fråga
Nu visste jag inte riktigt i vilken "grupp" jag skulle sätta denna fråga. Jag kommer få hem en dräktig illerhona nu till helgen som det ser ut. Hon har ca 1 - 2 veckor kvar. vet inte något exakt datum än då jag inte fått all info ännu. Däremot har ett ultraljud gjorts.
jag ska vara som ett tillfälligt hem/akuthem åt denna tös och hennes blivande valpar som det ser ut, om allt går som det ska. ( Detta blir "min" 4 kull, så jag är inte helt oerfaren, har haft 2 kullar där alla överlevde, och tyvärr en kull där alla dog vid födsel förutom en, men som dog ca 5 dagar efteråt. )
Hennes ägare är väl inte riktigt klara ännu om de vill omplacera henne, utan kom fram till att det kanske inte var så smart att para henne och att det kommer bli jobbigt. de kom i kontakt med mig via en bekant. och eftersom jag är för tillfället arbetslös så är jag hemma och har tid.
Men det jag vill fråga, då jag är lite upprörd kring detta. Kan jag kastrera henne sen fastän de "riktiga" ägarna inte tycker det är ok. vill bara inte riskera att de parar henne igen i fall de beslutar att inte omplacera henne helt. Finns det något sätt man kan lägga upp det lite snyggt?
Om allt går bra kommer alla valpar vaccineras, chipas och vet.besiktas. och jag kommer leta efter bra hem åt dem. även honan kommer vaccineras och chipas efter valparna föds.
tacksam för svar

kan jag ha som ett krav att om jag gör detta att hon ska kastreras efter? låter kanske lite hårt och elakt.
Tyvärr är det väl egenmäktigt förfarande om du skulle göra det mot ägarnas vilja.
Men jag förstår din upprördhet med så oansvarig ägare.
Det finns andra här med lite bättre koll på juridiken så du kan få ett riktigt svar, men frågar du mig så ett suprelorinchip kanske man kan sträcka sig till.
Skriv ett kontrakt säger jag bara! Så många som hamnat i konstiga situationer pga att ord står mot ord. Skriv ett kontrakt där du har rätt att kastrera om du tar hand om valparna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Om du passar henne åt dem så har du inga rättigheter att göra någonting. De kan alltså låta henne få sin kull hos dig, sen ta tillbaka henne och göra om det igen.
Om du inte får papper på innan att hon är din t.ex. Men så länge hon står i deras ägo så kan du inte göra någonting.
Jag tycker det är helt sjukt och galet att flytta en hona som har såpass kort tid kvar. Hon behöver lugn, ro och sin vanlig miljö omkring sig.
Det är i sådana här situationer som stressade honor hoppar upp och ner i valphagen med valpar i munnen och försöker hitta en trygg plats att lägga dem tills de skakar sönder dem. Tycker inte det låter bra alls.
Förstår dock att du försöker göra allt du kan.

#2 hade inte direkt tänkt göra det mot deras vilja. Tänkte om det mer eller mindre fanns ett sätt att gå tillväga på ett bättre sätt. Men som du skrev så kan jag ju förslå suprelorinchip-
#3 Eftersom de överväger att omplacera henne, så vad de även en anledning till att jag ville ha henne kastrerad. Men hur det än blir så blir det något kontrakt. vare sig det innebär kastrering eller ej. vill ju inte få något på mig sen om att jag haft henne och sedan omplacerat valparna. så vi får se hur det går.
#4 som du säger så är det inte alls bra att flytta honan vid detta skede. men tycker inte heller att det är bra att hon är någonstans där de inte vill ha henne eller valparna. så jag får bara hoppas att denna förflyttning går bra och att hon kommer känna sig trygg innan valparna kommer och under tiden. Men jag förstår precis hur du menar, känner och tänker.
Tack för alla svar =)

Hoppas allt går bra iallafall.
Men återigen ett skrämmande exempel på hur människor helt struntar i djuren och sätter sig själv i första rummet.
Kul med valpar….eller inte? Kan inte bestämma mig, jag parar och ser. Man kan ju alltid ångra sig. Eller kunde man inte det?
Så synd om djuren som råkar ut för sina ägares olika nycker och idéer.
Hoppas det är en bit kvar till valpning när du får reda på datum osv, så det inte bara är en vecka. Ju längre tid kvar, desto bättre.

