Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 414 ggr
sarae
0

Rutiner?

Har ni några särskilda rutiner för era illrar varje dag?

Här får de laxolja, plaque off och B-vitamin i stort sett varje dag..antingen båda eller bara den ena beroende på…

Vad har ni för rutiner?

Robinsnel
0

Theas medicin, fräscht vatten.. Det är det enda som är dagligt…

Sara
0

Hade rutiner förut när Oscar fanns, för då skulle han ha medicin morgon och kväll.

Annars så får de plaqueoff i lite vetegroddsolja varje dag och så fylls det på mat och vatten på kvällen samt lådorna tas oftast både morgon och kväll.

Sara

JossanH
0

varje morgon när jag stiger ur sängen så öppnar jag grinden till illrarna och dom brukar vara med mig i badrummet o plaska lite när jag gör mig i ordning. har dom inte gått o lagt sig igen (vilket dom brukar under dessa 30-40 min) så får dom var sin godis i illerrummet innan jag går hemifrån.

Sen är det olika varje eftermiddag när jag kommer hem men oftast sover illrarna tills kvällen.. kommer bara upp o säger hej.

varje kväll byter jag vatten och rensar lådorna och fyller på mat vid behov.

Pegasus har satt tiggning, av allt som vi äter under hela dygnet, till sin rutin…

Sajtvärd på Iller.ifokus

anetka
0

Tydligaste rutinen är väl på morgonen. När jag kommer till köket fyller jag mat- och vattenskålarna och godmorgon-kramas lite.

Aelsklinn
0

Här får de friskt vatten flera gånger per dag.
En skvätt furotone  (och en eller ett par godisar brukar de få så gott som dagligen iaf).
Leka gör vi också med dem (de brukar komma igång ordentligt på kvällen) och så är vi ute och går med dem i all den härliga snön ca varannan dag… Imorgon blir det första kloklippningen här också… Då blir vi nog inte populära :)

Robinsnel
0

just ja… skitrensandet o busandet hade jag visst inte tänkt på som rutin..

sarae
0

det had ejag inte heller tänkt på ;) men det + mat å vatten görs varje dag

gwen
0

Alba insulinomsjukis får sin medicin varje morgon blandad i laktosfri grädde. I den blandas även öljästpulver, för att ge henne mer b-vitaminer (hon har även anemi). Även stiffler får lite grädde på morognen vilket han älskar.

Sedan får de även kattvitamin på tub (pasta), mest dock till Alba. Stiffler får även ibland en kattvitamintablett. Köpte det till Alba först för att se om hon gillade dessa, det är B-vitaminer i tabletten. Men hon ratade dem helt. Stiffler älskar dem däremot och får nån gång ibland dem.

Sen får de även ibland lite vetegroddsolja…

Alba får även dagligen rått kött, vilket hon med glödje gluffsar i sig. Stiffler gör kräkljud när vi försökt ge honom. *fniss*

smurfb
0

varje morgon 6:30 får Albin och Bilbo sina kortisontabletter. Undra varför de inte luskat ut det än å gömmer sig.. de kommer fram frivilligt när jag sitter i stolen me pillerburken i högsta hugg.. Skrattande

gwen
0

#9 Hur ger du dina tabletterna? Rakt ner i halsen eller äter de upp den frivilligt? Eller blandar du dem i något?

Guteillern
0

En vinterdag med illrarna.

Beroende på temperatur så bär det av ut till illrarna i stallet någon gång mellan 06.oo - 08.oo. Har temperaturen i stallet krupit ner omkring nollan, är det dags att ta med varmvatten till vattenskålarna.
De flesta av illrarna sover när vi kommer ner på morgonen, men några brukar vakna och "hjälper till" när vi byter vatten och gör ren deras toaplatser. När detta är gjort blir det kel och lek med de av illrarna som är vakna, tills dom smiter iväg och lägger sig att sova i hålorna dom byggt i halmen.

När illrarna lagt sig passar vi på att fixa med vårat några timmar, innan vi går ner till dom igen. Under dagarna kan det bli en eller flera stunder i stallet, allt beroende på hur aktiva illrarna är. När vi är ner under dagen är det lek och umgänge som gäller, samtidigt passar vi på att kolla hälsan och vid behov klippa klor. Vid kloklippningen blir det god olja på magen, något som brukar vara väldigt populärt. När illrarna ledsnat på vårt sällskap, får vi en stund för våra sysslor igen och på det viset fortsätter dagen.

Under vinterhalvåret har illrarna redan hunnit lagt sig när vi kommer ner på kvällen, för att titta till dom en sista gång innan vi lägger oss.

/Ammi

JossanH
0

jag ser inte riktigt buset som en ruton.. det sker ju liskom på så olika tidpunkter på dagen..
Dock ingår promenader som en rutin.. men bara under sommaren.. Nu är det mest jag som "drar" ut illrarna en sväng då o då för att dom ska få lufta pälsarna lite!

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

#10, jag lägger dem på rygg, öppnar munnen å släpper ner i halsen på dem… att få dem äta de frivilligt verkar typ omöjligt.

Sara
0

När jag började ge mina kortisontabletter och ropade på dem så sprang de och gömde sig så fort deras små ben förmådde. Så jag krossade den till ett fint pulver med en sked och gav med ett par droppar vetegroddsolja. Då började de springa till mig istället. Skrattande

Sara

smurfb
0

Tyvärr har jag inte tid med en sån rutin eller ork på morgonen. Men den största anledningen är att jag tycker att de ska kunna äta piller utan att man måste ge dem massa godis. Iofs får de en bandit eller liknande ibland. Men oftast blire bara piller och det fungerar bra.

Veterinären var imponerad över min teknik Räcka ut tungan

Robinsnel
0

#15 jag provade din metod med thea. Var ingen hit, hon tvärvägrade.. Vi fortsätter krossa med nån droppe olja så slinker det ner..

gwen
0

För min del tycker jag att det är strålande med laktosfria grädden. Då får jag i henne lite extra fett och näring samtidigt. + att min ibland  annars mår illa av tabletten om hon får den utan grädde. Hon kan kräkas upp den då…

Lotta_A
0

När jag kommer hem från jobbet kl 6 på morgonen byter jag vatten och fyller på mat, se busar vi eller så blir det en liten promenad. Sen blir Spiecher trött och går och lägger sig och då går jag också och lägger mig. :) Sen när jag vaknar på eftermiddagen byter jag i lådorna.