Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1115 ggr
myff
2010-07-07 13:28
0

smörja svansen?

Bumbi har tappat hår på svansen pga en olycka och det ser ut att göra så ont.

Jag undrar om det finns något som man kan smörja med.

Trollmusen
2010-07-07 13:56
0

Olycka?? Är det inte sommarsvans han/hon har?? Jag har själv Jazz som har sommarsvans, dvs kal svans. Och salvor lär han/hon slicka av om du inte har krage på, vilket inte alltid är så lätt att ha på iller (egen erfarenhet). Men kanske någon annan vet.

Filippa-e
2010-07-07 15:18
0

Vadför olycka?

Om det är sårigt måste det rengöras, ser det ur att göra väldigt ont eller blir missfärgat eller krökt eller nåt så borde du in till vet!

Kan man inte smörja med Aloe Vera? Det är väl naturligt o vänligt till djur också? Vi ger till hundarna när de fått små sår. Men vågar inte säga säkert..

LinaIsabell
2010-07-07 16:18
0

#2 Aloe vera är visserligen naturligt, men fins inte vars illrar finns. :) Många sorters aloe vera är giftiga, dock såklart inte de man köper i affären. Men aloe vera kan ge utslag på vissa människor och djur, för det är många som är överkänsliga mot det.
Är man inte det, så är det dock en dunderkur!

myff
2010-07-07 21:23
0

Hon har fastnat med pälsen längst ut på svansspetsen så att pälsen har lossnat och även lite skinn. Det är kanske 2,5 cm av svanstoppen som är kal på ena sidan. Och huden ser röd och irriterad ut..

Det gick inte att lägga upp bilden i tråden.. men här är en länk till en bild på svansen

http://myff.bilddagboken.se/p/show.html?id=464821047&directlink=1

JossanH
2010-07-07 23:48
0

Jag skulle åka till veterinären. I sommarvärmen blir det lätt infektioner och det kan behövas någon salva med läkande effekt för det där.. Såg inte kul ut :/
hoppas hon läker ihop fint! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Filippa-e
2010-07-08 01:38
0

Såg bilden o håller med #5, det är lika bra.. ingen kan fixa o laga som vetrinären :P

Xannadu
2010-07-08 02:42
0

Jag skulle först försöka tvätta av svansen o sen sätta på lite tjärsalva.

Jag har nyss haft en hund som gjort sig illa och jag gjorde rent de bara o satte tjärsalva över såret och det läkte kanon bra.

Man kan inte springa till veterinären för de minnsta lilla känner man sitt djur vet man om de är dax att åka in, är man ändå orlig så ring o rådfråga veterinär vad du ska göra.

myff
2010-07-08 15:00
0

#7 Var får man tag på tjärsalva? Sökte på internet.. Men då är det 5 dagar frakt. Finns det på apoteket? Verkar som att det kan vara en bra produkt iaf. Stod att den "stimulerar hudtillväxt".

Vi har smort in svansen med aloevera-gel igår och en gång idag. Jag tror inte att veterinären kommer göra mycket mer än att ge oss rådet att smörja in svansen med något. Då känns det som man lika gärna kan få det rådet via iFokus.. :) Säkert andra som haft liknande problem.

Vi har lite dålig erfarenhet av djursjukhuset här.. Så känns inte så bra att gå dit för saker som inte är akuta.

Bumbi verkar inte bry sig så mycket om "såret". Hon skuttar omkring och leker som vanligt. Tycker inte om när vi tar för mycket på det. Men hon låter oss smörja in med aloevera.. Jag tror att hon förstår att vi gör det för att ta hand om henne.. :)

duholm
2010-07-08 15:08
0

#7. Jag hade en katt som blev biten av en hund i svansen, den såg ut som på bilden ungefär. Hon saknade lite hår längst ut på svansen och det var lite svullet. Efter en vecka började det bli rött och svullet och efter ytterligare 2 dagar var den knottrig. Jag tvättade och smorde och tänkte som du, men efter ungefär 2 veckor fick vi åka in med henne då det verkade som om hon hade väldigt ont. Det slutade med en akut amputering av halva svansen eftersom infektionen spridit sig längre och längre ner, alltså ca 10 cm på mindre än 2 veckor. Vi hade inte ens märkt det, det enda vi sett var att hon var lite svullen och öm! Det kostade mig 5.500 kr trots försäkring. Känns som ett vanligt besök är något bättre va?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

myff
2010-07-08 16:54
0

#9 Oj.. :S Då ringer jag veterinärem direkt.. Tänkte att det i värsta fall skulle läka långsammare.. Tack.

sarae
2010-07-08 17:03
0

jag tror att veterinären nog gör mer än att säga åt er att smörja in med salva. Enligt vad jag kan se på bilden skulle jag gissa på att han definitivt behöver antibiotika, det ser infekterat ut. Sedan kanske någon form av antibakteriell/anti inflamatorisk salva, och på såvis kanske slippa en operation.