#6 tack så mycket =) precis. tror många bara ser de små söta lurviga sötnosarna. Inte allt jobb, risker mm. Ja jag hoppas det är minst 2 veckor kvar iaf. Men det återstår och ser. Nu är det bestämt att hon kommer i morgon hit, och då ska jag få veta allt. nummer till de som äger hanen, så kanske de kan komma ihåg ett ev. datum om inte de gör det.
men tack så mycket iaf. Kommer uppdatera hur det går för denna tös.
#7 Passa på att ta lite fakta om hanen, uppfödare, föräldrar, färger etc. Alltid bra/kul att veta lite om valpen man köper.
Lycka till med detta projekt och hoppas mamman finner lugn och ro hos dig snabbt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 tack så mycket =)
Då har tösen kommit hem till mig. Ska visa bild sen, men kamerans batteri laddas just nu. ( har fått tillåtelse att lägga upp bilder).
Det blev ett kontrakt skriver där det står att jag ansvarar för tösen och hennes blivande valpar. Samt står jag för vaccinering, chip, vetbesiktning av dessa valpar. står för foder osv. jag använder mig av vitalin och barfar. tösen kommer stanna hos mig fram till de beslutat om de vill ha henne tillbaks eller om hon ska bli omplacerad och att alla valpar har flyttat.om hon omplaceras så kommer det gå via mig.
och jag har även fått godkänande för kastrering. detta är också ett avtal skrivit på papper och även vittnen finns till detta. vetrinären som kommer genomföra kastreringen var även med vid detta beslut, då jag ville ha fler vittnen. så jag inte får skit sedan.
fått veta att hanen är viltfärgad, 3 år gammal bor norr om sthlm.
född någonstans i malmö, mer exakt kom de inte ihåg. så jag har inte kunnat ta reda på vart ifrån han kommer, men ska snoka lite till. har ju lite tid på mig :P fick däremot veta att hans föräldrar var pastell och viltfärgad.
honan är endast 8 månader gammal. och hon ska ha kommit från en farmare om jag förstod rätt. och det är de enda jag fått fram av dem.
här har jag gjort i ordning ett eget rum, som jag spärrat av till 5kvm, rummet är 10kvm egentligen. fyllt med massor av kuddar, täcken, filtar, "grottor" och små krypin tunnlar osv. har låtit henna anpassa sig till rummet mer än mig. hon har bara varit här i en timme nu. ville låta henne vara ifred.
Ni får gärna ge tips på bästa sättet att försöka boa in henne.
Hon blev parad den 14:e maj…så jag beräknar att valparna föds runt midsommar.

Tänkte bara uppdatera med att Lisa ( som hon heter) verkar ha anpassat sig bra, men det är ändå lite tidigt att säga. Men hon äter och dricket bra. har gjort ytan lite större nu till 7kvm. hon har börjat hamstra mat och gömmer det här och var. Hon bits oerhört mycket, det har hon tydligen alltid gjort. idag är de första dagen som jag har hållt henne i mitt knä och famn utan att hon försökt bita när jag klappat och kliat henne. kanske hon börjar känna sig tryggare med mig. ( snarare hugga, hon låser käken om hon lyckas få ett sådant bett)
nu ser det ut som det är en vecka kvar ganska precis. så vi får se hur det går för tösen. ska lägga upp bild på henne så ni få se. hon är väldigt fin tycker jag =). Är jätte lik min ena tjej, snudd på att jag skulle ha tro att de är syskon. men det vet jag att de inte är :P

Om det är en vecka kvar till födseln och hon har det beteende som hon har så tycker jag det låter som om det är dags att introducera henne till valphage.
Det finns ingenting som säger att hon ens kommer att låta dig komma i närheten av henne när valparana har kommit. Inte ens för att räkna dem. Då kan det vara bra att hon har vant sig och är trygg med valphage, valplåda osv.

#11 absolut. japp har valphagen redo. så nu är det bara hon kvar. valphagen är i samma rum som hon har varit i från början, förstår vad du menar!. har räknat med att hon inte kommer vilja ha mig nära valparna förhuvudtaget. hon känner ju knappt mig. men vi får se hur det går. jag hoppas på det bästa.

#12 Man kan ju inte göra mer än att vara ordentligt förberedd och hoppas på det bästa.

#13 precis