Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 1801 ggr
mille09
2010-06-07 17:49
0

Vilde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var några som ville se hur min flicka såg ut så jag lägger ut en bild :)

<3 ferrets is the life <3

mille09
2010-06-07 17:50
0

vilde

mille09
2010-06-07 17:51
0

---vilde---

Banankaka320
2010-06-07 18:11
0

Söt. Men oj vad gul hon var :o Eller är det bara bilderna som lurar?

MiniSku-
2010-06-07 18:24
0

Hihi är du rädd för henne eller kameran? =P

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Banankaka320
2010-06-07 18:32
0

#4 Nää asså jag har för mig att illrar som blir gulare är sjuka. Skolans iller var albino som var sådär lagom vitgul, men innan han blev avlivad pga massa tumörer var han jättegul :s

Sarah
2010-06-07 18:34
0

att albinos blir gula har med hormoner att göra och är helt normalt.

Banankaka320
2010-06-07 18:35
0

4# haha oj det var nog itne till mig XD

Sara
2010-06-07 18:43
0

Sicken sötröv!

Sara

Banankaka320
2010-06-07 18:44
0

#6 Okej:)

Anothername
2010-06-07 19:29
0

Våran albino va jätte kul över vintern. kanske mer vitgul inte då gul som den där. Men nu är han vit igen. Har nog mer hormoner och vinter/sommar päls att göra

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

mille09
2010-06-07 20:12
0

hon är så gul men hon är frisk, vi var hos veterinären idag och allt såg bra ut Skrattande Hon vaccinerades idag också, hon var inge glad på mig, fick en jätte ilsken blick men hon blev glad sen när hon fick komma upp i famnenGlad

Det är kameran jag gömmer mig för Tungan ute

UlrikaD
2010-06-07 20:27
0

#11 Vaccinerades hon för valpsjukan? Enligt Marianne på Roslagstull som ska vara riktigt duktig på iller ska man absolut inte vaccinera en dräktig hona.

Jag ringde nämligen och pratade med henne innan min egen iller parades. Och hon sa att det gör man inte. Även veterinären på blå stjärnan i Göteborg sa samma sak.

Men din veterinär tyckte det var hel ok ändå fastän hon ev. var dräktig?

Skönt att hon var frisk i övrigt iallafall.

HerrDevlin
2010-06-07 20:43
0

#8 Hahaha, antar att du menar söträv… ;)

mille09
2010-06-07 21:16
0

Jo min veterinär (lotta persson ) ringde runt och läste på vaccin pappret och pratade med andra och sen sa hon att det var helt okej. och jag har inte hört att det skulle vara nått problem.

UlrikaD
2010-06-07 21:44
0

#14 Anledningen till att jag frågade var att när jag ringde så stod det tydligen även på bipackssedeln från tillverkaren av vaccinet att man inte vaccinerar dräktiga honor.

I och med att jag då inte litar helt på Blå stjärnan så ringde jag och dubbelkollade med Marianne. Hon ska ju vara bäst på iller. Och hon sa absolut nej till det. Hon sa att de var isåfall bättre att vänta tills valparna var födda med att vaccinera honan, men ännu bättre då naturligtvis att vaccinera innan parning.

Om du vill veta lite mer om riskerna med det hela så ta och ring Marianne och prata med henne. Hon är jättetrevlig att ha att göra med. Så får du det direkt från källan istället för omvägen via mig.

Blueshift
2010-06-07 22:12
0

Försvagade levande-vaccin (som Febrivac väl?) ska inte ges till dräktiga djur vid någon tidpunkt under dräktigheten. Den känsligaste tidpunkten är under den tidiga delen av en dräktighet.

Avdödade vacciner kan man ge under den senare delen av en dräktighet om det är absolut nödvändigt för honans hälsa (den situationen uppstår knappast i Sverige där vi knappt har valpsjuka).

Uppenbarligen borde din veterinär känna till detta.

