Jordgeting vs Iller
Jahaja.
Idag har Bogey grävt upp sitt andra jordgetingbo och jag fick dra honom därifrån trots att det svärmade ett antal getingar runt honom. Otroligt nog verkade han inte blivit stucken.
Häromdagen gjorde han samma sak men det boet var nog mindre. Det var nåra få getingar som flög runt och det tog ett tag för mig att fatta vad som hände då jag stod ett par meter bort. Den gången fick Bogey ganska bråttom därifrån och gick och ruskade på sig en stund efteråt så då kanske han fick ett stick, men jag hittade inget på honom efteråt.
Hur är det med det, hur känsliga är illrar för getingstick?
Kan man låta han få ett stick så han kanske blir avskräckt och låter bli getingarna eller är det bara en onödig risk?
Båda gångerna när han hittat bon så har har han blivit jätteintresserad av nått och börjat gräva intensivt. Man vill ju inte att han hittar ett jättebo och man får springa för livet. Det vore bättre om han lärde sig undvika dem.
Simon fick ju ett getingstick på läppen en gång men jag höll bara koll så det inte blev infekterat eller annat, enligt vett skulle man bara låta det vara för i de flesta fall så läker det bäst själv.
Det kan vara ljudet från getingarna som gör honom intresserad.
Vet inte om jag skulle våga testa det där med avskräckande stick. Har tyvärr inte koll på hur känsliga dom är, men hos oss och en del andra djurarter, varierar det ju mycket mellan individer.

En del djur kan ju få otroligt svåra allergiska reaktioner. Vet att på hund kan det bero mycket på storleken på djuret. Vet tyvärr en liten sällskapshund (chihuhua-korsning) som dog på vägen från skogen till veterinären för de hann inte i tid.
Och sen har jag själv haft en Leonberger på 60kg som blev stucken och inte blev det minsta påverkad.
Men går man efter vikt så bör ju iller ligga taskigt till. Fast å andra sidan, vildillrar borde väl bli stuckna?
Summan av mitt inlägg blev väl att jag har egentligen ingen aning om hu det funkar på iller.
Ja få se om nån här har "svaret".
Förra året lärde sig i.a.f. Bogey den hårda vägen att myrstackar ska man inte kliva upp och gräva i. Jag kan säga att han fick väldigt bråttom därifrån 
Numera så aktar han sig för myrstackar. 
Dom kan tåla huggorms bett så jag vet inte om jordgetingar är så farliga men som sagt allt är relativt.

Klarar en geting att sticka en iller, det är ju knappt det går att ge dom sprutor ju ;)
Du får snacka ihop dig med getingarna och be dom ha lite valpsjukevaccin på gaddarna 
Skickade även frågan till Veterinären.nu och fick detta svaret från Marianne:
Jag förstår din tanke att illern får lära sig "den hårda vägen". Har själv en katt som jagade vanliga getingar och det tog några stick med svullnader i ansiktet och på tassarna innan hon lärde sig. Det man är orolig för är ju om illern blir biten i munnen och att jordegetingstick är så mycket värre an vanliga getingstick. Jag vågar inte svara på hur allvarliga de kan vara men vore det min iller skulle jag försöka hålla honom borta från boet.