Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1843 ggr
Filippa-e
0

På iller besök :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÄNTLIGEN var helgen över och det var dags för mitt o Yumes första iller besök i måndags kväll! Har precis kommit hem o vi är båda helt slut efter allt nytt (sådan matte sådan hund) Flört

Först var vi hemma hos Malin o hennes illrar Milli o Millan o såklart pudeln! Sedan for vi tillsammans till Sara o träffade hennes Pepsi o valpar.

Jag kan inte säga annat än jag är HELT NÖJD! Var så orolig att jag skulle ångra mig när jag väl träffade dem… men de var så fina o väluppfostrade!!

TACK så mycket för att vi fick hälsa på er! Det var jätte trevligt! Ni hade verkligen fina ammassadörer för illern, jag är helt frälst Skrattande

Först upp en bild på Malins ultra söta Mili, pastell tjej som undersöker Yume som är på andra sidan dörren-->

Filippa-e
0

En bild på Malins andra iller, den låg i knäet som en vetesäck o myste Kyss

Malin visade mig hur man hanterade iller, klippte klor o rensade öron ifall det behövdes! Introducerade mig till vetegroddsolja..

enbartmalin
0

Mili  i inlägg #0   ;)
Töserna hälsar att det alltid är trevligt med besök och matte hälsaratt skenet kan bedra ;)

Hälsningar Malin

Filippa-e
0

Yume tvärnitade när vi skulle in i lägenheten! ALDRIG har hon känt en sådan lukt, VAD kunde det vara? försiktigt försiktigt följde hon med genom hallen o luktade på allt..

Yume fick lukta på en iller, när den kom för nära morrade hon "Kom INTE närmare" o var lite rädd.. då det är helt nytt både lägenheten, pudeln o nu iller! Sedan låtsades hon som om de inte fanns.. "vadå? jag ser inget" o vände på huvudet "skiter väl i den otäckingen"

Sedan tog hon det lugnt… då kom den ena lilla tösen smygandes under soffan o nöp tag i Yumes svans!! o sedan ett litet nyp i benet! Yume flög upp!! Usch! Ta bort den där! Den får va var den vill… men INTE på mig! Obestämd

Ingen jaktinstinkt alls! Jag är nöjd o värre kan det ju inte bli… introduceras till ett nytt djur, på okänd mark.. sedan dessutom Pepsi som var i brunst o luktade! Yume vände bara sig om o låtsades att allt annat var jäääätte intressant..

Oskyldig Tack flr hon fick tröffa era illrar de var så snälla mot henne!

duholm
0

Tyckte hon var jätte duktig!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Filippa-e
0

Sedan lite valpmys med Saras finaaa valpar! Skrattande

Fick tröffa Pepsi också, han var STOR o jätte fin o snäll!! Jag fick lukta på honom för de sa han luktade jätte mk, brunstig hane.. jag luktade bara lite när jag sniffade i pälsen.. o Malins tikar luktade näst inpå inget!

MEN jag har ju lite nedsatt luktsinne tror jag … tur för mig. I övrigt luktade de märkligt men inte illa (TYCKER JAG, viktigt att man själv luktar!!)

Min mamma tyckte inte tröjjan luktade något när jag kom hem! Vilken tur jag har med våra dåliga näsor :-)

Filippa-e
0

Sara's flickor var så trevliga o pratglada, de höll oss sällskap o visade oss de söta valparna o klappade Yume som blev så glad för dem Glad

Filippa-e
0

Först var jag lite rädd för o bli biten av både Malins vuxna o Saras valpar när de blev busiga. Men det var inte så mycket bitande, naffasde lite o det kändes inte så mkt.. särskillt inte om man knöt näven..det var skönt o veta :)

Sedan finns de ju illrar som verkligen bits/hugger, men dessa bara naffsade liite.

Bild på busande valp..

Filippa-e
0

O sist en bild på hela valp armen :-)

Tack för idag!! Det var så trevligt hos både Malin o Sara!

Filippa-e
0

Fick en fråga: "Vad tror du hunden gör om illrarna inte backar när hon varnar?"

Här är svaret, om andra vill veta:

"Det är lite svårt o förklara för någon som inte träffat mig eller Yume.. de jag hälsade på tyckte iaf att hon var jätte duktig o lugn o den ena sa att det säkert kommer gå bra om jag skaffar iller. Själv tyckte jag också att det gick bra!

Vi har ju alltid koll på våra hundar när de är tillsammans, o får vi in någon ny så har vi extra koll o lär dem hur de ska uppföra sig mot varann (o hoppas att så mkt som möjligt går in, det kan ta lååång tid). Så fort den lille kommer in i flocken kommer Yume bli mer tålig med honom o hellre gå undan eller morra tills jag hjälper henne (vilket hon brukar med chihuahuorna), kanske till o med leka lite med honom försiktigt som hon lärt.

Här vet hon ju att vi hjälper henne om hon vill vara ifred o hon har alltid någonstanns att fly (gäller för alla våra djur).. då blir hon inte lika rädd o irriterad som när vi hälsade på, inte lika defensiv. Besöket specielt i lägenhet var ju det mest "extrema", där hon satt inträngd i okänt revir o kunde inte röra sig fritt, inte veta var skydd fanns, få en iller vid nosen hon inte vet vad d är eller om den är snäll, en pudel i närheten som hon precis bråkat med osv. o ändå skötte hon sig bra (ett nyttigt besök!).

Men visst, det kan funka redan efter några dagar, eller så tar det lång tid… men på ett eller annat sätt så lär det gå bra."

Filippa-e
0

#2 Du kanske hade gett dem lugnande innan, eller så kom jag mitt i tuppluren! Själv får jag väl en iller som hänger mig i hälsenan o plockar yumes roliga svans naken på päls Flört

Filippa-e
0

#4 Tack sara Glad Det var dina också!

Norrskenets
0

Vad mysigt ni hade det:)

Filippa-e
0

#12 det va veckans höjdpunkt! Men oj vad trötta vi blev när vi kom hem :-)