"Sensitive" torrfoder: bra??
Hej hej här om dagen var jag inne i en hälsofoder butik och hon rekomenderade ett torrfoder för illrar som heter
"Sensitive". Nu undrar jag hur bra ni tycker att den egentligen är. Ingredienserna som stod med i påsen verkade inget annat än bra men så har denna dam ingen iller så ja jag vill veta era åsikter.
Vanligtvis köper jag vitalin och blandar det med royal canin kitten. Men damen sa att dessa torrfoder inehåller båda en massa kemikalier, färgämnen och socker som de sedan blir beroende av. Hon skrämde mig helt enkelt.
Så har någon här någon kunskap/erfarenhet av torrfodret "sensitive"?
Vänligen / Lissi
Låter som att hon sponsras av de som gör sensitive eftersom hon talade illa om vitalin med mera. Färgämnen och övriga kemikalier måste finnas på ingredienslistan i hela EU, och de farliga ämnena är dessutom förbjudna. Står det inte, finns det inte. Socker finns inte heller. Tvivlar på att någon här skulle ge ett foder med socker till illrar som har så lätt att få insulinom.
Om sensitive är bra eller ej, det vet jag inte. Skriv innehållsförteckningen här så kan någon säkert hjälpa dig.
Om jag får säga vad jag tycker så säger jag att det finns inget perfekt torrfoder! Alla torrfoder måste innehålla saker som illrarna inte ehöver, annars hade det inte fungerat att hålla torrt.
JAg som själv använt mycket Royal Canin räknade lite på torrsubstansen på det och jämförde med andra foder, och det är något jag inte kommer köpa igen och ge till mina illrar..
Vore ju intressant med en bra innehållsförteckning så man kan kolla vad det innehåller.
Jag måste även säga att många på djuraffärer är dåligt pålästa på andra foder än "sina egna", det enda de vet är allt negativt som foderproducenterna själv har undervisat om. Jag och en kompis började diskutera foder med en foderförsäljare på en djuraffär en gång. När vi sa att mjau blötmat var mycket bättre än Iams som han pratade för så utlovade han oss en 3kgs påse med Iams om vi hade rätt. Slutade med att vi köpte en burk med Mjau och överbevisade honom ;)
Sen läste vi lite noggrannare på Iams innehållsförteckning och kom fram till att andra saker han försäkrat inte fanns i Iams foder faktiskt fanns med där. Han skulle ringa och prata med sin chef :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 kolhydrater = socker… alltså har de flesta torrfoder socker i sig ;)
#3 Kolhydrater bryts ner till enkla sockerarter, ja.
Dock så är det en väldigt stor skillnad för en kropp (om vi tar en kropp som faktiskt kan bryta ner kolhydrater, t.ex. människan) att äta fullkornspasta jämfört med att äta socker.
Det tar lång tid att bryta ner kolhydraterna till enkla sockerarter = blodsockret stiger sakta, insulin i kroppen bildas jämnare och saktare.
Socker (speciellt fruktsocker) går fort att bryta ner = blodsockret stiger fort, insulinhalten blir hög = blodsockerfall. När insulinhalten i kroppen är hög, sätts även kroppen i "alarmtillstånd" och sparar på allt fett.
#4 jo tack, jag är medveten om det ;) Det jag syftar på är att kolhydraterna som är i torrfoder är de som faktiskt kan ge upphov till insulinom, illrar bryter inte ens ner kolhydrater. Av den anledningen är torrfoder öht egentligen ingenting som en iller bör äta om man vill minska risken för insulinom (risken att de utvecklar det föreligger ändå om de har en genetisk predisposition för att utveckla det oavsett kost). Själv helbarfar jag sedan ett par år tillbaka och kommer aldrig att servera en iller torrfoder igen.
Alla orkar inte hålla på och BARF'a tyvärr så att hitta ett så bra torrfoder som möjligt kan vara önskvärt. Så här skrev jag angående torrfoder i en annan tråd;
Tillräckligt bra Illerfoder (då inget är perfekt)
* Vitalin
* James Wellbeloved Ferret Complete (endast Hagsätra zoo har det då de importerar själva. I grön påse, INTE att förväxla med Versele-Laga's med samma namn)
* Totally Ferret
* ANF Ferret (men jag tror de slutat importera det.
Kattfoder som även funkar till iller
* Orijen
* Hills Kitten
* Royal Canin Kitten
Jag tror det sammanfattar det hela mer eller mindre. De står i ordning som jag uppfattat att den samlade experisen här rangordnar dem ;-) men jag är inte helt säker.

Selective Innehållsförteckning
: kyckling (43%), vete, renodlad kycklingolja,fisk, kalkon(4%), sockerbetsmos, potatisprotein, linfrö, kycklinglever, sojaolja, vitaminer och mineraler.
Analys:
Protein 36%
Fibrer 2%
Fett 19%
Aska 8%
Vitamin A 20 000ui/kg
Vitamin D3 1500 ui/kg
Vitamin E 200 mg/kg
Koppar 15 mg/kg
Jag skulle säga att det var dåligt. Vete som andra ingrediens är inte bra. Potatiosprotein är vegetabiliskt protein, och detta kan inte illrarna tillgodogöra sig. Osv osv
Fetthalten är väl för låg också?
Så vitt jag vet så måste det illerpassande foder innehålla 40% protein och 20% fett.
#9 Det är även skillnad på olika typer av protein. Animaliskt och vegetabiliskt. Står det ex 30% protein så kan ju större delen vara just vegetabiliskt.
Paulina