Toa sand!?
Vi hade toalätt som var små pappers pellets innan, men märker att hon inte tycker om det. Genom att göra sina revir över allt förutom i lådan förutom när vi sätter henne där.
Det var en kompis till mig som sa att jag ska prova KATTY klumpbildade, Naturprudokt. Vad tycker ni om det? Det är oparfymerat.
Vad har ni för katt-sand!
Jag skulle också vilja höra syndpunkter på den klumpbildande kattsanden!
Jag har den sanden både till katten och illern, och det är inga problem alls, det är den enda sanden jag fått illern att sätta sig i. Tycker inte det luktar speciellt mkt heller för den delen, varken om kattens låda eller illerns. Så jag har bara gott att säga om den

Vi kör med klumpbildande och Turbo som vi haft i drygt 5 dagar (valp) sätter sig iaf 70 % av gångerna i lådan. Lätt att städa rent och jag tycker inte det luktar alls mycket. Så till vida han inte lyckas trycka upp arslet såpass högt att han skiter på kanten typ ^^
Jag kör med reklam tidningar då jag anser att sanden torkar ut deras trampdynor och dels så slipper man ha sand i hela bostaden.

Och jag anvander trapellets :)
// Amanda
Här kör vi med toalätt o9ch det funkar med Bogey. Få se om det går lika bra när vi får hem den nya familjemedlemmen.
Andra kör med eldningspellet och är nöjda me det.

Här hemma har det testats, träpellets, toa-lätt och olika typer av kattsand. De enda som vi varit nöjda med hitills är de lite dyrare varianterna av kattsand. Det är skönt att få fina och bra klumpar som är näst intill luktfria oavsett om det är bajs eller urin. När man har trä/pappers pellets tycker jag att det är jobbigt att få upp korvarna.
Vi kör med Everclean, funkar skitbra och luktar ingenting.

#8 "Funkar skitbra"
Här kör vi på träpellets och har även någon låda med kristallsand. Nackdelen med kristallerna är att om man har nio illrar som kissar mycket så ser det inte fräscht ut längre än en kvart.

Vi kör också med EverClean. Det är det bästa jag provat. Väldigt drygt håller länge.

Det man kanske skall tänka på om man använder kattsand är att man kan behöva hålla koll på illrarnas tassar och se till att smörja in dessa med tass-salva vid behov (detta gäller främst på vintern)
Kör med lite olika klump bildande kattsand från gång till gång dom flesta funkar bra.
Dock bör man inte köpa EverClean med parfym i, doften sätter sig i illerns päls vilket jag personligen inte uppskattade, mina töser luktade väldigt starkt av sådan sand :P
Hälsningar Malin

#12 jo vi märkte det också när lilltösen helt plötsligt började lukta lavendel=/

EverClean!!! :D :D mkt nöjd :)

Jag har Ever clean och tycker verkligen om den sanden, har testat andra, men inte varit nöjd med dom andra. Visst dyr i inköp, men är väldigt dryg så det jämnar ut sej och mer det till i längden.
har sånadär vita kristaller, riktigt bra tycker jag, luktar ingenting alls, men dom kostar där emot lite mer än vanlig sand men åker man till ullared kan man köpa 1 liter och kostar bara 50 kr styck tror jag, annars kostar det 80 kr för mindre sand så fick med mig ett par påsar hem när jag var där senast (;

#16 De har kristallsand på ÖB också. Fast jag har ingen aning om hur mycket det var i påsen, 5kg kanske.
#17 det är 5 kg på city gross och dom kostar 80 kr… kanske borde börja köpa de på ÖB istället :)

#18 Kanske, jag tror jag betalade 49kr för den påsen sist. Det kanske är skillnad på olika märken och sånt också. Jag har bara testat den här just.
jasså, får väll åka in och kolla när det är dags att köpa nytt, haha kommer nog ta ett tag med tanke på att jag har 5-6 påsar hemma :)
Jag ska in på ÖB imon o kolla he he..
(tack Ulrika)

#20 Får väl köpa mig en påse på citygross och jämföra. Det kanske är superkristaller.
#21 Hoppas de har nu då.
Själv har jag fyra säckar trä-pellets så jag har också så jag klarar mig en stund.
#22 ftiskt aldrig testat använda trä pellets själv… men tycker det borde lukta mer ? eller så kanske jag har fel, eftersom kristallerna gör något specielt som tar bort lukten…

