ADHD/DAMP
Vad tror ni om ADHD och DAMP på iller? Tror ni att de kan ha det? Har ni någna egna erfarenheter av detta? Jag är övertygad av egen erfarenhet att det är fullt möjligt, men jag är intresserad av att veta om fler av er haft dessa funderingar eller kommit i kontakt med illrar som beteer sig som om de hade dessa sjukdomar.
Jag tror att de är fult möjligt men de kallas nog mera extremt agresiv än ADHD/DAMP

Jag vet inte hur det är med iller, men jag har bott med en katt som hade ADHD och han var helknasig. För det första hade han ingen balans och kunde inte alls balansera. Han gick på ett speciellt sätt och jamade mest hela tiden.
#1 tror inte att aggresivitet behöver vara saman kopplat med tex adhd…snarare rör det sig om en ovanlig hyperaktivitet och svårhet att koncentrera sig.
jo iofs har 2 polare med ADHS/Damp det man märker på dom är att om dom slarvar med sin medecin så blir det som dom inte har nån stubin als minsta lilla börjar dom kasta stolar om kring säg och vill mer eller mindre grovt misshandla den dom blir förbannad på

#4 haha, jo jag känner åxå en tjej med grov adhd och även hon är rätt aggressiv emellanåt… sen är hon städgalning.
Om illrar kan ha det? Ingen aning. Går det att ställa en sån diagnos åp ett djur eller är det bara en aning, tro?
Jag tror att allt vi människor kan få i sjukdommar och funktionshinder kan djuren få.
Tror inte folk med Adhd/damp i regel är aggressivare, utan jag tror att de blir aggressiva när de inte når fram till andra personer och får den respons de vill ha, de blir missförstådda.
Många människor med Adhd/damp har svårt med koncentration och hyper- alt hypoaktivitet samt att följa de oskrivna lagarna om hur man umgås.
Min bästa vän har svår adhd/damp och vi har bråkat sååååå ofta. När jag tänker igenom vad vi bråkat om är det ofta för att jag faktiskt inte tagit hänsyn till personens problematik.'
Sara
för det första; förvånad att det var sarae som startade denna tråd- nää.. ;)
för det andra. Visst tror jag att illrar kan ha adhd/damp. Hyperaktivitet och koncentrations svårigheter borde ju vara ett fenomen som finns inom alla djursläkten (inkl. människan).
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 haha..jasså du blev inte förvånad? …varför får man fråga
hihi
ja håller med #6 ..aggressiviteten blir bara en konsekvens när man inte når fram eller förstår de sociala spel som andra spelar.
Jo, jag är helt övertygad om att djur kan ha tex adhd..har ju en här hemma;)