Aviendha
2010-06-07 22:59
0

Om jag inte minns helt galet så måste det i princip vara levandevaccin man ger när det rör sig om valpsjuka för att uppnå immunisering, så det borde ju gälla även här.

Nussen
2010-06-07 23:44
0

Man ska endast vaccnera dräktiga honor i nödfall. Allvarligt talat skulle jag (om det var min iller) ringa upp vetrinären och fråga om hon inte vet hur man läser en bipacksedeln. Vetrinärer är precis som vanliga människoläkare ………………kan bäst själva………..#%/?=)(&#

JossanH
2010-06-07 23:52
0

Vad hon äter för foder kan också ha att göra med hennes gula färg. Att illern på din skola blev gul innan den avlivades kan mycket väl ha att göra med hormonrubbningar i samband med tumörerna..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-06-07 23:53
0

Och ni som kan erat vaccin, vad kan ske om man vaccinerar en dräktig hona med febrivac- för det var väl iaf rätt vaccin hon fick från veterinären?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
2010-06-08 00:21
0

# 20 Ingen aning men man kan ju alltid gissa hur det kan  påverka pyttesmå foster när man sprutar in virus. Så här står det i fass

5.6 Användning under dräktighet och laktation

Bör icke företagas.

5.7 Interaktioner med andra läkemedel och övriga interaktioner

Vid vaccination före 6 veckors ålder kan medföra att maternala antikroppar stör aktiv immunisering via vaccination.

UlrikaD
2010-06-08 00:40
0

#20 Enligt de veterinärer som jag pratade med så kan det i bästa fall inte hända någonting till i värsta fall göra så att honan aborterar fostren. Sen om det fanns biverkningar som gjorde att valpar blev påverkade även efter de fött kommer jag inte riktigt ihåg. Jag insåg där någonstans att det inte var en smart idé att vänta iallafall.

Därför jag tyckte TS skulle ringa Marianne själv så hon fick helt rätt info.

mille09
2010-06-08 13:33
0

Jo jo, men hon har ju inga valpar i magen ännu, det har gått 2 veckor sen parning på onsdag. . .

Hon läste i bicapssedeln av vaccinet och där stod ingenting om att man inte fick göra det :S Jag läste också själv men hittade inget :S och det var Febrivac som vilde fick :S

UlrikaD
2010-06-08 14:26
0

#23 Ursäkta, nu vill jag inte vara dum alls, så jag vill inte att du missförstår.

Men "men hon har ju inga valpar i magen ännu, det har gått 2 veckor sen parning på onsdag. . ."

Hur och när tror du att valparna ska komma in i magen?

Som sagt, ring gärna och prata med Marianne, för tyvärr har din veterinär gett dig helt galen information den här gången.

Sarah
2010-06-08 14:33
0
Blueshift
2010-06-08 16:18
0

#23, Dräktigheten startar ju självfallet då honan blir befruktad vilket sker i samband med parningen.

Nordvacc som är tillverkaren av Febrivac Dist rekommenderar INTE användning på dräktiga honor. Eftersom vaccinet är ett licenspreparat finns det ingen offentlig bipacksedel, men här kan man läsa tillverkarens egna rekommendationer (se bifogad fil).

Din veterinär kan enkelt själv hämta information från tillverkaren:

Telefon: +46-(0)8-449 46 50 
Telefax: +46-(0)8-449 46 56 
e-mail: vet@nordvacc.se

Nu är ju din hona redan vaccinerad så det är inte mycket att göra något åt. Men det är viktigt att du, din veterinär och andra får rätt information.

Blueshift
2010-06-08 17:42
0

På den första bilden du lagt upp i den här tråden och på någon av bilderna på din blogg, tycker jag det ser ut som om Vildes vulva fortfarande är rejält svullen? Fast det är svårt att se. Om inte vulvan går ner efter genomförd parning så har parningen inte tagit och då måste du vidta åtgärder för detta.