#23 Träpellets luktar trä helt enkelt. Man tar ju bort det där de kissar och bajsar. Luktar ingenting. Fritt från kemikalier och dessutom väldigt billigt om man har många illrar och byter många lådor ofta. 16kg för 47kr.
#24 oj, betydligt mycket billigare än kristaller som kostar 80 för 5 kg…. kanske är värt att testa det :)

#25 Du kan ju testa att ta en eller några lådor med träpellets (beroende på hur många lådor du har) och resten med kristaller. Se vad de föredrar och vad du gillar det.
Är det ingen som använder de lådorna så har du ju inte gått i konkurs.
Jag har testat lite olika här hemma de senaste veckorna enbart för att valparna inte ska vara "inkörda" på enbart ett toa-underlag. Vill inte att de ska tvärstrejka när de flyttar hemifrån. Men överlag väljer alla träpellets ifall de har ett val.
Annars kör jag enbart träpellets. Med 9 illrar plus 3 valpar så krävs det ju att man byter ganska ofta om man vill att det ska vara rent och fräscht. Och det vill man ju.
#26 ja det ska jag ta och prova :)
Vi testade med träpellets förut, luktade mkt mer än Everclean och dessutom skulle de bara springa iväg och ''stasha'' bitarna lite överallt.
PROBLEM!
Vår lilla Mollie protesterade på midsommaren. Hon jävlades med min sambos lillebror och bajsade och kissade överallt. Vi var ju inte hemma och nu dessa 2 dagarna har hon varit jätte duktig och gått på lådan:S
Är det fler och vanligt att illrar protesterar när man inte är hemma..

#29 Japp!
Var tacksam att du inte har nio stycken som inte gillar att matte är borta en dag på julafton.
Oja! Om mina har tråkigt för att jag vart borta eller inte aktiverat dem, om något som luktar främmande (hund, katt, iller) kommer in i lägenheten eller något annat inte är till full belåtelse så får jag veta det rätt omgående: bajs på dörrmattan 
Paulina
Everclean verkar vara jätte bra, kör just nu med eldningspellets men sötnosarna har börjat protisterat nu med att skita över allt utom i lådan:S ska testa med everclean när våran påse är slut och se vad sötnosarna tycker om det.
Jag förstår inte mig på Mollie just nu…
Hon var jätte duktig dom första 2 dagarna med den nya sanden och nu gör hon allt utanför hela tiden. Får snart spel vad är det med henne var ute och gick en timme med henne när vi kom hem satte hon sig på lådan och sen så resten av kvällen så satte hon sig bara brevid..
Är det jag som gör något fel?
Jag vet att illrar inte blir 100% rumsrena men hon ligger nu på 10% rumsren. Brukar det gå upp och ner förra månaden var hon jätte duktig, men inte nu.
#30 hehe okej då ska jag inte klaga men då vet jag att det är vanligt. Det blir en chock när man kommer hem, jag hade precis tagit av mig skorna öppnar dörren och sätter foten rakt i något kallt och gegigt. Hehe
#31 vi är 3 st som bor på nedreplan på ett hus på 94 kvadrat meter. Och ibland brukar hon få gå löst i resten av huset med sele. Men nu när hon inte är rumsren längre så får vi ha henne i vardagsrummet där är ca 15kvadratmeter inte helt säker. Och ibland så när vi har vänner här så visar hon att hon är duktig men nu när vi får hem folk så gör hon allt utanför. Kan det bero på doften eller?
Det finns illrar som inte ens blir 1% rumsrena om man har otur.
Mina töser sätter sig gärna vid ytterdörren speciellt när jag har besökare, jag har gjort som så att jag lagt en filt där och då låter dom bli.
Vissa har tur, vissa inte när det kommer till rumsrena illrar.
Min kompis hona gick alltid på lådan, hannen gick aldrig på lådan.
Mina egna töser går 95% på lådan, men jag har haft väldig tur med dom. :)
Hälsningar Malin
#34 Ja, när det kommer nytt folk hit till mig så kan illrarna ha så fullt upp att de inte hinner fram/prioriterar lådan, de trotsar, stressas eller revirmarkerar. Jag kan inte riktigt avgöra vilket alla gånger, men vissa personer gör att de blir hopplösa medan de går på lådan precis som vanligt med andra personer.
Paulina