Ronja
Nu har jag bestämmt mig, Iris ska avlivas… Så Jag säger med delvis sorg adjö till min flicka och hoppas på att hon får det bra i iller himmlen.
Jag ska avliva henne för att hon inte har någonsom hellst uppfostran (hon e ompacering, orsak: biter allt och alla… typ) och då jag har haft henne 7 mån och inte får nån fason på henne, och att jag ska ut på prakitk nu.. så hinner jag inte med det, jag har fixat barnvakt, men ingen vågar ha Iris, alla vill ha ronja.. Så det blir att åka till himmelen.
NR 0703894328

Det finns människor som gärna tar hand om din iller för omplacering
Malin hjälper till på Svenska illervänner du kan nå henne på :
omplacering@illervanner.se alt. tel. 073-6764436
Lycka till!
#1 jo men hon är nog ett hopplöst fall… suck.
Hon biter alla som e "nya" och om man har ansiktet för nära hennes. hon bet mig 2 ggr när jag hade varit och hämtat henne, hon har förstört 2 par skor för min syster, bitit mog så att jag har ärr på läppen och ögonbrynet.
Nog för att Ronja var en lätt plasering, men Iris e ju rakt åt andra hållet.
Det är väl isåfall om nån vill ha henne som sällskap till en jaktiller.. men det kommer säker inte funka det heller.
Attackiller någon??
tror säkert att det finns någon som kan tänka sig ta hand om henne. har hört om flera bit monster som efter ett miljö byte blivit helt okej illrar. Hade tex en hitte iller hemma hos mig som var världens goaste, men sen visade det sig att hon var en omplacerings som flyttat runt för hon var en riktig haj, alltså bet in till benet tydligen…
Jo inga "fall" är hopplösa… de behöver bara tålamod och extra mycket kärlek =)
Hur gammal är Iris?
Ok, men hon har ju flyttat två gånger, en till förra ägaren och en till mig.. och hon e bara drygt 1,5 år!
Men för all del, om någon har tid och ork så får de höra av sig. Jag ska ju ändå avliva henne…

#5 ring Malin! Snälla!
hur lång tid har vi på oss? Ska kolla runt lite å se om jag hittar någon som kan agera bootcamp….
Jag har skickat PM till dig ronja_Iris !!!
#7 jag ska till gbg i heljen, så dit kan jag ta mig.. tills torsdag nästa vecka..
Kan nog åka och lämna henne innom västra götaland till på onsdag. Jag åker på skolkort, så jag kan lämna henne… Gärna någon som har tid för min flicka, jag älskar ju henne men inser mina begränsningar!

#9 Hoppas det löser sig till det bästa!

Förstår sittsen du e i, hoppas någon kan ta hand om henne!
Lycka till!

jag hoppas oxå verkligen att någon kan ta hand om henne!

Det där hade varit ett fall för Robinsnel!!!!

Jag har ju svårt att ta mig någonstans för att hämta. Men inte ska hon behöva dö utan att få en extra chans.
Jag har tidigare haft hajar här hemma. Så jag kan gärna testa att ställa upp som bootcamp.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
men hur sjutton skulle vi kunna få upp henne till dig Åsa?
jag har redan en stycke haj här hemma…som dessutom är brunstig, å minns jag rätt så är iris okastrerad…tror inte det hade varit så bra…annars hade jag kunnat ställa upp tills vidare
jo jag blev ju jätteintresserad, men vi har ju tyvärr ingen illervana alls så blir nog ett "för stort fall" för oss att ha Iris som första iller… =(

#15: Gaaahhh, jag vet inte. Ingen aning. Någon som har tips. Kanske någon som ska till träffen och Sofie kan ta med sig henne och så någon som ska dit kan forsla henne vidare. Eller ja, jag vet inte.
Jag får isådana fall köpa en avklarsferrets etcargon så kan hon få resa i den till mig.
Ja, jag vet inte hur man gör, ärligt talat.
Audiatur et altera pars

jag ska på träffarna…bor ändå lite halvt nära herrljunga…kan forsla hit och dit och vart ni vill!!!!!!!!
hmm jag skall nog upp till nyköping..skulle kunna ta med henne dit…elin å johan skall väl dit? så kan de kanske frakta henne till gävle i alla fall? Transport bur kan jag avvara så du behöver inte köpa någon….

