Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2531 ggr
skrollan
2010-06-16 18:34
0

farligt sår?

Groggie har börjar få ett sår på ryggen, det är jätte litet typ som ett suddegummi på en blyterspenna.
men jag tycker att det kommer tillbaka så fort det läker ihop. Börjar bli orolig över detta. Sambon tror det kan bero på när katten och illrarna leker, att katten inte tänker på sina klor, eller att när dem bråkar mellanåt att katten vet att groggie är typ extra svag där han har såret och sätter klon med flit?

Jag vet inte vad jag ska tro, veterinären säger att det inte ska vara någon fara om såret inte växer. Vad säger ni?

Han är annars jätte pigg och glad och är som vanligt =)

HannaM
2010-06-16 18:45
0

Mastcellstumör? Vanligt på illrar, dom är i dom allra flesta fall helt ofarliga men man brukar ta bort dom eftersom dom kliar och stör illern.

UlrikaD
2010-06-16 19:05
0

Håller med Hanna här, Lurvas fick sådana återkommande. Kan vara värt att kolla upp så det inte är början till någonting annat. Som det var på Lurvas då t.ex.

JossanH
2010-06-16 21:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror som dom andra- hudtumör. De brukar lätt klias upp gång på gång på gång. Ser ut som en liten ljus leverfläck under?

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2010-06-17 00:30
0

fan också min lilla kille =( måste han opereras och sövas, han som hade svårt att vakna upp ifrån kastreringen, vad ska jag göra :'(

HannaM
2010-06-17 00:55
0

#4 Sövdes han med spruta när han kastrerades? I så fall tycker jag att du ska se till att han sövs med gas denna gång. Det är mycket segare för dom att vakna ur sövning som ges med spruta. Sen om du är orolig kan du ju be veterinären kolla igneom honom ordentigt, lyssna på hjärtat och lungor noga och se så det inte är något där som kan vara en risk vid en sövning. Sen se till att du är hos en veterinär med god kunskap om iller och resurser om något går fel.

Du kan ju välja att låta den sitta kvar men eftersom det blir sår gissar jag att han störs av den och jag har faktiskt inte heller koll på vad som händer om man låter dom sitta, kanske kan dom med otur spridas?

JossanH
2010-06-17 01:07
0

Det som kan hända med mastcellstumörer är att dom kan bli elakartade, ändra färg och spridas innåt om man har otur. Dexter hade en massa små "knappar" som dök upp under en längre tid. Jag tog bort när han ändå skulle sövas men 2 gånger sövde jag enbart för att ta bort den första för att analyseras och de 2 sista då han stördes så mycket av dom och kliade hål. Efter dom sista fick han vara fri från besvär en längre tid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2010-06-17 01:10
0

Jag ska ringa jägarvallen imorgon bitti eftersom jag flyttat till hultsfred. Jag hoppas dem är iller kunniga för att kunna ta emot honom. Kalmar animal har jag bara hört negatvt ifrån.

Ja, det var spruta han fick vid kastreringen. Ska skriva upp allt du skrev nu och be dem kolla honom. Även hans binjurar. Hans humör har dock blivit bättre med hans bitande efter min sambo och har inte alls tappat lika mycket päls som förra sommaren när den var alldeles kall. Men ska be dem kolla upp det också.
Hur länge brukar dem bli inlagda för operation och uppvak? Varierar det mycket kanske?

skrollan
2010-06-17 01:12
0

Jossan, vart åkte du då? För jag tänkte på dig när jag kollade runt på eniro efter djursjukhus i östergötland, om jag inte minns fel bor du väl runt linköping? Då känns det tryggare att lämna in honom om du haft Dexter där som gjort samma operation

JossanH
2010-06-17 01:14
0

#7 Tyvärr… Så kommer ofta inte mastcellstumörer ensamma, utan det är inte helt ovanligt med insulinom i samband med hudtumörerna.. Kan ju enbart vara binjurarna han har problem med men jag skulle nog passa på att ta ett blodprov om han ändå är sövd och kolla glukosvärdet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2010-06-17 18:58
0

Groggie fick en tid uppe i sthlm  på måndag 8.30 då dem ville operera honom.

Förmodligen trodde dem att jag får hem honom samma dag, så då åker vi tillbaka hem till småland.

