Träffa iller
Jag och min bästis har under lång tid tänkt att skaffa varsinn iller (vi bor nära varandra så isf kommer dom träffas mycket). Har någon tips om någon uppfödare nära Göteborg som man kan besöka, och träffa andra illrar och kanske lite yngre/valpar? Jättetacksamma för svar! :D
jag ska till gbg den 1 juli och tar med mig två valpar (:

vad kul, vi kanske kunde träffas? vi är 14 år :)

Om ni är 14 år, har ni hela familjen med på ert intresse då? En iller är inte som andra djur och det är inte ett djur man kan ha enbart inne på sitt rum. Som t.ex kanin eller marsvin.
En iller behöver få vara med hela familjen så hela familjen behöver ha intresset. Dessutom luktar en iller en hel del när den går i brunst och om då det finns någon som är lite emot illern så leder det väldigt lätt till omplacering.
Plus att om ni är såpass unga att föräldrarna är villiga att betala för försäkring, kastrering samt eventuella vet.kostnader ifall någonting händer iller. Även med försäkring kan en vet.besök lätt gå på flera tusen ifall illern t.ex ätit någonting dumt.
Och har familjen andra djur så bör man tänka på ifall det är djur som illern ser som naturligt byte och kan skada. Eller är det ett djur som kanske kan skada illern istället.
Kan vara bra att fundera igenom sådana saker innan man skaffar så det inte blir fel lite längre fram.
#2 Många uppfödare skriver kontrakt med valpköparen och då måste föräldrarna skriva på kontrakten, eftersom ni är under 18 år.
#2 jo precis.. vi kan ses så får ni hälsa iaf (:
Som flera sagt tidigare så är det lite som att skaffa en hund eller katt och det blir automatiskt att alla i familjen måste hjälpas åt och vara med på det.
Mitt bästa tips är annars att vänta tills ni flyttat hemifrån. Det var vad jag fick göra. Det kändes surt då men nu efteråt förstår jag verkligen varför och är glad över det beslutet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad kul att ni är sugna på iller :) Verkligen underbara små djur.
Men som sagt, ni måste ha någon som kan betala försäkring och akutkostnader om det dyker upp och ha föräldrar som skriver på avtalet. Tyvärr så bor jag i Sthlm, annars hade ni gärna fått träffa mina tjejer.
Notera också att illrar kan bitas hårt och kan ibland vara svårt att träna bort. Här hemma accepterar vi nyp från Ronja då och då.