Honor som gått länge i brunst kan drabbas av håravfall på insidan av låren och magen. Såg att du undrade över varför hon är tunnhårig på magen i en annan tråd. Det kan även finnas andra anledningar till att hon är kal. Honor biter/rycker inte av sitt hår på magen under normala omständigheter.

Albinoillrar har en viss variation i färgen, från gulare till vitare. Men kraftigt gulorange färg är ofta orsakat av dieten och miljön. Det är inte ovanligt att illrar från farmmiljö ser ut på det viset. Med bra mat och god omvårdnad kommer hon troligen att bli vitare med nästa pälsbyte. Om hon är dräktig eller skendräktig nu kommer hon att ha ett komplett pälsbyte om ca ett par tre veckor.

mille09
2010-06-08 19:04
0

Nej hennes vulva har gått ner till normal om jag säger så.

Snart kommer jag allvarigt lämna denna sidan för jag är så trött på att folk ska kritisera i stället för hålla det inom sig!

Det står på sidan "om sajten" att man ska hålla negativa saker och skit inom sig och inte säga saker som sårar. men ni verkar inte veta vad regler är så jag funderar på att lämna denna sidan

Så fort jag frågar om hjälp får jag tips, och hjälp men oxå en jävla massa kritik, jag kan ta kritik men det är fruktansvärt irriterande

HerrDevlin
2010-06-08 19:21
0

Förlåt. Jag kan inte hålla tyst längre.

Alla är måna om illerns bästa… och att i det här fallet såra ägaren istället för att rädda ett/flera liv är vad de flesta prioriterar. För att dra ett extremt exempel är det som att ge en hamster till en treåring som denne håller stryptag på men man vill inte göra barnet ledsen så man låter barnet hållas. Ser du att det inte funkar?

Bättre att svälja stoltheten, fortsätta ta till sig kritik om man gjort fel, även fast det är jobbigt, och försöka göra det bästa av situationen? Det är jättebra att du frågar saker och försöker rätta till det men när man inte vet hur en graviditet/dräktighet startar (!) förstår jag att folk undrar.

mille09
2010-06-08 19:59
0

jo men ingen kommer vilja starta upp iller avel för att folk är så fruktansvärt kall hjärtade. till slut kommer det inte finnas en ända iller uppfödare för att folk är kalla!

Zandra---83
2010-06-08 20:07
0

Men det krävs kunskapt för att börja med avle. Man kan inte börja innan man har läst på och kan grunderna för att ha iller, kan man inte ens vad som är bra och dålig illerfoder så ska man verkligen inte ge sej in i avel.

mille09
2010-06-08 20:24
0

haha, jag vet vad som är bra illerfoder. jag frågade bara för att få reda på varför ni tycker att det var dåligt. så ge upp

Nussen
2010-06-08 20:31
0

# 23 kan inte du länka till den bipacksedeln som du/vetrinären har läst där det står att det är ok att vaccinera ev dräktiga Honor ?

Blueshift
2010-06-08 20:32
0

mille09, du är uppenbarligen i stort behov av råd och hjälp, men nu tappade iaf jag lusten att kasta bort mer tid på dig. Som så ofta på ifokus…

HerrDevlin
2010-06-08 20:44
0

#30 Vill bara addera lite till mitt inlägg.

Ursäkta för att jag uttryckte mig väldigt klumpigt, det kan låta elakt. Det jag vill få fram är att trots att man bara vill väl och inte alls menar illa kan okunskap leda till fruktansvärda konsekvenser. I mitt dåliga exempel en död hamster, i ditt exempel döda illerbebisar och i värsta fall också en död Vilde. Därför krävs det som Zandra säger gedigna kunskaper inom ämnet, och därför blir folk förskräckta när de ser möjliga, kanske till och med troliga negativa utgångar

Sen är det ju så som Sarah nämnde någonstans att den svenska illerstammen är svag som den är och därför bör man ha bra avelsmaterial när man börjar avla, så därför vill nog de flesta illerägare snarare ha kvalitet framför kvantitet. Dvs hellre några få illeruppfödare som har bra linjer där man t ex kan förutsäga (förhoppningsvis en frånvarande) sjukdomshistorik, än att var och varannan kotte tar kull på sin söta hona Lisa som, hoppsan, visade sig få fem sorters olika cancer i magen vid 3 års ålder. Därför kan folk verka kallhjärtade när det visar sig att det kom till ännu en kull som inte hade något att förbättra illerstammen med.

