Öron rensning!
Mollie är nu 13 veckor, hon har smuts i öronen och vi har försökt att få bort det men vi får inte tillgång till det.
Hur gör ni när ni ska ta bort smuts i öronen på eran iller?

Köp ett alkoholfritt öronrensmedel för hund/katt, droppa lite i ena örat och gör rent det med tops. Tänk på att bara göra rent ytterörat så att ni inte går in på djupet och rotar.
Jag rekommenderar att kolla upp hos vett så det inte är skabb hon har, i så fall får ni stronghold utskrivet.
nej, det är inte skabb det är vanlig smuts hon har
Hon var på ovanvåningen igår och rullade sig och hade sig och där pågår just nu en renovering
Här kör vi bara med tops och inge rensmedel. Funkar bra så vidt jag vet, fast det är dottern som brukar göra det.
Gör hon det så accepterar han det fast han inte gillar att få öronen rensade men gör jag det så gör han allt för att försöka han smita.
#4 men hur håller hon han?
Vi har provat med mollie och då har vi hållt henne runt halsen och satt henne i knäet så hon inte får in topsen förlångt. Men endå lyckas hon få tag i topsen och slita sönder den. Vi har provat med att lägga olja på magen men då skakar hela huvet när hon slickar. När hon sover så får hon ryck i tassarna sen känns det så elakt att väcka henne och göra det omedvetet
Hehe det är trixigt.
Lägger hela huvet i handen, endast örat som ska putsas syns. Ska se om jag kan ta en bild på när hon putsar Bogey's öron och lägga upp. Lite körigt i helgen dock.
Petar sällan i öronen på dem men ibland måste man ju skotta ur det värsta :P
Håll ett grepp om hennes huvud/nacke på ett sätt som fungerar för dig och din iller när ni topzar, vetegroddsoljan på magen distraherar ju men tar inte allt och ett grepp kan förhindra de värsta skakningarna och på det sättet göra det enklare för er att få bort lortet, det går snabbare (vilket illern gillar) och man har bättre koll så man inte råkar peta för djupt för att de ruskar huvudet.
Paulina
Jag har värsta sortens öronrens hatare här hemma så då är det bara ett grepp i nackskinnet som gäller sedan gräva ur det värsta. Som jag har fattat det kan man inte komma för djupt i ett illeröra då det är format som ett J. Men risken finns att man peter ned smuts om man inte är bra på att skopa med topsen så man måste inte gå ned så långt det går.
Valpen jag ska hämta om en vecka ska jag försöka lära öronrens utan nackskinnet, men vi får se hur det går, jag försöker undvika att rensa bort smutsen om det bara är lite skitigt annars finns risken att man bara är där och irriterar örat så det producerar mer istället.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag fick mig rekomenderat till mina (för ca 8 år sedan) att blanda jumt vatten, några droppar barnolja och flytande barntvål till att rensa/tvätta av illrarnas öron med. Så detta blandar jag men använder först så varmt vatten som möjligt för att får inblandat barnoljan (som annars inte blandar sig med vattnet och tvålen), sen låter jag det stå tills det är fingervarmt. Där efter doppar jag en tops och kramar ur överflödigt vatten så att topsen bara är fuktig innan jag sen tvättar av öronen på dom. Detta gör jag ca var annan månad på dom eller om dom har varit ute och grävt i skogen så att dom får skit i öronen av det. Detta har funkat jätte bra för mina illrar. Har även testat öronrens för hundar och katter, men funnit att detta inte har varit lika bra. Mina illrar (i dom flesta fallen) älskar att få öronen rensade, och ligger blickstilla när jag rensar öronen på dom. Har bara Jazz som inte är en fann av att rensa öron, så han får vi vara 2 om att rensa öronen på, en som håller honom i ett stadigt grepp, och en som rensar. Samma gälle när man ska klippa klorna på honom, vilket jag tack och lov inte behöver göra lika ofta som på dom andra 3. Vet inte om det har att göra med att han är mix, och här ärvt pappas klor så att säga, för man klipper ju inte klor på vildillrar precis. På dom andra 3 klipper jag framklorna ca var 10-14 dag, och var 3:e vecka eller så. Jazz klor behövs inte klippas mer än max en gång i halvåret eller så, hans öron däremot får jag ta lika ofta som dom andras.

Här hemma har vi samma problem som JossanH beskriver i #8, man måste vara två personer där den ena håller ett fast nackskinnsgrepp och låser fast resten av kroppen mendan den andre gör rent. De hatar det hela mer än något annat och vi också som får oerhört dåligt samvete.

Glömde skriva på #9# att jag torkar efter med en torr topps, för det är inte bra att illrarna är fuktiga i öronen (gäller även hund och katt).
Nu är öronen smutsiga igen, det var någon som sa att man inte fick rensa öronen för ofta. Men vi är ju ute med henne varje dag och då trycker hon alltid ner huvudet i jorden "som en struts". Men kan man rensa dom idag igen?
Och klo klippning ska man väl göra ca 1 gång varannan vecka för dom naglarna växer som ogräs!
Att hon gräver och har sig har inte sådär jättemycket med öronvaxets bildning att göra.
En del illrar har mer öronvax än andra och det får man leva med, men vaxet kommer att öka i produktion om ni petar ofta.
Jag naggar framklorna oftare än varannan vecka på en av mina, på en annan mer sällan. Efter behov helt enkelt! Inte för korta, det ger en felaktig benställning men för långa är inte heller bra då även det kan ge problem med benställningen men även få dem att skiva sig så de fastnar i filtar och dyl.
Paulina
mhm undra om det heter spurolon eller något jag fick utskrivet av veterinären till öronen på illrarna eftersom dem är fruktansvärt svarta och det tydligen inte var skabb sa hon. Som jag ska droppa två gånger i öronen i två veckor. Fast det är receptbelagt.
#14 inte svamp dom hade i öronen? FÖr de kan dom ju oxå få..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."