#20: Inte ska du behöva det Sara. Jag har pmat klarsferrets och hört med henne om hon har bur kvar.
Men hur som så låter det ju inte omöjligt att vi kan fixa det på det här sättet. Blir ju lite farande för tösen dock, men det måste i alla fall vara bättre än att dö.
Nu måste jag bara få fatt på elin och höra med henne om de kan ta henne med. Eller om jag kan få någon annan som vill åka på träffen bara över dan så jag kan få lifta med och ta henne på en gång.
Någon fler Gävle bo som ska på träffen? Har ni plats i bilen?
Audiatur et altera pars
vad skönt att det verkar som att hon får ett liv, iallafall ett tag till, hos nån som har tid och ork..

ja mena inte hit och dit på de sättet…utan mer bara för hennes bästa :S
menar bara att ja kan hjälpa till om det behövs!
#23 jag förstod det =)

Det går säkert att få rätt på henne. Med rätt hjälp så!

ibland blir jag faktiskt lite rörd över hur snabbt ni alla rycker in när det är en iller i nöd.
Ronja_Iris: Jag har en vän som tog en omplacering som den ägaren funderat på att avliva. Den här illern var i sitt hem osäker, rädd, bet deras son. I sitt nya hem är hon en underbar iller. Hon har även fungerat på mässor och visats upp så att barn kan klappa henne.
Jag har omplacerat en liten hona som var ett rejält bitmonster hos mig, men hos sin nya ägare fungerar hon fint. Ibland behövs miljöombyte och en ny ägare som direkt visar vart skåpet ska stå. Ge henne en chans.
Hoppas det går att lösa. Önskar att vi inte hade så långt åt båda ställena. Men vi håller tummarna att nån kan ta henne hit till träffen och sen att Elin kanske kan ta med henne till Åsa.
#26 det är saga du pratar om va? det var hon som hamnade hos mig en sväng ;) å var kanon go…så miljöombyte var det ;)
#21 Åsa det är lugnt… jag har en reserv bur för sånna här situationer ;) Du kan ge tillbaka den på yran eller nästa gång vi ses!

Då hänger det på Elin nu då. Men helt klart. Om inte Elin kan så tar jag mig dit på något sätt. Så är det bara.
Audiatur et altera pars

Sarae ja nog pratar jag om Saga, så otroligt vacker och fin, men jäklar vad hon bet och låste käken här.

Så låt oss sammanställa vad vi vet nu.
Sara kan ta Iris till Sofies träff.
Sedan sk hon på någotsätt ta sig från Sofies träff och till mig. ;-)
Men det löser vi alltid.
Audiatur et altera pars
#30 ja hon var verkligen vacker! vlev helt förälskad i henne..satt flera timmar om dan å bara tittade på henne när hon sov. mig bet hon aldrig men hon högg min pappa så illa att jag inte fick loss henne förrän jag släpat en styck skrikande pappa till vatten kranen….han har fina ärr än idag ;)
#31 ja än så länge låter det bra…problemet är väl att jag kommer ha svårt att ha henne här fram tills träffen. En brunstig hane, plus att jag tydligen ska passa min fars tax valp i en vecka….å jag har ju bara ett kök…hmmmm….

#32: Men hon kan bo hemma hos sin nuvarande matte tills det är dags för träffen. det har jag redan hört mig för om. På det sättet slipper hon bo på flera ställen.
Så länge vi lovar att vi tar henne då så är det okej. Så där har vi inte problemet. ;-)
Audiatur et altera pars

Bra att ni hjälps åt för att hjälpa denna lilla dam, inga friska djur ska behöva dö. Bra av er!

nej vad bra detta låter :D vad glad jag blir Åsa och Sara =)

åh vad bra att ni lyckas lösa det här, fick ont i hela kroppen när jag läste om iris :( Det är klart tjejen ska ha en chans till, absolut! Hade själv cyklat ner och hämtat henne om det behövts, känns det som.