Idag ringde dem och frågade om jag kunde jobba onsdga och torsdag, så min fråga är om det är farligt att lämna honom själv hemma med Skrollan och Schess om det kan hända något efter operationen som är vanligt?

skrollan
2010-06-17 23:48
0

Putt

HannaM
2010-06-17 23:53
0

Jag har inte upplevt att mina illrar har behövt mig dagen efter mindre operationer. När vi tog bort Elliotts mastcellstumör senast var han sig själv helt och hållet ungefär en halvtimme efter att han vaknat ur narkosen (han mådde lite illa när han var nyvaken). Du märker ju på vägen hem och under kvällen om han skulle verka dålig och i så fall kan du ju ringa dig sjuk till jobbet?

Är du orolig för att dom andra ska gå på såret eller vara oförsiktiga med honom så kan du ju dela av så han är själv när du är borta.

skrollan
2010-06-18 00:08
0

ja, det var min tanke också såna fall. Dem trodde han skulle vara bra samma dag därav dem skickar hem oss, för hon vet att jag bor nere i småland och kommer få åka hem dit samma dag igen. Men ville se med er andra om det uppkommit komplikationer efteråt för säkerhetsskull.

Är jag inte hemma får jag dela av lägenheten, är lite orolig eftersom dem försöker hjälpa varandra att klia och slicka i nacken när jag gett dem skabbmedel.
Hon skulle även gå igenom honom och kolla binjurar och blodprov m.m. på måndag. Är så jävl* nervös och rädd att det inte går bra =( Är det stor risk att dem kan försvinns från en när man opererar dem? Den är ju så känsliga för operation sa dem och hon lovade ju inte heller att dem alltid vaknar upp :'( Han är ju bara tre år min lilla kille =(

HannaM
2010-06-18 00:17
0

Jag tycker att jag har hört att illrar är känsliga för narkos men jag har inte hört om så många som dött efter sövning så jag vet faktiskt inte om det stämmer. Mina har hitills klarat sig fint och vara tillbaka på banan fort. Enda som har varit var att Valle fick en infektion efter en operation men det är ju sånt som händer.

Med gå igenom menar du att han ska öppnas upp eller är det bara provtagning? För ska han öppnas så är det ju ett mycket större ingrepp. Vilken veterinär ska du till? Tycker det verkar som du blivit lite väl uppskrämd. Naturligtvis kan ingen lova att det kommer gå bra men illrarna här hemma har sammanlagt genomgått fyra stora operationer och ingen av dom har haft några komplikationer (utom infektionen). Dom har även blivit sövda vid ett flertal tillfällen för småsaker osm blodprov och Elliott när vi tog bort hans mastcellstumör. Är illern frisk och pigg när man börjar är ju förutsättningarna dom bästa och min upplevelse och erfarenhet (om än begränsad sådan) är att dom inte är så känsliga som ryktet säger.

skrollan
2010-06-18 00:29
0

Ja, som jag förstodd det så ska han öppnas upp nu på en gång, för hon rekomenderade det direkt istället för provtagning så jag måste komma tillbaka om någon vecka igen sa hon. Marianne ringde jag till som ni sa jobbade på mälarens smådjursklinik i sigtuna.
Har fått för mig att hon ska vara så bra med illrar? Nu blir jag lite rädd igen.

Vad skönt att höra hanna, känner mig lugnare nu :) Han är tre år och väldigt pigg och glad, hamstrar, jävlas och ska upp i sängen, äter och dricker med god aptit. Det var för någon månad sedan som han blev agressiv mot min nya kille, men det lugnande ner sig genom att killen lärde sig fya groggie själv och började sakta med tofflor och kel när jag var i närheten.

Vet att jag är dåligt påläst om illrarnas sjukdomar, därav kändes det bra att gå till någon jag hade erfarenhet om illrarna, så marianne sa vad hon tyckte vi skulle göra. Och det var om jag inte minns fel, blodprov, kolla binjurar och mjälten tror jag, för då kunde hon se på en gång om hon behövde göra något där inne på honom på en gång.

Är så rädd efter kastreringen när han hade svårt att vakna upp bara =(

Aviendha
2010-06-18 00:38
0

#15 Marianne är nog ändå den bästa veterinären i Sverige på iller i dagsläget och i många andra avseenden en duktig veterinär så du har fått det hela rätt :) Sen är hon väldigt mycket för att öppna och rota runt innuti, men hon vet iaf vad hon sysslar med.

Förstår att du är orolig efter upplevelsen med kastreringen, men som sagt tidigare så är gas mycket skonsammare. Jag har själv sett båda delarna på mina illrar och det är en enorm skillnad på dem efteråt! Gas är ju dessutom enklare att avbryta och reglera på det sättet, en spruta är ju en bestämd dos och sen behövs en uppvakningsspruta för att väcka dem och ändå går det segt och tar ett bra tag innan de är någorlunda pigga och alerta igen.

