hanar
När börjar iller hanar att lukta?
Funderar på att skaffa en iller valp.
men är rädd att hanen ska lukta så mycket
<3 ferrets is the life <3
Valpar luktar mer än vuxna djur oavsätt.
Hanarna börjar lukta när de börjar närma sig könsmognad. Men det försvinner efter ett tag när du kastrerat på något sätt.
Sara
men måste man kastrera när dom är 6 månader eller kan man kastrera när dom börjar lukta?

Vad jag fått lära mej under åren som gått så är det väl bättre att kastrera så sent som möjlig, eller har jag fel?
Man kan kastrera dom så fort dom blir könsmogna, men det är risk för tumör då.
Det är därför man brukar vänta!
Man kan ju alltid prova att Suprelorin-chippa som ett alternativ. Det kan man göra så fort illern börjar gå ni brunst.
När chippet slutar verka efter ca 2 år så kan man välja om man vill kastrera permanent eller förnya chippet.
#3 Nejdå, det stämmer. Det finns ett samband mellan tidig kastration och binjuretumörer. Däremot kan man använda kemisk kastrering som Bogey pratar om för att komma runt den problematiken.
Paulina
Brunstiga hanar luktar väldigt mycket, hanar överlag luktar mer än honor gör kastrerade eller ej.
Hälsningar Malin
Jag tycker honor inte luktar ett dugg, sitter och snyftar nästan över att jag inte känt hounungs lukten på ett år eller så..
#8 Jag har blivit "imun" mot lukten på mina töser, tycker bara dom luktar gott.
Dock kelade jag med min kompis illrar en hel del innan jag skaffade och då tyckte jag dom lukta en hel del och även mina händer gjorde så efter kel.
Men nu när jag har själv så har jag som sagt blivit "imun" mot doften och gillar den helt enkelt.
Hälsningar Malin
#9 jag vill ju inte vara imun mot mina töser, vill känna den där illerdoften för jag tycker den är god :)
haha okej, tack för alla svar :D