Nu är det är ju inte jag som är king på avel, jag försöker absolut inte briljera med något men det här har jag snappat upp bara genom att läsa på forumet.

Jag tycker du verkar ha tagit åt dig hittills om vad som sagts, det är jättebra och fortsätt med det! Tyvärr kan du nog också räkna med förvånade och kanske bitska kommentarer varje gång en fråga som borde ha ett självklart svar ställs, eller iaf sånt som borde vara självklart om man redan har hunnit sätta sig i avelssitsen.

mille09
2010-06-08 20:47
0

vart hittar man såna bickapssedlar då ? ska jag skicka med posten eller ?.  . .

blueshift jag är inte i behov av hjälp :S Bra då slipper jag dig. jag har all hjälp jag behöver, en familj som stöttar mig, veterinärer som hjälper, åsa faxlin, och min uppfödare så dra härifrån

mille09
2010-06-08 20:47
0

vart hittar man såna bickapssedlar då ? ska jag skicka med posten eller ?.  . .

blueshift jag är inte i behov av hjälp :S Bra då slipper jag dig. jag har all hjälp jag behöver, en familj som stöttar mig, veterinärer som hjälper, åsa faxlin, och min uppfödare så dra härifrån

UlrikaD
2010-06-08 20:50
0

Jag vet inte vilka inlägg du tycker är elaka. För mig är det ingenting elakt att skriva fakta om en sak, som t.ex vaccin.

Om sådant är elakt så kan man ju inte säga någonting. För mig är det vikigt att sån info når ut. Nu har just du redan vaccinerat din hona, men det kan ju finnas andra som är i samma sits.

Ska man då inte få informera om detta av rädsla för att trampa någon på tårna?

Vad är det för svar man vill höra då? Enbart jakande på saker man redan har gjort? Vad fyller det för funktion då?

Blueshift
2010-06-08 20:52
0

#37, Aha, Åsa Faxlin… då förstår jag Skrattande

UlrikaD
2010-06-08 20:56
0

#37 Smidigt att betacka sig hjälp från en av Sveriges kunnigaste illermänniskor…

Folk gör mycket för att få hjälp därifrån. Jag själv har lärt mig massor.

Nussen
2010-06-08 20:57
0

# 37 hi hi nej det behövs inte Skrattande sök på internet tex fass.se för djur. Det är alltså din veterinär som jag är "ute" efter inte dig.

Zandra---83
2010-06-08 21:06
0

#37 Din vetrinär verkar ju toppen som inte ver om att man inte ska vaccinera en dräckig hona- den skulle jag ju inte direkt ge mycket för. Sen vet du ju inte om din hona ligger i risk för att vara risktecknad och du verkar inte kunna något med det heller, sen om du kunde något om foder så skulle du inte ens behöva ställa den fråga om det var bra eller dåligt. Så ge bara upp. Din vetrinär verkar ju vara mer än värdelös, dina kunskaper om avel är mer än bristfälliga så är det någon som ska ge upp är det ju du!

JossanH
2010-06-08 21:07
0

#36 Hehe, jadu.. Blueshift skulle väl jag vilja påstå är en av sveriges mest kunniga på iller. Att du har fått råd från henne ska du vara evigt tacksam över då hon inte är speciellt aktiv här inne längre men ändå ville ge dig bra information med källhänvisningar etc för att inga missförstånd ska uppstå. Det kastade du just i sjön… Bra jobbat. Det finns personer man kanske skulle kunna reagera så barnsligt på som du just gjorde men jag lovar att Blushift inte är en av dom!

