Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 1519 ggr
LinaIsabell
0

Silvertomtar nästa år?

Vilka uppfödare väntar silvertomtar nästa år?

Kommer troligtvis skaffa en till iller, då en pojke, nästa år, då min tös vuxit till sig, blivit kastrerad och fått lite vett och etikett, och funderar på en silvertomte, då de är så sjukt söta.

Kanske lite tidigt att planera, men tänker att det är ju bra om man får veta vilka uppfödare som kommer föda upp magiska silverfärgade illrar ( ;P ) så man vet vilka möjligheter som finns. :)

JossanH
0

många går ju mer ifrån att avla på tecknade illrar än att sträva efter att föda upp sådanna, men undantag finns ju. Tror dock det är svårare att hitta silvertomtar idag hos vanliga hemmauppfödare än vad det var för bara några år sedan.
Om det är just färgen man är ute efter så finns ju även danmark som ett alternativ att importera ifrån.
Vad man än bestämmer sig för så ska man komma ihåg vad det är man stödjer. Är färgen så viktig att du kan tänka dig att stödja en farmare som har sina avelsdjur i små burar hela livet? Är färgen viktigare än hälsan?

Jag vet ju inte dina svar på dessa frågor då vi alla tänker olika. Men jag tycker det är viktigt att man iaf har tänkt igenom den saken.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaIsabell
0

#1 Hälsan och en seriös uppfödare är självklart viktigare, men hittar jag en bra uppfödare med bra illrar som har silvertomtar, så är det ett stort plus. Finns ingen bra uppfödare med silvertomtar så hittar jag hellre en annan iller. Men man kan ju alltid fråga.

UlrikaD hade ju en kull med silvertomtar i år, om jag inte är helt ute och cyklar, och hon är ju inte farmare eller oseriös såvitt jag vet, så det finns ju. :)

UlrikaD
0

Man hittar många silvertomtar likaväl som pastell och albino hos farmare. Men likaväl som att pastell och albino avlas av privatpersoner så finns det ju personer som föder upp silvertomtar också.

Man ska alltid kolla hälsa och sjukdomshistorik vare sig man köper en silvertomte eller en vilfärgad. Den ena behöver ju inte vara friskare än den andra. Så kolla upp alla lika noggrant är väl mitt råd, vilken färg det än gäller.

Vem som är seriös eller inte får man ju helt bestämma själv. Vissa uppfödare klickar man med direkt och andra får man helt andra vibbar av. Så en uppfödare kan vara världens bästa för en person men inte lika bra för en annan. Det är ju någonting man själv bör ta reda på. Sen snappar man väl upp lite om olika folk när man läser på forum osv, men det är ju ändå man själv som ska köpa valp som det ska kännas bäst för.

Om allting går som planerat så ska ju Lady Guinevere få valpar nästa år. Men mycket kan ju hända innan dess. Det kommer då att bli både angora och semi-angora i den kullen. Men i och med att hanen inte är helt bestämd än (dock blir det en angorahane) så kan jag inte säga med säkerhet vad för färger som kommer att dominera.

Men vi satsar på lite mer fluff i tillvaron iallafall.Flört

enbartmalin
0

Hur vet du att Ulrika är seriös?(inget mot dig nu Ulrika, du är bara ett exempel eftersom TS tog dig som exempel)
Men har du kollat vad hon avlat på? Vad vet du om linjerna?
Du kan inte tro en uppfödare är seriös bara för dom finns här inne och uppdaterar en massa :)

Du får ju kolla upp stamtavlor och vad som finns i linjerna osv.

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#4 Precis vad jag skrev i mitt inlägg, kolla upp allt hos alla.Flört

enbartmalin
0

Haha ja, vi skrev samtidigt :P

Hälsningar Malin

LinaIsabell
0

#4 Självklart kan jag inte veta det, därför jag skrev "såvitt jag vet", men hon kan ju sitta hemma på en bondgård med massor av burar med instängda inavlade illrar och låtsas vara seriös. :)

Det är ju något jag kommer kolla upp när det är dax. I nuläget vet jag ju inte ens om det faktiskt blir en iller nästa år, det kan ju hända en massa saker, och jag vet ju inte heller om det är en silvertomte jag kommer vela ha. I nuläget tycker jag att de är de finaste (tack vare UlrikaDs underbara bilder), men kan ju lika gärna bli en till viltfärgad, eller något annat. :)

UlrikaD
0

#7 Åh, en bondgård vill vi ha!Skrattande

Barnen bugar och tackar för komplimangerna. Och mamma Molly ler stolt i smyg.

LinaIsabell
0

#8 :D Så att fler burar får plats, såklart. :) Lite trångt att ha så många i lägenhet. :D Haha, nä. :)

Inget de bör tacka för, är man snygg så är man. :)

Sarah
0

Det är ju en fråga om mål i siv avel, själv tycker jag ju att det är oseriöst att avla på angoror och silver ;) andra tycker kanske att jag är oseriös som bara avlar på viltfärgat med extra energi ;)

JossanH
0

#2 Nej, jag menar inte att man inte ska fråga för det men det är så olika vad folk har som första prioritet och det kan även ändras genom åren och hur ens livssituation ser ut. Som för mig. Jag ville absolut ha en väldigt vilttypad iller med massor energi och som krävde mycket jobb, men inte i år, när jag väl köpte en valp. Då var det till största del ett lugnt temperament som styrde som hade störst chans att bli sams mina nuvarande illrar och som skulle tåla att vara med mig utan att bli stressad.

Det finns ju de som faktiskt gått in för att enbart skaffa en viss färg eller en iller med ett speciellt hårlag. Endel tycker ju att det är värt med en mer kortlivad iller med större risk för sjukdomar om den ser ut på rätt sätt så det är egentligen inget konstigt med det.

Sajtvärd på Iller.ifokus