Hjälp med sele
Hej! Jag har verkligen försökt allt för att få min lilla parvel att gå i sele, men det går inte!
Har ett kattungesele som jag har sytt om så att den är betydligt mindre. Det går att få på selet om hon är nyvaken och om man är två personer. Annars ringlar hon sig som en orm och totalvägrar.
När man väl har fått på det så ser hon väldigt, väldigt missnöjd ut. Hon krälar upp och ner på golvet samtidigt som hon biter selet och ska man gå framåt med henne, ja då måste hon släpas.
Efter några minuter tar hon sig ur, varje gång! Jag vet inte hur. Det är jättetråkigt.
Jag vill kunna promenera med henne varje dag, men det blir svårt när varje steg mellan att ta på selet och vara ute och gå tjorvar sig.
Hjälp mig! Har ni några erfarenheter av liknanade besvär och hur fick ni till det?

Att lära vissa individer att gå i sele är inte alltid det lättaste men det går med ett visst mått av envishet. För att hon inte skall kräla sig ur selen måste den dras åt relativt väl. Tar hon sig ur sitter den löst eller så är det dåligt material i själva selen.
För att få på selen rekomenderar jag att en person sitter med henne i knät, lägger henne på rygg och sedan sätter på selen. När ni väl fått på selen kan ni låta henne bära den i hemmer för att hon skall vänja sig vid att ha den på sig.
När ni börjar gå ut med henne och hon inte alls vill följa med, lyft upp henne och bär henne en bit för att sedan sätta ned henne, hon kommer med stor sannolikhet få upp intresset för något i omgivningen och börja springa runt så fort den första chocken lagt sig.
I slutändan kan man ha lite tur och få en iller som kommer springande när den hör att man tar fram selen, ligger helt stilla i knät när man tar på den och sedan ligger helt stilla och väntar på att man skall ta av selen när man kommit in igen.

Jag skulle ocksa kopa ny sele forst och framst :)
For att fa pa henne den sa kan man locka med lite ferretone, vitaminpasta eller liknande sa att hon ar upptagen med att ata "godis" och inte bryr sig nar ni tar pa henne selen.
Och kom ihag att dra at den val! Illrar ar ju ratt fluffiga i palsen (iaf mina), sa det ser ut som om den sitter jattehart, men far du in ett lillfinger sa sitter den med storsta sannorlikhet kvar sen utan att vara hart spand :)
Och ta ut henne pa en platt och lat henne ga som hon vill ett tag, da brukar aven de mest total-vagrande hitta nagot intressant att utforska efter ett tag. Att promenera kraver lite traning :)
// Amanda
Har ni något förslag på bra sele? Vars kan man beställa ifrån?

H-selar ar de basta tycker jag. Jag har lader-selar ifran Companions Choice da jag tycker att de ar frashare ar tygselar (mina tycker om att dyka i lera osv, sa selarna blir valdigt smutsiga valdigt snabbt). Dock har jag fatt gora fler hal i dem da de var for stora for valpar, men nu har de vuxit i dem :)
Du kan bestalla selar fran sidan jag lankade till tidigare, Ferret Cotoure, och sakert en hel del svenska zoo-siter :)
// Amanda
Vi har en H-sele från Hagen. Funkar kanon och han har inte lyckats åla ur den som han kunde med förra selen.
Om jag inte missminner mig tror jag att Hagen har bytt namn och heter numera Living world.
http://www.azola.se/sv/produkter/gnagare/smadjursselar/illersele-med-koppel/
Imazo har nått eget som verkar OK också
http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=520.1164&node=sPG&nodelev=svmkD0
Sen ska vi inte glömma Amhs Illertorg som har H-selar till iller
http://www.amhs-illertorg.se/shop/index.php?cPath=35&osCsid=18df7f191f4787e6c9aa22c984939daa
Det där med att åla sig har gått över här. Bogey älskar att gå ut och står gärna vid dörren och hoppar så när selen kommer fram vet han att han får komma ut så då sitter han tålmodigt kvar tills selen är på, men sen är det slut på tålamodet för får man inte komma ut på en gång när selen väl är på blänger han förebrående på en. "Men skynda på lite va, jag vill ut!"

jag köper mina selar ifrån ferret love, gillar att dom inte ser ut som alla andra =) rekomenderar dom starkt, inga av mina har lyckats ta sig ur dem.
När det gäller att sätta på dem selarna så gör jag det oftast precis när dom börjar vakna, sen har jag iofs aldrig haft något problem med mina pälsar o selar..

Vi hade samma problem med urkrypandet ur selen med vår lilla fröken förut. hon la armarna utmed sidorna av kroppen och paddlade sig fram med bakfötterna på gräset så tog det två röda innan hon var ur selen. dom har ju liksom inga axlar att hålla upp den på! :P
vi köpte en sån här illersele till henne istället och den funkar helt kanon! hon har inte rymt ur den en enda gång. väldigt lätt att ta på också, även de dagar hon inte är på medgörligt humör, eftersom det är en stor ögla bara som man trär på för att sen dra åt på ryggen.
man behöver ju heller inte ta av den för att justera hur spänt den sitter, utan det gör man direkt med spännet på ryggen. och så är det ju ingen rem som går direkt över halsen på djuret, vilket jag tycker känns bra får då blir de inte strypta om de skulle råka fastna nånstans. :)
Tack för tipsen allihopa. Det är en H-sele hon har, fast med samma sorts spänna som det är på bälten. Men ska precis beställa selen terkina tipsade om.
5 års jubeleum också, så 20 % rabatt. Fint ska det va. ;)

Selet som #7 tipsade om är lätta att göra själva. Har gjort flera såna till mina råttor jag en gång hade.