Sara, har du pratat med Elin något? hmm, jag ska försöka få tag i henne i helgen och se vad hon säger.
Har prratat med Veronica i alla fall. Tyvärr jobbar hon så jag kan inte få skjuts av henne till träffen heller.
Gaaahhh, sådana här gånger saknar jag verkligen ett körkort.
Audiatur et altera pars

Hur går det, löser det sig? Har Ronja ett nytt hem redan eller ska tjejerna åka tillsammans? Krisar det sig har jag tyvärr bara ett badrum ledigt men jag delar gladeligen med mig av det om det behövs!! Eller så möblerar jag om ifall tjejen/tjejerna behöver någonstans att bo innan träffen i Nyköping!! Eller vad som helst egentligen bara vi ger tjejen en chans till!!!!!!!

#38: Va? Ska Ronja bort? Jag trodde det bara var Iris. Har inte hört något om Ronja nämligen.
Iris får ju komma hit, och självklart får Ronja följa med om det är så. De är ju vana med varandra nu töserna. Men jag har inte hört något om det.
Nu blev jag fundersam. Men glad att du ställer upp som akuthem om det behövs rikki. Nu har jag blivit lovad att Iris kan stanna där tills träffen och sara kan ta med henne. Men om något skulle hända så är det alltid väldigt bra med en backup plan.
Audiatur et altera pars
Med mycket kärlek och omsorg så kan vilken bit iller som helst bli underbar. Se bara på Elvis som Elin & Johan har, han var en riktigt elak en när jag hade honom. Min GD var livrädd för honom men med deras kärlek och omtanke så blev det en fin herre av honom till slut :P
Det handlar bara om Iris, det är så att jag ska åka bort, och ingen vågar ha Iris. Så det blev att avliva henne och så har hon sitt betende, så det vore bästa/enklaste lösningen.
Trodde nämligen inte att det var så mycket… kärlek i illervärlden, skulle det handlat om en katt så säger de flesta: skjut aset…
Ronja ska bo hos en jättebra killkompis förmodligen, i gbg.. kan väl slussa honom vidare så han kan gå på nån träff där och träffa andra så han vet lite mer än det jag berättat.

Skjut aset, fan vad hämskt. Jag skulle vilja döda nån som sa så :o(

#41: Okej vad bra då vet jag hur det ligger till :-)
Iris ska självklart inte avlivas, och jag kan med handen på hjärtat säga att jag reagerat på samma sätt om iris varit en katt.
Nu ska vi bara få ihop trådarna här. Tyvrr har jag inga pengar på min mobil så jag kan inte ringa dig.
Audiatur et altera pars
Är jätteglad at iris kommer få ett fortsatt liv, kan nästan inte tro att det e sant 

