Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1039 ggr
Siggy
2009-12-29 21:55
0

Fodret Selective

Vad säger ni om det här fodret? Har en påse av det hemma som "nödfoder". Jag tycker att det verkar helt ok, men så är jag nybörjare ocksåTungan ute

Innehåll osv på länken:

http://www.zoosajten.se/science-pellets-iller-p-1508-c-161.aspx

alicija
2009-12-29 22:59
0

Jag brukar blanda selective & totally ferret och det funkar jättebra!
Dolly älskar den här blandningen och äter som en liten gris!
Hon är rund,glad och go! Jag tycker inte alls det är något fel på selectiv, det har allt som ska finnas i torrfodret hos en iller, iallafall vad jag vet&hört! =)

Sniffit
2009-12-30 01:08
0

Personligen skulle jag inte använda det pga. den bristande näringsdeklarationen. det saknas 35% av närningsinnehållet.

Loveferrets
2009-12-30 01:13
0

Enligt min åsikt tycker jag du kan ringa Anette på ahms-illertorg så skickar hon hem de till dig på en dag, går jättefort. Maten jag pratar om heter Vitalin, fanns annan bra mat oxå men minns ej vad dom heter nu. Menar du att du glömt beställa hem o därav att du köper nödfoder istället ? Har jag helt fel här ber jag om ursäkt, undrar bara.

Musiken
2009-12-30 15:27
0

Jag fick hem en provpase Selective, och det ar ingen mat jag skulle ge. Vitalin eller JWB ar mycket battre alternativ.

Aviendha
2009-12-30 15:52
0

Jag har läst på dem i en butik, minns inte exakt vad det var jag reagerade på specifikt mer än att jag minns att jag konstaterade att jag inte skulle ge det alls till mina illrar för att jag ansåg att det inte alls når i närheten av den foderstandard som ett illerfoder bör ha enligt mina värderingar. Jag skulle satsa på ett välkänt, beprövat märke som Vitanlin, totally ferret eller så istället för det.

JossanH
2009-12-30 18:14
0

#1 Ett foder behöver inte vara bra för att djuret går upp i vikt etc. Bara så du vet :) Många blir vi tjocka, runda och "goa" av godis tex men det sätter sina spår och kan bidra till sådant som är svårt att göra något åt i framtiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
2009-12-30 18:34
0

Exakt, håller med JossanH här. Hur många gånger har man inte hört folk försvara att de ger sin iller friskies och liknande med orden, h*n ser så fin ut, tjock och gosig och h*n älskar sitt foder. Klart de älskar de dåliga fodrena, det är knökfullt med saker som inteär bra för dem. Bara tänka efter hur man skulle må själv om man levde på enbart godis.

Tar inte så lång tid innan kroppen ger en massa sjukdommar som följd på det levernet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Siggy
2009-12-30 20:45
0

#3 Hittade fodret  i en djuraffär och köpte en liten påse att ha ifall mitt foder inte skulle komma fram förrän det gamla var slut (köper vitalin) Det var väl lite så jag tänkte.

Tack för era svar!Cool

Faxlin
2009-12-30 20:48
0

#8: Då är det bättre att du använder Royal Canine Kitten istället. Du kan även blanda rc kitten med vitalinet så är de alltid vana med båda sorterna. På det sättet slipper man att få en iller som dissar en sort.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sniffit
2009-12-30 21:10
0

Eller vänja illern vid att äta kött då och då, är sällan några som helst svårigheter med att få tag på en karré, kyckling eller en bit färs..

poppopan
2009-12-30 22:55
0

Vad jag hör genom Ferretgirl, så ska väl fetthalten ligga på minst mellan 20 och 22% och proteinet på minst 34%? Men jag kan komma ihåg fel, det är ett tag sedan vi pratade om det. Jag hade då köpt nått foder som födelsedagspersent till en av hennes illrar, hon sa då att där var för lite fett och protein i, sen sa hon vad den minst skulle vara. Och minns jag rätt så sa hon dom siffrorna som står i andra raden. Fodret hon fick av mig amvände hon som godis till dom, så det det varade jätte länge till hennes illrar.

sandraxea
2010-01-20 20:56
0

(jag fick utskrivet av vår lokala zoo-butik och detta är vad det står. Jag har ingen personlig åsikt i detta.)

Selective Ferret

Beskrivning:
• Högt proteininnehåll - 36%.
• Befrämjar god tandhygien.
• Innehåller taurin för optimal hälsa.
• Rik på animaliskt protein.
• Hög smältbarhet.
• Innehåller linfrö som är en ultimat källa till Omega 3 och 6, som ger frisk hud och päls.
• Inget tillsatt socker.
• Inga färgämnen.

Supreme®science Selective Ferret tillverkas av högkvalitativa ingredienser, sammansatt för att ge en komplett och balanserad måltid.
Selective Ferret garanterar att ditt djur får all den protein, olja, vitaminer och mineraler i varje bit den behöver, för att hålla din iller sund och frisk.

Utfodringsanvisningar
En vuxen iller har ett behov av ca 40-60 g Supreme®science
Selective Ferret. Man kan ge illern fri tillgång av detta foder men då måste en viktkontroll ske regelbundet.

Friskt vatten ska alltid finnas tillgängligt.
Öppnad förpackning förvaras svalt och torrt.