HannaM
2010-06-18 00:40
0

Jo provtagningen ger inte alltid ett hundraprocentigt resultat när man kollar efter binjuretumörer. Marianne är mycket duktig med illrar men har en tendens att vara väldigt glad i att öppna upp det mesta men finns det misstanke om att din kille har binjuretumörer tycker jag det kan vara en bra ide att öppna upp för att se efter nu när han ändå är i gott skick och har bästa möjliga chans att klara en operation på bästa sätt.

Be henne att hon är extra nogrann med att kolla honom innan sövning så kanske du kan känna dig lite lugnare?

En parentes bara, har du planer för vad du ska göra under tiden han opereras? Kliniken ligger precis mitt ute i ingenting på landet så att sitta där och vänta kommer få dina nerver att krypa i kors med sig själva. Är vädret bra kan jag rekomendera en tur runt i Sigtuna som är mycket fint. Dom har ett cafe med hemgjord glass och goda chokladbitar=)

skrollan
2010-06-18 00:41
0

åh vad skönt att höra aviendha :)

ja kasteringen skrämmer mig lite även fast hon sa att hon söver honom med gas, har aldrig vart med om operation på djuren är är nervös iaf, men känns bra nu när ni lugnar mig. Kommer med tusen frågor säkert under helgen som jag kommer undra över :)

skrollan
2010-06-18 00:48
0

ja hon tyckte det var säkrast med hans lilla beteende för några månader sedan och att han hade sommarsvans som var kall förra sommaren.
Ja det skulle kännas bättre om hon kollade honom noga innan som du säger, det ska jag be henne och berätta om kastreringen och hans förmodligen inavel i släkten.

aha, det var ett bra tipps :) Jag ska äta glass hela dan och hoppas tiden går fort, måste bara se om jag kan få med mig någon upp som håller mig sällskap och helst kör uppe i sthlm.
Tänker hela tiden att vi bara har dem här dagarna tills operationen att vara med groggie. Så han är nog skapligt trött på matte som bara kelar och kelar med honom hela tiden och inte låter honom vara =)

Aviendha
2010-06-18 01:02
0

Ja, nervös blir man ju när pälsklingarna ska iväg på operation och det tror jag inte ger med sig oavsett om man vart med om det innan eller ej, så jag förstår oron!

HannaM
2010-06-18 01:03
0

Du behöver inte köra i stan alls=) Du åker bara på motorvägen tills du svänger av ute i buskarna så det är inget att oroa sig för.

skrollan
2010-06-18 01:09
0

Tack vad snälla ni är, känner mig lugnare nu. Ska be henne vara föärsiktig med honom och kolla honom noga innan vad hon verkligen tycker om att öpnna upp honom. Hon kanske vill sätta in det där chippet?

Men som jag förstod när jag prata med en vän är att operationen är bästa alternativet om man är ung och alert för att chippet typ bara lindrar sjukdomen men den är fortfarande kvar, men inte efter en operation.

skrollan
2010-06-18 03:19
0

fy vad oron i pendlar för mig. Gråter och kan inte sova, förmodligen är jag mera uppskrämd än vad jag behöver vara.

Inte min dag idag, krockade med bilen, en tjej körde in i baken på mig så jag fick förmodligen en sträckning i nacke/rygg. Och kan inte sluta tänka att jag har oturen med mig nu.

Fan om han inte klarar detta, kan inte längre tänka positivtGråter

JossanH
2010-06-18 13:58
0

#23 Eller så har du precis haft din otur nu och allt kommer gå bra! :)

Jag känner många som öppnat och opererat sina illrar och med mina egna så jag vet iaf minst 7 illrar som öppnats minst en gång och det har gått bra för alla dom. Nu håller vi tummarna för att allt går som det ska! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2010-06-18 17:31
0

Ja, jag hoppas oturen försvinner nu :) Var tvungen att ringa agria angående groggies försäkringsnummer, och dem hade tusen frågor och det kändes bara som att dem rota i hans sjukdom för att det inte ska täckas på försäkringen. På dem lät det som jag skulle ljuga om hans sjukdom =(

skrollan
2010-06-23 14:05
0

Nu är vi hemma efter en lyckas operation. Nu är det vila som och obersvation som gäller, groggie är väldigt trött, men mår bra! Hem ljuva hem! :)

Aviendha
2010-06-23 14:11
0

#26 Skönt att höra! :)

skrollan
2010-07-07 19:33
0

Marianne ringde igår, allt var godartat som skickats på analys! Puh vad lycklig jag blev av att höra det! :)

JossanH
2010-07-07 23:36
0

grattis :)

Sajtvärd på Iller.ifokus