en liten nakenhund, men jag kopplar henne ändå. Hon tror att mina råttor är valpar xD

En gång i djursjukhuset mötte jag en stoor Grand Danois som blängde på mig och lilla Maggie, så fort jag fick ögonkontakt med hunden började den morra på mig >< Den kunde närsomhelst slita sig lös och äta mig kändes det som xD

Tycker att det är en skillnad på storlek, ex En iller skulle kunna spöa min nakenhund om den ville, spec då hon viker undan för min Maggie.

[Sephrenia]
0

Jag kan lagen och har haft hunden lös då han inte springer långt ifrån, jag är aldrig rädd att han ska ta en iller då han är uppväxt som valp med illrar, dock så kopplar jag honom om jag ser katt eller annan hund eftersom han inte går ihop med dessa arter.

Men jag slår aldrig min hund för han springer, jag buar så han förstår att jag är besviken på att han lämnat min sida när han inte fick tillåtelse… Jag har aldrig hunden lös där jag kan träffa på någon som tycker det är otäckt - vilken art det än gäller.

Anledningen till att jag ens har han lös att han springer runt runt runt mig och min sambo när vi är ute på en radie på 5-20 meter för att få iväg överskotts energi, skulle jag springa, gå eller köra agillity med honom så hans energi tog slut så skulle jag vara halvt död när han kommigt på sin 2/10 delar av det som krävs för att han ska bli trött.

duholm
0

Man måste kunna släppa sin hund någonstans, en liten rastgård i innerstan håller liksom inte måttet för t.ex en border collie som behöver springa 4 mil om dagen för att må bra.

Och med risk att låta otrevlig så finns de visst människor som har 100% koll på sin hund, min mamma är en av dem, och jag var en av dem. Jag är i praktiskt taget uppväxt på brukshundsklubb och såg dagligen folk som kunde få sin hund att göra vad som helst. Tränar du t.ex skydd eller lydnad på elitnivå så HAR du koll på din hund i ALLA situatuioner. Kan du t.o.m få hunden att släppa armen på kommando, så kan du få den att inte jaga illrar också! Den kommer säkert att va superintresserad, men den kommer inte att jaga den.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

HannaM
0

Ja har man den kollen på riktigt så är det ok. Många tror att dom har det men har det inte. Jag som numera är rädd för hundar igen (efter attack pga illerlukt) har träffat på både en två och tre och fjorton hundägare som släpper sina hundar lösa där det finns folk och djur utan att ha 100 pli. Har man då en hund man MÅSTE släppa lös och rasta och springa av sig såpass ofta att man inte kan ta sig till enskilda platser så bor man fel om man bor i stan. Då har man tänkt fel när man köpte hunden.

[Sephrenia]
0

Tycker folk kan göra som mig med hundar man inte litar hundra procent på (vi har inte fostrat han sen valpstadiet så det kommer ta ett tag innan jag känner att jag har full pli) gå ut när det ösregnar så jävligt att man inte ens ser när man kör bil knappt och gå till ett avskilt område tex mitten på ett elljusspår och släpp hunden, garanterat stöter du inte på något alls just då.. det är det enda tillfället jag känner full kontroll utan min sambo vid min sida.

Tzatu
0

#17 Även jag har vuxit upp på en brukshundsklubb, känner många som tränar skydd, är dotter till 2 veterinärer, men jag kan inte säga att jag känner någon som har 100 procent pli på sin hund i alla lägen.

enbartmalin
0

#20 Det finns dom som har det, men dom är väldigt få och lätt räknade.

Hälsningar Malin

Banankaka320
0

Vet inte om det är en myt, men när en hund har fått upp ett spår så kopplas en del av hjärnan bort?
Har märkt på min hund när hon hittar något spännande att hon försöker lyssna, när jag säger hennes namn viftar hon lita på svansen och fortsätter sniffa. Vanligtvis när jag ropar på hennes namn så vänder hon och kommer till mig, men när hon hittat något måste jag säga hennes namn och KOM högt för att liksom få mer uppmärksamhet och bryta hennes koncentration. :)

zickan
0

#13 jag har mer pli på min hund runt illrar än vad jag har runt katt och hund XD

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Sephrenia]
0

Btw varför "aldrig" mot illrar, en hund som våran kan ju vara uppvuxen med dom.. samma som de kan strunta i katter och andra hundar om de är uppvuxna med dom arterna..