problemet är ju som så att jag inte har möjlighet att ha henne här fram tills träffen, och jag vet inte om jag kan ta mig till herrljunga (det e där du bor va?) ..men jag ska klura lite….se om jag kan ha föräldrarnas bil kanske….men snacka om att jag i så fall kommer hamna vilse!
tar du dig hit (herrljunga, ja) så kan pappa nog köra och lämna henne där.. möta upp asså. Men då träffas inte jag, för jag e då på östersjön… och e på praktik.
Oj, den här tråden hade jag helt missat. Vad bra åsa att du kommer ta hand om henne till en början, vet ju att du är bra på det här med bitiga illrar. =)
Hoppas det löser sig allt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Hur går det för tösen? Jag har gått och tänkt på henne, jag hoppas och VET att hon kommer få ett fortsatt liv! Jag önskar att jag hade körkort och kunde göra en insats jag med… 
ja, iris kommer att fraktas till nyköpings träffen, å på något vis ska vi försöka få hem henne till Åsa, som ska göra en super insats å ta hand om henne tills hon är redo att omplaceras ;)
Jag hade annars erbjudit Åsa att ge Iris ett permanent hem direkt men det godkännde hon tråkigt nog inte
#51 det är dessvärre inte endast åsas beslut utan även mitt som omplaceringskoordinator. Jag är själv akut hem i första hand, men då jag redan har fullt hus så har åsa, som redan är akuthem för skills, tagit på sig att ta hand om iris för att göra en utvärdering av henne. Något vi gör med alla omplaceringar som vi får in. Eftersom vi inte vet hur t.ex iris är är det viktigt att se hur hon reagerar i olika situationer för att sedan använda den infon för att ge henne det bästa hem hon kan få. Om det inte visar sig att hon inte kan omplaceras och då få stanna hos Åsa. Om iris omplaceras i framtiden kommer detta att ske med skills omplacerings kontrakt. Vi har även krav på att träffa personen som tar emot omplaceringen innan något överhuvudtaget bestäms. I detta fall mig eller Åsa.
#52: Tycker det är bra att man har en utvärdering av varje iller så man ser att den hamnar i rätt hem. Lite svårt och avgöra när man inte ens har träffat illern.
#52: jag tycker mer det känns som att man är utdömd på förhand om man umgås i fel kretsar. Skönt att hon hittade rätt så snabbt iaf.
det har absolut inte med något sådant att göra, och jag tar mycket illa vid mig att du ens antyder något sådant. Inom skills, så har vi ett speciellt förfarande vad gäller omplaceringsillrar. I det här fallet har jag och Åsa haft en del brister i vår komunikation och missuppfattat varandra. Men illern står alltid i första hand, och om hon nu omplaceras så får du gärna göra en intresse anmälan, där du blir behandlad precis som alla andra som är intresserade av omplaceringsillrar.

#54: Det är ingen som har dömt ut dig över huvud taget. Jag har tidigare per pm sagt åt dig att det inte är omöjligt att hon kommer få stanna hos mig. Men om du är intresserad av att ta emot en omplacering är du hjärtligt välkommen att ta kontakt med sarae och lämna uppgifter om dig, då det är hon som är omplaceringskordinator inom SKILLs. Jag har personligen svårt att dömma ut någon jag inte ens träffat. Att påstå att jag dömmer ut någon på grund av vilka man umgås med ser jag dock som en förolämpning då jag aldrig skulle göra det.
Audiatur et altera pars
#53: personligen så tycker jag det är viktigt att djur kommer till varaktigt hem så snabbt som möjligt och om jag sedan var den enda som har erbjudit mig att ta hand om henne permanent med erfarenhet av illrar så tycker jag inte det är så mycket att utvärdera.
#57: tack, men jag har nog större chans att få en omplacering genom en annan omplaceringsfond. Jag tycker Sarae har bemött mig på ett bra sätt, men det pm jag fick av dig såg inte lika trevligt ut.
-------
edit:
Efter att ha läst pm:et igen så kan jag nog ha vinklat det lite fel själv.

#59: Nu är du faktiskt orättvis tycker jag. Jag tycker inte jag var ett dugg elak i mina pm till dig.
Audiatur et altera pars
#60: du hann visst före min rättning.
Du kan säkert erbjuda henne ett varaktigt hem, men eftersom jag inte har träffat dig, och vi fortfarande inte vet hurdan iris är anser jag att hon behöver utvärderas, precis så som jag/vi gjort med de andra illrarna som omplacerats. Exempelvis fick jag ett tjugotal svar från folk som var intresserade utav rickie. Jag gjorde misstaget att lägga ut en annons på honom innan jag hade full koll på hur han var. snart insåg jag att han ej var omplacerings bar i det läget pga en rad saker. Vilket resulterade i att han fått stanna hos mig så länge. I detta läge anser jag att Åsa är lämplig att ta hand om Iris sålänge / permanent i och med att hon har stor vana utav sådana här illrar sedan innan och dessutom redan står som akut hem.
#57 men jag har nog större chans att få en omplacering genom en annan omplaceringsfond
Det är jag som är omplaceringskoordinator för skills och därför är det också jag som bestämmer vart en iller hamnar. Och detta har inte att göra med umgängeskrets, föreningstillhörighet eller vad du än må tro. det har enbart att göra med vad jag anser vara det bästa för illern just nu.
Men sara du kan väl berätta hur man gör ifall man är intresserad av en omplaceringsiller från skills. I en annan tråd kanske.
Så kan ju falo göra det som behövs om han fortfarande är intresserad av iris. =)))
Tror nog att det kommer att lösas till det bästa. =))
Vem vet, kanske finns fler som är intresserade av Iris??

