Valp + 3 årig ensam-iller
Har sedan tidigare iller Idun hemma, hon är 3 år gammal i år och ganska liten. (runt 750g sist jag kollade) har alltid varit ganska lugn av sig men ändå gärna busat när man fått fart på henne.
Förra helgen fick jag hem Alvin, en 10 veckors valp som fräser runt lägenheten på som en valp ska. Trodde först det skulle bli slagsmål och skunkande när jag satte ihop dom i min lilla 25 kvadratare men icke. Idun var mest helt apatisk de första 2 dagarn (iofs var detta när det var som varmast så det var inte så konstigt då Alvin var ganska trög han med). Men nu en vecka senare och beydligt svalare väder så ligger hon fortfarande mest och sover hela dagarna (är ju på jobbet 8-17'sh så kan inte svara för den tiden) och så fort alvin vill busa och letar upp henne medans han poppar och gör små utfall eller rent ut av bara grötar in sig i samma filt som idun så gör hon mest bara halvhjärtade försök att försvara sig med ganska hårda bett. Men slutar oftast med att hon bara går därifrån och lägger sig någon annanstans.
Har nog sett dom "leka" tillsammans 2 gånger, ena gången runt och genom en kort bit rör som ligger på golvet, varade väl kanske 10 minuter. Andra gången när jag var ute på gräsmattan utanför lägenheten. Då var Idun på och skulle jaga Alvin så fort han sprang för att hitta en buske o gömma sig i. (är ju ganska hemskt ute när man är valp och det kör bilar omkring). Samt Alvin var så klart upptagen med att nosa på allt och alla.
Är det här någorlunda normalt strejk beteende (hon har t.ex. protestbajsat på golvet vilket hon nästan aldrig gör annars vilket är förståligt när det sitter någon annan på hennes låda) eller kan det vara något annat fel på henne?
Om förändringen kom i samband med att Alvin flyttade in och inte innan så skulle det ju mycket väl kunna vara det att det kommit in en ny iller.
Det kan ta ett tag innan två illrar finner varandra helt och han är ju fortfarande rätt färsk. Men om du tvekar och är fundersam på om det kan vara något annat som knasar med henne så kan du ju ta henne till veterinären för säkerhets skull.
Paulina