Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1212 ggr
Primarosen
0

Olja och belöning !

1. När ni ger er iller belöning som tex vetegrodsolja eller rapsolja.

Hur ger ni det och hur mycket?
Vi sätter det på fingret.

2. När ni ger annan sorts belöning som går ner i magen, varför får hon/han det? vad är det dom gjort för att förtjäna det?

JossanH
0

Jag ger i stort sett bara olja till mina gamlingar när den ena ska få medicin, när det är kloklippning eller liknande. Då får dom några droppar var.
Vetegroddsolja ska man ju inte ge mer än max några droppar dagligen eller så kan man ge lite mer men inte varje dag.

Min valpis får laxolja när han går på lådan.. Det är typ allt godis han får.. Jag är väl en snål matte kanske ;) Har tänkt köpa torkade leverbitar eller liknande som jag kan ha som belöning när han går på lådan men har inte kommit så långt än.

Jag berömmer dock mycket och ofta med rösten. Är lite försiktig med "gosaker" då man aldrig vet konsekvenserna av det… Var inte alls så försiktig med mina gamlingar

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Ger i stort sett inte godis som belöning. Har vetegroddsolja som muta för kloklipp och öronrens. Annars berömmer jag med rösten.

Filippa-e
0

#1 vad är skillnaden på vetegrodds olja o laxolja, är det samma dosering som gäller .. är laxoljan bättre för valpen?

Sniffit
0

Här hemma ger vi olja som: belöning och som belöning ellet fett tillskott.

Finns ingen mening med att hålla på en belöning för att de ändå får det som tillskott senare under dagen. Bättre att ge ett tillskott de gillar i samband med ett beteende man vill uppmuntra.

Något mer olja (dock ej vitaminrik) ges i samband med hösten då det byggs upp en reserv inför vintern.

Sniffit
0

#3 Du kan ge större doser av laxolja än vetegroddsolja då vetegrodds oljan innehåller fettlösligga vitaminer i större grad än vad laxoljan gör.

Filippa-e
0

#5 ahaaa tack :)

Bogey
0

#5 Är det inte även så att det är E-vitaminet i vetegroddoljan man inte ska ge för mycket av, så därför kan andra oljor som inte innehåller så mycket E-vitamin vara bättre att ge som belöning?

Vi brukade ge kallpressad rapsolja som toabelöning nör Bogey var valp, men vi doppade bara skeden så fick han slicka av, så mängden var inte så stor varje gång.

Både laxolja och kallpressad rapsolja borde väl vara ganska nyttigt då de båda är rika på omega-fetter. Fast med måtta då.

Filippa-e
0

Tycker de verkligen om olja så mycket? Glad

Bogey
0

#8 Det skiljer väl från iller till iller men de flesta illrar verkar gilla oljor och matfett. Speciellt på hösten och vintern.

Punkten
0

#8 som #9 skriver. Här hemma kan vi muta våra till att äta mat de har ratat genom att droppa lite olja på dem. Den enda skillnaden vi har märkt är att Captain Morgan är riktigt petig när det gäller märket på laxoljan. Finns bara ett märke som är okej för honom :p

Sniffit
0

Bogey, nu blev det mycket detaljer och sådant håller jag inte i huvudet;)

Något man bör tänka på är dock att väldigt lite är känt om illrars matsmältningssystem och näringsupptag.

Det här med olika fetter och deras effekter är till och med väldigt omdebaterat bland människor, t.ex. så kom det forskarrön i våras som tydde på att Omega-6 fettsyror som tidigare ansetts vara nästan i klass med Omega-3 fettsyror kan ligga bakom en hel del åkommor i det männskliga matsmältningssystemet.

Med andra ord: alla kosttillskott bör ges med måtta.

Bogey
0

#11 Jo så är det väl. Det kommer nya rön hela tiden och man får omvärdera gamla sanningar. Precis som du skrev jag också "med måtta"