#61: Tack för de orden. Ledsen om jag skrev så du misstolkade. För det var absolut inte min mening.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag fattar inte det här:umgås i fel kretsar. Vilka kretsar då? Låter som om det rör sig om Hells Angels eller nåt.
Vore det inte bra annars om Iris slapp flytta två gånger ifall det nu fanns en illervan människa som Falo som ville ta henne?
Nu har jag lugnat ned mig igen. Ett missförstånd har gjort att jag fått informationen att jag kunde ta hem Iris från Nyköping vilket senare visade sig vara felaktigt. Besvikelsen tog över och gjorde att jag kanske var lite väl hård så förlåt sara och åsa för att jag kängade till er en aning.

#66: Det är hur lungt som helst från mitt håll.
Tack för förlåtet, det värmer.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Pweh, man blir lite snurrig av att läsa alla inlägg men det verkar som Iris kommer till ÅsaF med andra ord? *Snurrig av allt läsande*
Vem ska man höra av sig till om man är intresserad? Jag kan nämligen ta mig till dig ÅsaF så du får träffa mig och jag får träffa alla bustroll :P Jag letar ju fortfarande efter en pälsboll att älska.

#68: Som jag sagt tidigare är du alltid välkommen hit och hälsa på pälstrollen. Fast du får stå ut med att hälsa på mig med ;-)
Audiatur et altera pars
Haha det klarar jag nog :P

Va? Är det inte någon som ska ta henne permanent?
golf.ifokus.se
#66 det är lugnt även för mig…känner att detta var en typisk situation av "ju fler kockar, desstår sämre soppa"
Ni som är intresserade utav Iris i framtiden Om det blir så att hon klarar av omplaceras, får gärna kontakta mig i första hand.

Finns det bild på henne?
golf.ifokus.se
Nej det gör det tyvärr inte ännu.

Jag har eftarenheter av en haj. Det tog min 1,5 år att få henne bitfri. Det ni. Nu är hon hur lugn och snäll som helst och man kan nästan göra vad som helst med henne. Så ingenting är omöjligt bara illern känner sig hemma och man ger sig fan på att det ska funka.
Jag har inte haft internet på ett par dar… Men jag kan väl lägga in bilder senare, när jag fixat batt till kameran.
Hon är viltfärgad med en vit fläck i nacken och en stor haklapp, vita tecken på tassarna.
Kallades inte det tomte förresten? hon har röd/bruna ögon.. inte svarta som min andra ängel.

Jag blir så sugen på henne, älskar utmaningar, och detta lät som en riktigt utmaning.
golf.ifokus.se
#76 yup det låter som tomte ;) Kan inte du ta å pma mig om vart jag skall hämta henne….det blir antingen samma dag som träffen eller dagen innan om det är okej. Det är nog bättre för henne att få stanna där hon känner sig trygg istället för att först komma till mig, sen åka till klarsferets och sen upp till nyköping och Gävle..eller vad känner du?
#78 har pm:at dig, hoppas det går vägen nu..
Jag skulle gärna kunna ta hand om en iller till, har själv en hona på 1 år… Vart bor du..?
Då får man se iris på träffen i alla fall och åsa och er alla andra som sak dit ju. =)

putt

som sagt, det är rörande hur snabbt ni alla rycker in hur snabbt som helst när en iller är i nöd :') helt underbara är ni som gör så för att rädda ett liv :D känner mig nästan lite dum som inte kan hjälpa till alls :/
hur har det gått förresten? :)
iris ska inte till åsa, hon ska till en kompis till ronja_iris. infekterad diskussion…
ja, det blev det…
Hon ska flytta vecka 11.