Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 1824 ggr
Filippa-e
2010-07-06 01:47
1

Iller böcker

Har köpt hem 2 iller böcker Skrattande

Den första "Iller hemma" skummade jag igenom, den var över 10 år gammal.. det har väl tillkommit en del ny kunskap sen dess?

Jag tycker att den nyare "Ferret for dummies" är väldigt intressant att läsa o författaren skriver så lätt men ändå ingående och lite humoristiskt!

Iller är verkligen intressant o rolig att lära sig mer om! :)

Någon som vet någon mer bok/artikel om iller som kan va kul o läsa?

Zandra---83
2010-07-06 12:06
0

Det var länge sen jag läste Iller hemma, men vad jag hört så är den långt ifrån en bra bok. Men att läsa för skoj skull är väl inget fel, men inte mycket i den stämmer vad jag vet och fått höra.

Har hört talas om en engelsk bok till, men kommer ej på namnet på den och sen även läst en bok till på svenska, men den svenska gav inte mycket till information (kommer ej heller ihåg namnet på den, men lånade den på biblan).

JossanH
2010-07-06 12:50
0

Hehe, ja illern hemma har ju en hel del brister, men det är väl den som finns här i Sverige…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
2010-07-06 12:54
0

Ja, illern hemma bör nog tas med en nypa.. eller snarare ett lastbilsflak med salt.

Andra bra böcker:

James Fox: Biology and disease of the ferret - gammal men fortfarande en utav de bästa

John H. lewington: Ferret Husbandry, medicine and surgery. En hel del taget från Fox bok, men även en del annat bra av många olika skribenter världen över.

Annars kan man hitta en del vetenskapliga   studier och artiklar i full text på http://scholar.google.se

Zandra---83
2010-07-06 13:15
0

Såg nu när jag sökte på ferret på biblan här i Karlstad:

Training your pet ferret-Bucsis, Gerry

Kan inte säga något om hur den är då jag ej läst den (har velat göra det, men visste ej om att de hade den).

LinaIsabell
2010-07-06 16:29
1

Förlåt att jag kapar tråden här nu men, jag gör det iallafall. :)

Vet ni någon bok om vildiller? Hur de lever, vad de äter osv i det fria? Det är ju det man ska försöka eftersträva, och den informationen brukar luddas ut och ersättas av mer och mer trams ju längre tid som går av okunniga människor som vill behandla alla djur som människobebisar. :)

sarae
2010-07-06 17:33
0

#5 finns en hel del studier på nätet… de fletsa är dessvärre inte tillgängliga i fulltext utan prenumeration, men på google scholar kan man hita en del gratis. Vill man ha bra, korrekt (eller ja vetenskapligt bevisad) info är det bara vetenskapliga studier och artiklar som gäller

Här finns en sammanställning med de flesta vildillerstudierna:

http://trickytrixie.tripod.com/poleyref.htm

Filippa-e
2010-07-06 17:34
1

#5 Nä du kapar inte alls :-)  Har du läst "ferret for dummies"?? Där står ju en del om den vilda illern i det fria o sedan för författaren över den infon till hur man kan likna efter det till den domesticerade illern, olika tips o vad hon föreslår!

LinaIsabell
2010-07-06 17:43
0

#7 Nej, det har jag inte. :) Ska kanske låna/köpa den.

#6 Tack så mycket. :)