Filt Ätare!
Har undrat ett tag nu varför en av illrarnas bajs har så konstiga färger, grönt, turkost, vitt om vartannat. Undrat om de ätit nån leksak men ingen har e färgerna, så tvätta jag deras fleecefiltar idag, och voilá fulla med stora hål! Lava äter filtar! Hon bits bara genom tröjan aldrig på bar hud, tuggar på strumpor, hon älskar tyg helt enkelt! Hur ska jag göra? Hon kan ju inte käka sånt ju! Måste ju vara farligt, men vad ska de annars sova på?

Det kan ju fastna i kroppen. Dock har våran bilbo ätit strumpor enda sen han var liten pyttevalp. Han ligger å smaskar man hör honom lång väg. Sen kan halva strumpan vara uppäten. Har du provat med typ en handuk och sett om hon vill äta det? För det tuggar iaf inte bilbo på.
Trazan tuggar på vissa filtar men han äter inte upp det som lossnar. Det spottar han ut. Har sett det med egna ögon samt att han aldrig haft något i bajset.
Sara
Buffy här hemma går under namnet Trasan här hemma….hon äter på ylle tröjor å vissa filtar, och detta har resulterat i veterinär besök + kontrast röntgen. Nu har vi bara fleece filtar hemma (som hon inte äter) och allt annat e väl inlåst….Det som hänt är att hon spytt, å nojiga matte tagit henne till veterinären
Jag har hört att många illrar inte kan motstå känslan eller ljudet från vissa sortes tyg utan gilliar därför att tugga på det. har även hört nån gång att det kan vara någon "valp-idé" och att det förhoppningsvis växer bort. Kanske du kan prova att byta ut alla flecefiltar till något annat material som hon inte gillar lika mycket. När hon vuxit till sig lite så kan du ju testa att lägga fram filtarna igen och se om hon har slutat att tugga!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är svårt med tygätande illrar. Man vill ju inte att något fastnar i tarmen på dem så de blir sjuka.
Men som sagt var, testa med olika sorters tyger och se om det funkar.
Jag hade en som bara käkade örngott. När man skulle lägga sig på kvällen var det alltid stora hål i örngottet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
verkar ju bara vafleece å strumpor, får testa med handdukar:)

Aiia äter också tyg, ofta hör man hur hon ligger och smaskar och då är det ofta en strumpa eller hörnet på en kudde.. men vi brukar upptäcka det i tid som tur är! Hua, livsfarligt..!

Min Hapsis gillar också tyg, men som tur är inte fleece eller handdukar. Hon har ätit upp några av mina BHs, och några toppar, en del av en arm på en tjock tröja och flera sängkläder och strumpor. Som tur va fastnade inget och nu har hon slutat med det.

Hur går det med lilla tygätaren? Funkar det när du tagit bort fleece & strumpor?
Xac är en riktigt strumpförstörare här hemma. Så det gäller verkligen och se till att de inte ligger på golvet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Lava bajsar regnbågens härliga färger..sötnosen då :)
Tompa gömmer ju strumpor så jag får nog ta hem honom till dig igen och låta honom gömma alla strumpor så Lava inte kommer åt dom :)

Kanske går att testa att tvätta filtarna i något illasmakande medel? kanske rent av skölja upp dem i ättika, bara lite i sköjvattnet??? Så att den inte stinker dock men så att den ändå inte smakar gott?
En sak min iller gillade att tugga på och som höll utan att gå sönder var kardborrband. Alltså ett löst kardborrband. Hade en snutt som hon kunde gnaga på och som dessutom gnisslade otroligt gott i min illers öron. Den höll livet ut för henne och hon gnek-gnagde på den nästan varje dag.
Kommer inte ihåg om det var den luddiga eller den taggiga delen av kardborren hon gillade men kanske var det båda. Köp en kardborre som är lite hårdare föreslår jag! Kanske gillar även era det utan att kunna äta upp bandet. hehehe…
Haha, vilken rolig typ ;) Sune sover då bara på golv. han hatar tyg..

Max han äter också på filtar, men jag har alltid trott att det hade något med hans barndom att göra. Han och hans mamma och fyra syskon bodde i en jätteliten bur (som jag tolkade det i alla fall) stor som två transportburar och så fick de mat två ggr om dagen och inte speciellt mkt. När jag fick honom så gnagde han på allt, fåtöljer, sängar, kläder, kuddar, gosedjur. Allt! Sen när jag gav honom mat för första gången så slukade han allt på någon minut. Sen eftersom så vande jag honom vid att alltid ha mat framme och då slutade han att bita på allt. Jag trodde att han bet på allt för att han var så otroligt hungrig att han inte visste vad han skulle göra, den stackars lilla bebben. När jag fick honom så åkte jag med honom till vetten (för att jag ville göra en vanlig undersökning och för att kolla om allt tyg hade skadat honom). Hon berättade att han var underviktigt (vilket jag redan visste) men att det inte var någon fara med honom om han bara gick upp i vikt. Det dröjde inte länge förrän han började bli tung!
Nu biter han ibland på filtar och andra tyger, men det tror jag beror på att dels att illrar gillar ljudet eller konsistensen men också beroende på att han hade den vanan när han var liten. Tror ni inte att det kan vara så i detta fallet?