Tilltugg?
Vilka insekter kan man ge till iller som tilltugg? Jag märkte att foderätande Holly gillar halvdöda myggor som jag "fångar". Få google lite om det, men tänkte fråga i fall om någon vet.
Det finns ju flera olika foderkryp till ex ödlor och jag har svårt att tro att något av dem är dåliga att ge till illrar. Ex finns ju mjölmaskar som sagt, zoophobas, syrsor, kackerlackor. Finns säkert fler och de flesta kan man ju köpa i olika djuraffärer.
Paulina
Livslevande gräshoppar smaskade tjejerna på häromdagen som lyckats hoppa in i uteburen.."On your own risk, jump in - don't come out on the other side!"
Kan man ge daggmaskar? De finns ju att köpa levande i stora burkar till fiske.
Kan man köpa daggmaskar ? O.o trodde det bara var äckliga maggots man köpte på burk ^^
Gräv ett hål och strax har du massor nu på sommaren.
Så vitt jag vet är daggmaskar jätte näringsrika med mycket protein och fett - altså en karnivors dröm godis.. många som har ciklider med mera matar dom med daggmask och dom är mycket bräckligare än illrar så att säga, tror det är helt ok!
En stor fet mördarspindel sprang runt i mitt rum så jag tog upp Maggie och satte henne framför den men hon svek mig :( Jag fick döda den själv, försökt ge henne flugor men hon sniffar bara lite.
^^ läste mördarsnigel, dom springer inte så mycket ^^

En iller i det vilda äter ju både sniglar, mask och grodor, så det borde ju funka bra.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#6 MEN! Spindlarna är dina vänner. De tar ju annat eländes oknytt som flugor, broms, mygg etc.
Försöker att undvika att döda spindlar. Jag brukar omplacera dem om de är i vägen.

Jag testade ge mina mjolmaskar, men de totalvagrade
Till och med blandat med torrfoder och kottfars sa pillade de ur maskarna..
// Amanda
Håller med Bogey, att döda spindlar är ett dåligt tecken. Det bästa är att släppa ut dem. Under tiden kan man spå. Om spindeln kommer upp då får man en bra nyhet, kommer han ner blir det dåliga nyheter. Stämmer alltid.
#9 Men det finns för många här >< Och dem är stora och snabba, dem sitter och spanar utanför ytterdörren och vill komma in. + Så har jag en hund som älskar flugor :D
#11 Ska ju regna när man dödar en spindel, och just nu vore det väldigt skönt med lite regn :D Men vad menar du att spindeln kommer upp och ner?
proteinsträng som de producerar och väver nät av det. Ibland hänger spindlar på strängen och flyttar sig uppåt eller neråt :)
Kan meddela att Holly har själv fångat en fjäril (svart med orange färgad) på altandörren som var av glas ändå till golvet. Smaskat i sig och lämnat bara en halv vinge kvar. De flesta tycker synd om fjärilen, jag är glad att enda älskade illern fick lite fastfood.
När det kommer till insekter vill jag bara påpeka en sak - gråsuggor har förmågan att binda tungmetaller (utan att själva ta skada/dö av det), så dessa kanske inte är något man ska försöka truga på sina djur. Inte för jag tror att illern kommer lägga sig ner och bli sjuk av enstaka gråsuggor, men bara ett heads up.
_No way! Yes way!
Tack för info, Saga85
#15 nog för jag inte skulle klara av att ge mina illrar sådana äckliga saker men det hade jag ingen aning om, värt att tänka på, kanske kolla mer andra insekter med, hörde föresten när diskussion daggmask kom upp igår att de kan få i sig besptrutnings medel från frukt och grönt om man tar kompostmaskar..
Det var därför jag ställde frågan/startade tråden. Undrade om vissa insekter kunde vara farliga eller giftiga för illrar
#15 Visst har väl du en gråsugga intatuerad på armen? :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min Gizmo åt upp en stor skalbagge en gång. Hörde han knapra på något och när jag kommer fram så sitter det ett stort (säkert 1-2 cm långt) insektsben fast på hans nos.
Han fick ingen puss den dagen..
Sara

Uff, mitt ex's iller Loki tuggade i sig en humla som valp utan att jag markte det. Da han var sa liten och vi var pa promenad sa bar jag honom innanfor trojan nar vi gick genom stan, och medans jag star och pratar med en herre sa hor jag hur Loki borjar hulka innanfor trojan, och kanner sedan nagot slemmigt och stickigt rinna nerfor magen… 
// Amanda
#19 Två stycken t.o.m. Oh noes, tänk om jag får i mig en massa tungmetaller nu! Tänkte jag inte på 
_No way! Yes way!
#21 mysigt

Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Vilken snabb valp måste det ha varit. Fånga och börja äta humlan utan att lämna tröjan, så att säga

#24 Haha nej, vi var pa promenad, men han fick sitta innanfor trojan nar vi gick genom stan sa att folk inte skulle trampa pa honom 
// Amanda

Valle har käkat snigel.. hans annars så pussvänliga nos såg inte så inbjudande ut med snigelslem över hela sig. Fröken Meja har knaprat skalbagge också. Mums mums=) Sen har båda tjejerna ätit gräshoppa eller syrsa eller vad det är dom har i djuraffärer.
#15 Värt att tilläggas att det bara gäller vilda gråsuggor. Odlade är det ingen fara med. Men jag tror inte det är så vanligt att odla gråsuggor som illermat. :)
Då får jag dra på jakt med en håv :) Beväpnad med kunskaper ska jag försöka skaffa lite gratis tilltugg :)
HannaM, hur mådde Valle efter snigeln? Holly försökte knäcka snäcksnigel som var lika stor som hennes huvud, men jag var inte säker på att den inte var giftig kanske så livrädd sniglen blev bara slickad.
#27 Om man inte råkar föda upp dem i en miljö där det finns tungmetaller dvs
Sant dock, det är ju inte så att gråsuggorna själva producerar metaller.
_No way! Yes way!

Valle mådde fint vad jag minns=)
En till opuusbar slemmig nos blir det då :)

#31 Minst sagt…
Men illern blev ju säkert glad av lite varjerande kost…
På tal om vilda kryp.. Min första iller hade dille på humlor. Både döda och levande, fast han lärde sig rulla de levande i gräset innan han åt dem ;)
Paulina
Han tillredde dem så att de skulle vara mjukare :D