Men visst, vi får väl hoppas att du har en illervan familj, att din veterinär pluggar på ämnet iller (för det verkar behövas), och att du enbart håller dig till Åsa och din uppfödare.. Verkar ju ha gått bra hittills.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2010-06-08 21:18
0

#40, 43 Glad

mille09
2010-06-08 22:09
0

MIN VETERINÄR HETER LOTTA PERSSON NI HAR SJÄLVA SAGT ATT JAG SKULLE GÅ TILL HENNE OCH NU NÄR JAG GJORT DET FÅR JAG SKIT, NI ÄR JU FAN DUMMA I HELA JÄVLA HUVUDET. NI BARA TÄNKER PÅ ER SJÄLVA OCH GER OSS YNGRE INTE EN ÄNDA JÄVLA CHANS !

UlrikaD
2010-06-08 22:12
0

Sluta skrik och svär och försök uppföra dig som folk till att börja med.

Vem har sagt åt dig att gå till den veterinären?

Och varför är det andra människors fel att du gör på ett visst sätt. Vad hände med eget ansvar?

mille09
2010-06-08 22:13
0

Jag tar eget ansvar men som jag skrev det är ni som är typ 30-50 år som trycker ner mig :S

UlrikaD
2010-06-08 22:16
0

Frågar återigen, vem är det som sagt att du ska gå till den veterinären?

mille09
2010-06-08 22:17
0

inte vet jag va hon heter som rekomenderade lotta persson på distriktsveterinärerna men kan ta reda på det om 2 sek

MiniSku-
2010-06-08 22:18
0

Kan inte alla bara sluta bråka och skrika och sen lösa problemet med illern? Hon verkar gilla sin iller och vill göra det bästa för den så sluta allihopa tycker jag och lös problemet som uppstått istället för att klaga på vem som minsann sa vad. Iller ägaren är i detta fall engagerad och bryr sig om sin iller så sammarbeta istället.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Aviendha
2010-06-08 22:19
0

Med risk för att låta otrevlig; lugna ner dig 15kg, kamma dig, dra ett djupt andetag och ta en lugnande.

Skrik inte på världen för att du själv kastat en leksak i golvet. Det beror inte på din ålder, utan på ditt beteende. Inget annat och försök inte ens påstå så.

mille09
2010-06-08 22:20
0

det var i en veterinärlista som åsa faxlin hade skrivit här inne

cannaydia hette hon som skrev detta :

Du kan uppdatera med Distriktveterinärerna på Gotland och då specielt en av deras veterinärer, Lotta Persson (men man brukar få komma till henne automatiskt om man kommer med iller). Trevlig duktig och det hon inte kan tar hon gärna reda på så helt klart Gotlands bästa illerveterinär!

Distriktsveterinärerna

Visbyv. 49, 622 54 ROMAKLOSTER

0498-22 22 27

Fax

0498-22 22 87

mille09
2010-06-08 22:21
0

men jag blir så arg att ni inte ger mig en chans,ber om ursäkt att jag skrek men ni lyssnade ju inte på vad jag sa angående att ge oss yngre en chans!

får väl sälja vilde då eller göra så att det inte kommer några valpar så blir NI nöjda och glada!!!

UlrikaD
2010-06-08 22:24
0

#49 Anledningen till att jag frågar är ju att du säger att det är vårt fel, att vi sagt åt dig att gå till henne.

Det är vare sig vårt fel eller någon annans förutom veterinären som inte hade koll.

Och återigen en stor anledning till att man bör vara påläst själv om iller innan man träffar veterinären. Tyvärr kan man ju tillägga. Men det är sanningen idag.

Men att skylla på andra för någonting du har gjort känns lite fånigt. Dina handlingar är ingen annans ansvar än ditt eget.

Musiken
2010-06-08 22:33
0

Det har inget med din alder att gora - utan din attityd.

mille09
2010-06-08 22:34
0

som jag skrev till en annan skriver jag här oxå

jag vet att jag inte kan allt!

