Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3499 ggr
Burtil
0

Avsliten klo

Hobbe lyckades fastna med en klo i en springa på en videobandspelare och blev antagligen så rädd att han försökte ta sig därifrån. Jag hörde bara ett riktigt skrik och när jag sprang dit så såg jag blod på golvet. Efter att jag lokaliserat blodet till ena baktassen så såg jag att det saknades en klo. Jag hittade den senare kvar i bandspelaren. Det var hela klon som hade lostnat vad jag kunde se.

Det slutade blöda ganska snabbt men han är öm i tassen. Behöver man låta en veterinär kolla detta direkt eller kan jag vänta till på Måndag då han ändå ska kastreras ?

Faxlin
0

Ser det inte illa ut och det har slutat blöda kan du avvakta tills på måndag. En avsliten klo kan de inte göra så mycket åt i alla fall tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Burtil
0

Tack för det snabba svaret. Vågar man gå ut och gå med honom tror du. Något bra tips om hur man kan lägga om foten så det inte kommer skräp i såret ?

Faxlin
0

Ja du kan gå ut med honom. Om du håller honom i ren snö.
Men annars bör du undvika det.
Jag tror inte du behöver lägga om såret heller. Se bara till att hålla rent. Det absolut bästa är att skölja av det med jummet vatten och tvål.
Låter lite simpelt men så är det faktiskt.

Anser du att det måste läggas om trotts allt så får du köpa tubväv på apoteket. Lämplig storlek är den som är för fingrar på människor.
Dra upp tbväven på benet. Sätt en kompress över såret. Dra ner tubväven och snurra den ett par varv. Dra sedan upp den andra änden upp på benet igen. Så sätter du fast den genom att klippa upp den övre delen en liten bit och knyta ihop.

Hmm, hoppas du förstod hur jag menade. Annars är det bara att slå en signal så ska jag försöka föklara bättre.

Mitt mobilnummer är: 076-266 90 02
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

sarae
0

tycker inte att du skall gå ut med honom..eftersom klon är borta har han förmodligen ett öppet sår, och det kan lätt bli infekterat, särskilt om han går ut och får allsköns skräp och bakterier i det….att lägga om sår på en iller e inte det lästaste…sårtejp kan funka men risken e stor att han får panik och sliter av det…bättre att hålla koll så det inte ser infekterat ut och prata med veterinärern när i ändå ska dit..kanske ni kan få någon antiseptisk/abtiinflamatorisk salva eller så….tillsvidare kan du skölja med tex klorhexidin lite då och då o du ser att de kommit skräp el dylikt i det. Illrar är duktiga på att själv läka, så han e snart helt okej igen ;)

Sara
0

Växer det ut en ny klo när hela klon är avsliten?

Sara

Burtil
0

Jag tror jag förstog men tyvärr har jag bara två händer så att få på detta samtidigt som man håller i Hobbe är dömt att misslyckas. Han får stanna hemma idag så får jag se hur det ser ut imorgon. Tack igen för de snabba svaren.

sarae
0

det är jag faktikst lite osäker på…satt just och funderade på det…är det nån som vet? Om klon är avsliten med pulpa och allt tror jag tyvärr inte att det gör det..men jag e inte 100

Faxlin
0

Om hela kloämnet är borta då kommer det inte någon ny klo.
Men om det finns lite kloämne så kommer den komma tillbaka. Men det kan veterinären se.

Audiatur et altera pars

anetka
0

Precis samma sak hände Tiffany för drygt två veckor sedan (fast inte i videon..). Jag kommer in i lägenheten o ser blod på golvet. Mycket blod. Får tag på illern o ser att det är en bak-klo som är trasig. Jag får ju givetvis panik o störtlipar när jag ringer efter nån som kan köra ner oss till djursjukhuset. När vi kommer dit säger de att de ska söva ner henne och ta bort klon, eftersom flisor från klon kan sitta kvar o göra såret irriterat. När vi hämtade henne igen sa vet. att vi skulle ha bandage på i ett par dagar och ge henne antibiotika i en vecka. Dedär med bandage funkar ju inte kan jag säga, isf får man va grym på att lägga bandage. Så jag gav upp och höll istället senhård koll på såret. Min lilla gosunge mår bra nu, och klon ska komma tillbaka sen. Glad att jag har försäkring iaf, får tillbaka några hundralappar. Kalaset gick på 1300 kr.

