Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 782 ggr
LinaIsabell
2010-07-02 23:59
0

Myyysmat!

Så. Jag var på djuraffären idag för att ta reda på vad olika foderdjur kostar. Har varit på 2 av djuraffärerna, och det har varit dyyrt. 23 respektive 25 kronor för en vuxen mus.
Nu var jag på den 3:e, och de enda som fanns inne var en degus (degu? Stavning?) som jag fick köpa för 30 kronor, vilket är ett väldigt billigt pris i jämförelse.

Ida har lite svårt att äta den först, eftersom huden var så seg, så jag skar upp magen så att det skulle bli lite lättare.

Det har varit hemskt äckligt att se henne bära omkring på den och tugga i den. En söt liten degus, precis sådana som springer omkring i smådjurshuset på vår skola. Och nu har jag blod och inälvskladd på golvet. Fresh. Menmen, vad gör man inte för de små?

Hon har lyckligt smaskat i sig litegrann, men med tanke på storleken så räcker den nog ett tag.

Någon som blir sugen på att BARF:a? Inte..?

UlrikaD
2010-07-03 00:07
0

Med 11 degusar som springer omkring här hemma som skulle bli just…käk som jag tog hand om, så nej inte direkt faktiskt.Flört

Ett tips om du letar möss är att söka på reptilforum osv. Där kan du få mycket billigare. En annan variant att testa är dagsgamla kycklingar. Mina valpar blev som monster när de fick tänderna i en sån. Det är så långt jag sträcker mig med att ge djur som ser ut som just…djur. Tacka vet jag slaktarns färdigstyckade kycklingar osv

Smådjur har jag som sällskap och skulle aldrig fixa att ge, dagsgamla kycklingar tog mig 6 år att klara av att ge. Så där får det nog stanna. Men populärt var det, så har du inte testat så är det väl värt det.

LinaIsabell
2010-07-03 00:40
0

Jo, har kollat runt lite på repti.net, men närmaste annonserna är i Umeå, och det är ändå en 30 mil bort eller så, skulle jag tippa.

Men har en kompis i Umeå som inhandlat 40 st döda möss åt mig, som jag ska få när han hälsar på nästa gång. Alltid bra med kontakter. :) De gick på 5 kronor styck.

Jag har velat ge dagsgamla kycklingar, men vars får man tag på det? Har inte hittat i någon djuraffär, och inte heller i någon mataffär än så länge..

Jag har lite blandade känslor över att se och hantera foderdjur. Jag tycker det är hemskt att se de små mjuka smådjuren bli tuggade på av ett rovdjur med ivriga, vassa tänder, men jag har en hatkärlek mot just inälvor!

Jag tycker det stinker förfärligt, och det är äckligt och kladdigt men oj så fascinerande. Jag är den i klassen som under biologin euforiskt skär upp koögon och diverse andra organ.

Har även rensat fisk sedan jag var liten, och alltid frågat mamma om alla olika organ.

Bli inte rädd nu, för jag är inte besatt, som jag får det att låta. Hehe. :)

UlrikaD
2010-07-03 00:53
0

Även kycklingar kan man hitta på sådana sajter. Jag får via en bekant. Jag kastar in dem i köket och stänger dörren helt enkelt och öppnar försiktigt när det låter som om det är fritt fram.

Sniffit
2010-07-03 01:00
0

Dagsgammla kycklingar får du tag på samma ställe som frysta möss (dock är det inte lika vanligt). Alternativet är att ha kontakt med någon ägg farmare, de brukar oftast få ett antal över.

LinaIsabell
2010-07-03 01:07
0

Jag får väl hålla utkik. Kan man lämna degusen framme tills den är slut (kanske blir om 24 timmar, eller lite mer, jag vet inte riktigt hur mycket hon planerat att äta)?

Vill helst inte att det ska stinka lik i hela lägenheten så att grannarna börjar undra om någon gammal dam i trapphuset dött…
Men att frysa ner den och tina upp den gång på gång är väl knappast bättre.

Kycklingvingar och annat rått som ligger framme stinker inte i min näsa iallafall, men tarmar och sådant äckelpäckel har väl en tendens att lukta lite mer obehagligt.

Sniffit
2010-07-03 01:16
0

Lämna den framme så länge du står ut med att ha den där. Efter en dag eller så brukar lukten försvinna (kan iof vara värre så här på sommaren). Ett annat alternativ om hon inte är så stor i maten är att plocka undan det som är kvar i en plastpåse och in i kylskåpet, så är det bara att ta fram igen imorgon. Så slipper du den värsta lukten.

Ett tips när du experimenterar med foderdjur är att hitta något som luktar så lite som möjligt. Illern bryr sig inte om lukten men den är troligen störande för dig och eventuella gäster.

Saga85
2010-07-03 09:01
0

Prata med dem i djuraffären och fråga om du kan få beställa hem. De brukar inte vara helt omöjliga - har de fodermöss kan de antagligen fixa fram foderkycklingar. Jag var inne på Arken zoo och frågade - de sålde inga frysta foderdjur alls, men beställde in kycklingar så jag kunde hämta dagen efter. Kostade 130 kr (tror jag) för ett 10pack. Dyrt om man jämför med reptilpriser dock, men blir ju så när man går till djuraffärer.