Och att det kommer ta hela mitt liv och ännu längre innan jag vet allt om iller det fattar jag också för det är speciella djur som egentligen aldrig borde få ha blivit infångade dom hade varit få men fria ute i naturen. (finns både positiva och negetiva saker när det gäller fria djur  )

står jag på mig så får jag skit, jag lyssnar vad ni säger, alla råd ni gett mig har jag skrivit upp i mitt block.

jag förstår helt till fullo att dom äldre är rädda om illern det är jag också jag vill alla djur deras bästa men dom äldre måste ge oss yngre en chans eller har jag fel i det också?

zickan
2010-06-08 22:35
0

Måste bara tillägga att "Jag tar eget ansvar men som jag skrev det är ni som är typ 30-50 år som trycker ner mig :S" var lite elakt sagt. så jävla gammal är iaf inte jag :-P.
Kanske inte ska dra folk över en kant för att de är äldre. Även yngre kan mer än det du uppvisar i tråden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

LinaIsabell
2010-06-08 22:36
0

Mille09: Jag har läst de flesta utav dina inlägg. Jag tycker att det var oansvarigt av dig att para Vilde utan att ha läst på ordentligen, och det har även du sagt att du själv tycker.

Men hur som helst, gjort är gjort, och jag tycker det är superbra att du visar dig ansvarsfull genom att läsa på om illrar, rådfråga veterinärer, uppfödaren och att du till och med tagit en dag ledigt för att läsa fakta om illrar. Det är helt underbart att du är så engagerad. Att veterinären gav dig fel råd, och vaccinerade din iller trots eventuell dräktighet var ju väldigt dåligt, men det var Veterinärens fel, inte ditt. Ingen här har klandrat dig, utan veterinären.

Jag förstår att du fått råd av andra att gå till henne, och att du säkerligen trodde att det var det absolut bästa för din iller, så du ska inte ta skuld för det alls. Det hade varit bra om du visste det själv, så därför ger folk dig råd. Nu vet du till nästa gång.

Försök ta åt dig kunskapen du får istället för att försvara sig själv och kritisera andra. Ingen här vill vara elak mot dig personligen. Ingen vill hoppa på dig, för de känner inte ens dig.

De vill bara ge råd till dig och till andra i samma situation, och att de ifrågasätter parningen är ju en självklarhet, men nästa gång du blir ifrågasatt så kan du ju lugnt och sansat förklara varför, istället för att förklara det dåligt och sedan bli jättearg för att de andra tolkar det fel.

Ingen här vill vara elak mot dig. De ger dig råd och tips, och du måste försöka ta till dig dem, och inte ta allt som skrivs så personligt.

Du är i en sits där du behöver mer kunskap eftersom du vill avla i framtiden, du har en dräktig hona och du är illerägare, så fortsätt fråga frågor, ta till dig informationen och var artig mot de som ifrågasätter dig. De gör det för att ge dig mer kunskap.

Det blir väldigt många misstolkningar i skrift, eftersom i verkliga livet så hör vi på tonfallet om något är positivt eller negativt, och vi ser det på kroppsspråket. Det gör vi inte i skrift, så tro inte att alla vill dig illa. Om du tror det, så fråga istället snällt vad de menar och varför de säger så.

Det är mitt råd till dig.

Ha det jättebra, och lycka till med Vilde och hennes valpar.

Musiken
2010-06-08 22:40
0

Och fortfarande; det har ingenting med din alder att gora - utan din attityd. Finns flertalet unga uppfodare med en himla massa information och kunskap i bakfickan! Att lara genom sina misstag fungerar i manga avseenden i livet, men ar inget man bor efterstrava nar man har ett liv i sina hander.

mille09
2010-06-08 22:46
0

äntligen en som förstår mig och önskar mig lycka till  Du lös upp min dag igenGlad

kankse inte bra att skriva detta på iFokus men ända sen jag började i 4an har jag haft djur som vänner , har inte haft nån annan vän, ingen familj som stöttat mig eller inget sånt.  Blev/blir mobbad och slagen i skolan vilket gör att jag snart kommer bli avstängd pågrund av för hög frånvaro, men jag orkar inte gå till skolan varje dag och veta att jag blir slagen om jag sätter en fot åt fel håll och det kan vara därför jag blir **** arg/sur/irriterad på folk

JossanH
2010-06-08 22:50
0

Hej hej jag var 19 år när jag skaffade iller :) Gammal o grå nu i mina 26 år?

