Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 927 ggr
LinaIsabell
2010-07-05 14:49
0

Valptråd!

Jag tänkte att vi som har valp nu kan skriva lite om dem här så kan vi jämföra och se hur många olika personligheter som finns, och berätta om våra problem med dem, och vad de är duktiga på, och även vilken inlärningsmetod vi använder för olika saker så att andra kan få tips. :)

Jag börjar! :)

Allmänt: Ida är envis. Riktigt envis. Vill hon ta sig upp någonstans så försöker hon i evigheter, och hon bryr sig inte om hon måste gå genom eld och vatten för det.
Hon älskar vatten, och brukar doppa huvudet i vattenskålen tills bubblor kommer ut ur näsan, då tar hon luft, skakar på huvudet, och doppar sig igen. Hon samlar allting under soffan. Leksaker, mat och mina kläder - på gott och ont. På nätterna hoppar hon upp i min säng och vill busa. Hon kryper under sängkläderna, hoppar på mig och biter mig i tårna - vilket leder till att jag får sova 2 timmar, försöka putta ner henne från sängen och stanna nere i 1 timme, sedan sova 2 timmar till, och så vidare. Får inte mycket sömn om nätterna…

Sovtider: Ida sover lite då och då. Håller inte koll på hur många timmar åt gången, men när jag är hemma sover hon ett tag, busar ett tag, sover ett tag hela dygnet. Hon har typ dygnrytmen av en mus, eller något. :)

Utfodring: Ida får BARF och utfodras 1 gång per dag, men har en skål med torrfoder framme hela tiden som hon kan äta av när hennes mat tagit slut, vilket hon gör i liten mängd

Låda: Ida sköter lådan utmärkt. Hon bajsar och kissar i princip alltid i sin låda i köket (hon fick välja hörn själv). När hon sätter sig någon annanstans (utanför ytterdörren), så lyfter jag henne bara i lådan. Hon bestraffas inte för olyckor, men kan ibland säga "Neeeej", dock lyssnar hon inte på det.
Hon belönas med rösten, men tror inte hon bryr sig om det heller. Hon gick på lådan från dag 1 helt av egen vilja. På annan plats än hemma missköter hon sig dock totalt.

Bitande i fötterna: I början bet Ida hur mycket som helst. Inte lösa nafs, utan hårt och fick hon chansen så tuggade hon också. Har bestraffat henne genom att putta bort henne, ta tag i nackskinnet, time out om hon blev alldeles för galen, hålla still henne, vattenspruta, ignorera och säga åt. Ingenting fungerade. Hon fortsatte, helt obrytt. Sämst var att ignorera, för då övergick nafs fort till att tugga och försöka äta upp mig, vilket ledde till ett gällt skrik, som hon heller inte lyssnade på.
Nu puttar jag bara bort henne, går iväg och lyfter upp fötterna och hon blir bättre och bättre varje vecka. Nu bits hon bara när hon är på riktigt bushumör.

Bitande i händerna: Förut bets hon i händerna hela tiden, för all hantering var bus för henne. Jag har alltid ignorerat bitande i händerna ifall det inte varit stenhårt, för då har jag blåst på nosen tills hon släpper taget. Nu bits hon vid lek. Om jag håller i henne slickar hon mig, och biter tag då och då, och ibland kan man få klappa och gosa med henne utan att hon bryr sig om händerna alls. Framsteg. När man bär henne biter hon oftast inte.

[jennyrapp]
2010-07-05 15:42
0

**Har bara haft Milo hemma i 3 dar, så lite svårt & säga hur han är en..
Men kan klämma ihop några saker!

Allmänt:** Milo är en riktig myskille som kan ligga iknät verkligen hur längesomhelst. Han är också en riktig klätterapa, klättrar på  allting!
Sova i toalådor är något som uppskattas, faktiskt goare att sova i toalådor en puffar.

Sovtider: Kan inte alls hans sovtider en.. sover lite då & då!

Utfodring: Milo får fri tillgång till torrfoder, hittils har jag också gett honom ca ½ kycklingvinge om dan.

Låda: Trotts att han inte är riktigt lådtränad så sköter han sina lådor till ksk 80% just nu. Får väl alltid torka någonting utanför men inte alls mycket. Antar att det kommer bli värre ihop med testnings-perioden! 

Bitande i fötterna: Får han chansen så biter han direkt..
Gärna tugga lite också. 
Brukar fösa undan honom när det ser ut som om han ska bita.
Slutar han inte brukar jag gå ifrån honom,
ibland springer han efter och då flyger matte upp i sängen ungefär :$ 

Bitande i händerna: Bita i händerna har han knappt gjort annat en lite busnaffs!
Men nu har han börjat testa lite, och då har det vart några hugg även i händerna faktiskt.
När han försöker bita säger jag fy och fösar undan honom, och slutar han inte bita tar jag upp honom & blåser honom på nosen och går därifrån.

becka89
2010-07-06 02:13
0

Vi har haft Mr.frost i 4veckor ska försöka få ihop lite om honom=)

Allmänt: Mr.frost är en riktig klätterapa och väldigt envis han ger sig verkligen inte om det är något han ska ha eller göra men inte får, Han älskar att sova med mercedez och att störa henne när hon sover,Men mest av allt älskar han sin nalle som är en nasse från nalle puh som är ca 14cm stor:P Den springer han runt överallt även när han ska på toa..Mr.frost älskar att bada speciellt i vattenskålen så varje morgon blir det att torka hela golvet,Han tycker om att gömma alla leksakerna under sängen.Han är även en soffpotatis eller rättare sakt en knä iller på hans vilkor.

Sovtider: Mr.frost sover inte så speciellt mycket han är uppe och flyger runt hela tiden så fort man gör något.Men han sover många korta stunder eller vilar gör han för det mesta och sover för det mesta hela natten.

Utfodring: Mr.frost får torrfoder och Barf lite då och då men ska bli bättre med det nu.

Låda: Han är inte så värst bra på att gå på toa, Han går mer på en tidning en på toalådan, men har blivit mycket bättre med det.

Bitande i fötterna: Bita i fötterna är det bästa som finns tycker han, men fyar på honom och ignorerar honom och det fungerar.

Bitande i händerna: Han var väldigt bitig i början men har blivit så mycket bättre nu,Han har nästan blivit bitfri från oss:P men alla andra som kommer biter han gärna i händerna,Vi har kört med att putta undan och att blåsa på honom då nackgreppet bara gjorde honom värre,Han biter mest när det är lek och biter han för hårt säger vi åt honom och fortsätter han så går vi därifrån.

JossanH
2010-07-06 02:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad ska jag skriva om Marcello då som jag haft i en dryg vecka nu…

Han är en valp som är försiktig med tänderna och mycket social. Är lätt att ta med på utflykt.
Han äter till största del BARF i form av kycklingvingar, inälvsmat och möss men kompletteras med mjau blötmat.
Vi uppfostrar honom genom att säga AJ om han tar i för hårt eller får för sig att smaka på en fot av rena farten, vilket är väldigt sällan… Han lyssnar duktigt.
Han går på låda duktigt men har slarvat några gånger.

Mycket mer finns inte att säga. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
2010-07-06 03:23
0

#3, Förlåt för ot men fy f*n va söt Marcello e, så liten ha ha ha.