Alex
0

Himla trist att sånt ska behöva hända. Rynkar på näsan

#17 Där vill jag säga emot dig. Jag känner folk som tävlar på elitnivå med sina hundar, som till och med betitlats Svensk Lydnadschampion. Men det säger helt ärligt ingenting om hur hunden är lydnadsmässigt i vardagen. Hundar är inte dummare än att de gör skillnad på träning och vardag, för många hundar räcker det att du kliver in på en brukshundsklubb så skärper de alla sinnen till max och lyder ovillkorligt matte/husse. Men ute på vanliga promenader ställer väldigt sällan folk samma höga krav på hundarna som när det gäller träning/tävling, då får ju hundarna vandra runt, nosa och koncentrera sig på annat runt omkring.

Och ja, jag kan säga av egen erfarenhet (och andras) att det är betydligt enklare att ta en hund till elitnivå i tävlingslydnad än att få en riktigt kanonbra vardagslydnad på hunden så den fungerar och lyssnar i alla lägen. Det gäller både min egen förra hund samt vänners hundar, klart att de lyssnade och kom när man ropade när de var lösa ute, men dröjde det några sekunder för att de skulle hinna nosa klart på något så fick det allt göra det (enligt dem) och det är inget man lätt tränar bort. Samma hundar på lydnadsplan reagerade omedelbart vid kommando, full fart och gjorde flera elitlydnadsmoment felfritt redan som valpar och unghundar… Så det är extrem stor skillnad på att tävla med sin hund och ha full pli i vardagen. Tyvärr är det långt ifrån alla hundägare som förstår detta, utan tror att hunden lyssnar i alla lägen för att den lyssnar så bra för det mesta…

På tok för många hundägare är naiva och egoistiska, men åsikter som att "hunden är så snäll, den gör inget så den får gå lös bland folk" eller "den lyssnar till 100% i alla lägen". Sånt som en hundrädd person, eller en iller, inte får minsta trygghet av… Nä, självklart får hundägare ha sina hundar lösa när de har koll, men inte bland folk och på ställen där de har sån koll att de kan koppla hunden i god tid om de möter någon, samt att de bör vara fullt medvetna om vad det är för djur de har och att man aldrig kan lita på något till 100%…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattunalle
0

#25 instämmer fullt ut. brukshundskola whatever, men ute i naturen och de får upp spåret så spelar husse el mattes ord ingen lag. Jag såg bevis på det i går, och i förrgår, och det var eller ÄR nog inte sista gången heller,,,tyvärr

eeeeeee
0

där jag är uppväxt får hundar inte gå lösa alls. utan endast i de hagar som uppsatta för dem. inte ens i skog eller elljusspår får de gå lösa.

hade själv en iller som dog av att hon blev biten av en hund, skadorna var förstora för att hon skulle klara det. så det är väldigt tragiskt och jobbigt.

det går mycket hundar där jag bor och flera ggr har en hund hoppat in på våran tomt och sprungit fram till våra illrar. ägarna ber inte ens om ursäkt, jäkligt dåligt tycker jag. mina illrar ska ju kunna gå på min tomt utan att riskera att en hund ska hoppa över anser jag. så nu ska det bli plank runt hela tomten hahaha.

[Sephrenia]
0

#27 sånt gör att jag känner att jag har sådan tur när jag ser hunden och illrarna dela på sovpuffen.

eeeeeee
0

#28 det förstår jag, hade en hund förut och han gick jätte väl ihop med illrarna, delade sovpuff och allt =)

[Sephrenia]
0

#29 haha tji fick jag, blev dispyt om just sovpuffen idag för Zira kraffsade i ena hörnet så det ser ut som den vart med och gått i en rosenbuske, hunden uppskattade inte att hon spintade den för honom ^^

Alex
0

#27 Sånt är ju så trist! Be om ursäkt är ju det minsta man kan göra… För olyckor kan ju hända, det förstår nog de flesta. Precis som att det kan hända att en iller smiter ut ur huset och försvinner, så kan det ju hända att en hund smiter också, men nog f*n ska man be om ursäkt när det händer och göra allt man kan för att det inte ska hända igen! Det brukar ju dessutom oftast märkas skillnad på de hundägare som verkligen ber om ursäkt på riktigt och de som bara säger det för att verka artiga…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

eeeeeee
0

#31 absolut, jag har inget direkt emot hundar generellt då jag tycker om dem. men be om ursäkt är det minsta jag begär. och som du säger så ser man skillnad. vi har en hund som alltid brukar sätta sig utanför grinden och vänta på våran illerhane, han har blivit som hennes bebis, så hon får komma in, men hon sitter och väntar på tills vi säger till. vilket är ju toppen =) fast våran kille är ju inte så jätte förtjust i alla leka bebis :P