Att vara ny och vilja lära sig. Att vara ung och bete sig tillmötesgående. Att vara nyfiken på hur illrar fungerar- allt det får en bra respons och ett jättebra bemötande här inne. Jag visste långt ifrån allt (och gör självklart fortfarande inte det) när jag skaffade iller och jag var också "dumdristig" i en del saker. Fick höra att jag hade ett bra avelsmaterial och funderade lite kport på det när jag skaffade Pegasus. Men så fort jag fick höra hur många av hans bröder/halvbröder som varit i avel så avblåste jag direkt.
MEN jag sög åt mig allt som fanns att veta och fick hjälp av många människor både i verkliga livet och över internet. Har även träffat ett par av mina bästa vänner genom illrarna!

Och vadå "inte ger dig en chans"? Har inte folk gett dig massor med råd och tips här?
Det du inte får glömma är att det är fler än du som läser dessa trådarna. Ska vi ta vaccinet som ett exempel så kanske fler folk skulle få för sig att vaccinera dräktiga honor om ingen var "dum" nog att säga emot dig, visa fakta, och lägga upp källhänvisningar. Många är vi som lär oss hela tiden!

Sedan kan man ju bara beklaga att du har taggarna utåt så till den milda grad att du tom stöter bort folk som andra skulle känna sig tacksamma för ens la ned energi på en själv. Folk som sysslat med avel, sjukdomar, obduktioner och hantering av illrar i många, många år och som har mycket information att dela med sig av.. Beklagligt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaIsabell
2010-06-08 23:09
0

#60 Du går i en skit skola nu måste jag säga. Jag har själv haft stora problem med närvaro i skolan, och det var verkligen på håret att jag fick betyg och kom in på gymnasiet, där allt blev så mycket bättre för mig.

Men kom ihåg att personerna här inne, och personerna du träffar på stan, eller någon annanstans inte är samma personer som mobbar dig i din skola. Det är så enkelt att ta ut sina aggressioner på alla, speciellt över internet. Men när du känner dig i en klämd sits, andas och lugna ner dig, och kom ihåg att alla är inte som de på din skola.
Du behöver en ny start, så du ska kämpa på med skolan och gå vidare när du har tillfälle. Flytta, byt skola, hitta kompisar utanför skolan och så vidare.

Har du någon kurator/psykolog, kanske BUP som du kan prata med? En del psykologer är skit, men det finns dem som kan ge mycket stöd och hjälp när man har mått/mår dåligt.

mille09
2010-06-09 13:15
0

jag blev våldtagen av mitt ex för 2 år sen och sen dess har jag haft självmordstankar, men nu när vilde kom in i mitt liv så har jag inte haft det och jag går och pratar hos BUP och psykologer. äter antidepreisiva tabletter, järntabletter och så bara för att må bra men det tar mer på psyket än vad man tror. . . att veta varje morgon att man inte kommer kunna stå på benen hela dagen om man inte tar tabletterna så blir man direkt inte glad =/

Anothername
2010-06-09 19:58
0

Jag tycker det här har blivit väldigt OT?!

Handlar d inte om lilla Vilde? Folk säger ju inget till dig för att göra dig illa på något vis d är jag säker på men man måste ju få informera om man anser att d kan ha gått lite galet till.

Tycker inte du ska ta åt dig personligen för tror nog som sagt inte att någon har till avsikt att få dig må dåligt :)

Stå på dig och ta inte skit har jag hört ;)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

mille09
2010-06-09 21:05
0

Okej :)