INGREDIENSER
Kycklingkött (40 %), vete, sojaolja, fiskmjöl, kalkonkött (5 %), kycklingfett, betmassa, potatisprotein, linfrö (2 %), vitaminer och mineraler.

ANALYS
Protein 36.0 % Vitamin A 20,000 IU/kg
Fett 19.0 % Vitamin D3 1,500 IU/kg
Fibrer 2.0 % Vitamin E 200 mg/kg
Aska 8.0% Koppar 15 mg/kg (kopparsulfat)

http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=705

[jennyrapp]
2010-06-30 18:58
0

Puttar denna tråden lite..

Richard kom hem med 3 st påsar till mig i förrgår, Ska det slängas eller kan man ge det i liten mängd utblandat med vitalin? Hm.

Loveferrets
2010-06-30 19:01
0

#13, Du kan ge detta i samband med vitalin, det är helt ok även om de saknas lite fosfor och kalcium men får dom vitalin oxå så är det okej.

[jennyrapp]
2010-06-30 19:02
0

Tummen upp på d! :D

LinaIsabell
2010-07-01 00:39
0

Vete som andra ingrediens är väl inte så bra?

Sarah
2010-07-01 00:49
0

skulle säga tummen ner… vete som andra ingridiens är verkligen inte bra

Loveferrets
2010-07-01 00:49
0

#16, Men inget foder är 110% perfekt,ska man vara så noga så får man helbarfa..

Aviendha
2010-07-01 01:33
0

Nej, inget foder är perfekt men varför inte försöka ta det som är bättre än att skita helt i allt och ge eldorados torrfoder, bara för att inget är perfekt?

[jennyrapp]
2010-07-01 01:47
0

#19 verkligen inte. Jag har ingen aning om vilka iller foder som är bra förutom vitalin, ferret complete & royal canin kitten.
Jag har ingen aning om jag kan ge honom dethär eller inte, Men tänkte att om man blandar ut ihop med vitalin i små mängder så kanske det inte borde vara någon fara.

Men är det så dåligt så får man ju helt enkelt strunta i det,
Katterna verkade tycka om det iaf! ;) får väl se, kanske inte går o det till dom heller .

Loveferrets
2010-07-01 02:02
0

#20 Du kan mycket väl blanda detta med vitalin, det är ingen fara jennyrapp

"19, det får stå för dig att skita i allt..det är inte perfekt som jag skrev men dock okej !

UlrikaD
2010-07-01 02:13
0

Rent logiskt går ju allt foder att ge till sitt djur. Även whiskas torrfoder från ica. Mina katter älskar det ifall de får chansen. Sen vad det gör med djuret är ju en helt annan sak. Mina katter spyr om de käkar sådant foder t.ex. Men gott är det tydligen.

Om man har ett bra foder som Vitalin hemma så tycker jag personligen att det är otroligt synd att "förstöra" det med att blanda ut det med någonting dåligt.

Är ju lite som om jag skulle göra köttfärssås och jag har ett paket köttfärs som har utgångsdatum om en vecka och ett paket köttfärs som ser lite grått ut och som gick ut igår. Den gamla köttfärsen blir ju inte bättre om jag blandar ut den med den nya. Man förstör istället alltihopa.

Men nej, din iller faller inte död ner (troligtvis inte iallafall) om du blandar ut ditt foder med det här. Men det är ganska ondödigt.

Bogey
2010-07-01 02:17
0

Tillräckligt bra Illerfoder

• Vitalin
  • James Wellbeloved Ferret Complete (endast Hagsätra zoo har det då de importerar själva)
  • Totally Ferret
  • ANF Ferret (men jag tror de slutat importera det.

Kattfoder som även funkar till iller

• Orijen
  • Hills Kitten
  • Royal Canin Kitten

Jag tror det sammanfattar det hela mer eller mindre. De står i ordning som jag uppfattat att den samlade experisen här rangordnar dem ;-) men jag är inte helt säker.

Loveferrets
2010-07-01 02:20
0

Men snälla , börja inte nu igen..

UlrikaD
2010-07-01 02:24
0

#24 Det är väl jättebra med en lista med bra foder som Bogey skrivit. Så slipper folk gissa sig fram i djungeln. TS ställde ju ändå en fråga som fler folk kanske vill svara på.

Loveferrets
2010-07-01 02:28
0

#25, fine

[jennyrapp]
2010-07-01 02:29
0

#25 jag tycker absolut det var en bra lista!

ANF ferret har jag nog inte ens hört talas om. men om det slutat importera antar jag det inte ens går & köpa längre?

UlrikaD
2010-07-01 02:31
0

#27 Vissa zoo-affärer har ANF fortfarande, vet dock inte vilka eller vart.

Aviendha
2010-07-01 15:07
0

#21 Jag reagerade med en enkel fråga på ditt påstående att man kan ge ett kasst foder (som ändå är "ok") bara för att alla foder är mer eller mindre dåliga. Du behöver inte snäsa tillbaka för den sakens skull, det går att föra ett sansat samtal ändå och jag skulle uppskatta om det skedde. Jag är inte ute efter att sätta dit dig eller någon annan, bara att diskutera och hjälpa med det jag kan och funderar mig fram till.

Bogey
2010-07-01 16:25
0

#24, 25 & 27 Kanske läge för en KT Foder tråd att hänvisa till då frågan kommer upp då & då.

Har vi nån KT Barf? Annars kan man väl göra om den utomordentliga artikeln om BARF till KT, eller?