Robinsnel
0

Jag tror inte du behöver lägga om, blir ju snarare risk för att du hindrar blodflödet i tassen o på så sätt försämrar läkningen. Se bara till att det inte ser infekterat ut imorgon o vänta med promenaderna tills efter veterinärbesöket. Mina råd.. Stackars hobbe :( Har husse inte bytt till dvd än!? ;)

Burtil
0

#10 ASG ! Näe Generad, men det finns väl ventilationshål i DVD-spelarna också. Fundersam

gwen
0

Mitt tips: På apoteket finns receptfria limplåster!!!

Antingen finns det som små tops som man droppar på en vätska på och duttar på såret (som då limmar ihop) eller som en sprayflaska (15cm hög silversprayflaska med blå kork) som man helt enkelt sprayar på. Denna får man på lite tjockare lager av och är jättebra. Dock kan det råka spruta lite runt om åxå och bli lite kladdigt, men ingen fara. Testa på något annat först…

Detta lim lägger sig om ett genomskinligt plåster ovanpå såret och det är lite decinfierande samt även skyddande. Släpper igenom luft och kväver INTE såret.

Har inte testat det på djur själv, men på mig själv funkar det utmärkt på småsår som man inte kan ha plåster på, eller på skärsår. Funkar säkert finemang på iller då det inte känns eller blir ivägen + att det skyddar mot bakterier och skit. :-) Terra!

gwen
0

Mina illrar freakar ut som tokar om man bandagerar eller sätter ett vanligt plåster på dem. Bättre isf nästan att skippa plåstret eftersom de far runt och blir jättestressade av plåstrena…

TottsiGirl
0

Hur mår Hobbe idag?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

Ja, i dag är det måndag. I dag Hobbe skulle till veterinären va? Fast det är klart han skulle kastreras också. Men jag hoppas få höra mer under dag/kvällen i alla fall.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Burtil
0

Jo, idag har det varit veterinärbesök hos Marianne Törnvall på Roslagstull. Hobbe har kastrerats och det var lite extra komplicerat eftersom bara ena testikeln hade kommit ned. De fick gå in på två ställen för att få ut den saknade testikeln.

Tån var lite infekterad så Hobbe fick antibiotika (Vetrimoxin) för det. Tyvärr glömde jag fråga om klon kommer att växa ut igen.

Det värsta är att jag inte får gå ut och gå med Hobbe på 5 dagar (pga operationen). Han brukar bli olidlig när man missar EN dag. Han har för mycket energi att göra av med på bus när han inte har fått sin 1,5 timmes promenad.

Sarah
0

Håller tummarna att allt går bra!

Burtil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser tån ut nu efter rakning hos veterinären.

Burtil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Å så här ser kastreringsärren ut.

JossanH
0

Stackars liten! Visst är det jobbigt om man är van att gå ut med dom och helt plötsligt inte får..
Klon kommer nog växa ut om inte roten tagit skada (heter det rötter på klor förresten?), måste ju vara som med en människonagel kan jag tänka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Hobbe pojekn då. Inte lätt när man råkar ut för olyckor.
Hur går det med honom nu då han inte får gå ut? Håller han på att driva husse till vansinne där hemma? :-)

Audiatur et altera pars

Burtil
0

Det har faktiskt gått ganska bra hittills. Han sover väldigt mycket men det märks att han saknar promenaderna. Han sätter sig vid ytterdörren och tittar bedjande på mig. Jag funderade på om det går att dra på honom en strumpa för att skydda operationssåren men då blir det väl svårt att kissa.