Öronskabb
Jag misstänker att mina små skitungar har fått öronskabb. Maya har haft det en gång, då bad jag dem kolla hennes öron sammtidigt som hon var inne för att kastreras så dom kollade henne när hon fortfarande var nersövd. Hur funkar dom undersökningarna? Söver dom ner illrarna för att kolla snabbt i öronen?
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Nej det gör dom inte, de kollar detta med ett mikroskop.

Man behöver ju inte söva en iller för att stoppa in en tops i örat.
Det är allt de gör och sen kollar de topsen under mikroskop. Tar inte många sekunder och är det skabb får du recept på Stronghold.
Det var någon som sa att man söver ner iller eftersom veterinärer är rädda för att dom "bitts mycket", kommer inte ihåg vem det var men… Skönt att veta det iallafall. Vad brukar en sån undersökning kosta? Stronghold hade Maya sist också.
Är det någon som kan tipsa om en bra veterinär i närheten av danderyd? Googlade lite och hittade Lahäll smådjurspraktik, praktik gör mig skeptisk men när det bara är kolla öronen så är det väl ingen fara?
Du kan kolla själv när du putsat öronen. Skaffa ett fickmikroskop från Clasohlson eller Sagitta
Har själv ett från Classe, och har hittat skabb 2ggr m.h.a. det, men det är nästan för kraftfullt. Behövs inte riktigt så mycket förstoring för att se eländet.

"Praktik gör mig skeptisk." Vad menar du?
Stället HETER Lahälls smådjurspraktik, finns många vet.kliniker som har det i namnet istället för klinik. Det är ju inga pryo-elever som jobbar där.
Har dock aldrig varit där, inte min del av Sverige.

Tja du har ju mälarens smådjursklinik utanför sigtuna om du vill ha bra illerveterinär. Men öronskabb ska vilken veterinär som hlst som äger ett mikroskop kunna se. Är dom rädda för illrarna kan ju du gräva med topsen så slipper odm det problemet.
Tack för hjälpen allihopa. Men då får jag ringa den smådjurs praktiken imorgon och kolla med dom då. =)