Primarosen
0

Jag och mollie var ute i går då det kom en hund springande mot oss på måsängen. Så jag lyfte upp mollie snabbt som attan och hunden bara skuttade upp på mig. Ägaren kom springade efter och skrek på hunden.

Och sen har jag ju läst så mycket här inne om ägare som släpper hundarna utan att kolla vad som finns runt om och liknande så hade så mycket ilska.

Så när hon tog sin hund och började skälla på hunden, så bara började jag skrika att det inte var hundens fel att allt är hennes fel, du är för he**ete människa och har ögon och du kan väl se i din omgivning om det finns felr som har djur. Hon blev helt stum och bara vände och gick sen bad hon mig dra år h***ete!

Det var ju inte jag som gjorde fel.

[Sephrenia]
0

#33 haha modigt gjort, hon kommer nog få höra att det är hennes fel när hon berättar det för närstående så säkert så du har nog gett henne en hel del att fundera på.

Primarosen
0

#34 haha ja det hoppas jag, hoppas också hon berättar det vidare till sina vänner ;) Annars får dom stöta på mig och mitt ilska jag igen hahaFlört Annars brukar jag alltid ta det som en klack spark, men läste en gång att en schäfer hade tagit en iller i munnen så den dog, och när jag läste det så satt jag och grät. Muckar dom med mollie så muckar man tillbaks hon är en i famljen  hehe

Banankaka320
0

#33 Men om min hund sprang iväg skulle jag nog också "skälla" på den, fast för mig skulle det räcka att gå fram och hämta hunden och säga "FY" eller "NEJ". Skulle absolut inte skälla på hunden om den kom när jag ropade, men min hund springer aldrig bort de tillfällen hon får. Menar inte att jag litar på henne 100%. Och självklart är det ändå mitt fel om hunden skulle få för sig att springa bort, men den bör ändå veta att den gjorde fel

Men som sagt tycker jag att det är stor skillnad på en stor lös hund och en liten lös hund.

HannaM
0

Kul för dig att du tycker att det är skillnad på stora och små. Jag ser ingen skillnad. Även en chihuahua har större käke och mer kraft i bettet än en iller och kan ha ihjäl en iller.

Primarosen
0

#36 igår när mollie och jag var ute så var det en labrador som gick löst, och mollie stod bakom mig, men hunden såg något och ägaren sa hela tiden nej fortsätt gå sa han till hunden så jag bara sa hej och sen gick vidare. Men hon skällde och smällde till hunden på örat och det var då jag reagerade. Jag tycker du gör rätt i alla fall. Glad Men jag tycker inte det är så stor skillnad på om det är en liten eller stor hund, för dom stora välter en och dom små springer fort och smidigt, jag tycker det är jobbit vilket somTungan ute

Banankaka320
0

#37 Ja det klart, men jag syftade på att det är lättare att försvara sig mot en chihuahua än en grand danois :p
En större hund kan ju hoppa upp i famnen när man håller i en iller, en chihuahua skulle inte lyckas så himla bra att hoppa så högt upp och hugga.

#38 Det låter som ägaren redan kände på sig att hunden skulle hitta på något, dumt att inte koppla den med en gång då ><

[Sephrenia]
0

Jag tycker små lösa hundar är hemskare mot stora… ettriga små bjäbbiga saker.

Banankaka320
0

#40 Ja det är dem, men jag tror det beror på hur folk uppfostrat dem :o

Norrskenets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#40 Jag tror mer det beror mycket på ägaren om hunden är ettrig/bjäbbig.

Familjens hund som vi har är en blandning mellan Chihuahua, papillon, shi-tsu och Lasa-apso. En hund man tycker borde vara väldigt ettrig och bjäbbig men han är lugnet själv.

Fast andra hundar skäller mot han så kollar han bara fundersamt på den högljudda hunden och går vidare.

Så jag tror att ägaren spelar en stor roll hur hunden är och beter sig, oavsett ras:)