Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1257 ggr
sanna82
0

Diagnos hjälp

Min 3-åriga illerhona gick i brunst förra året trots att hon blivit kastrerad ca 2 år tidigare. En hormonpanel togs som visade förhöjda hormonvärden. De öppnade henne och letade ovarierester men fann inga, de tittade även över binjurarna men fann inget onormalt.

Ett suprelorinchip sattes in och efter ett tag tappade hon all sin päls men efter den växt ut verkade hon helt frisk.

Nu till problemet..vet inte om det hänger samman med det ovan skrivna eller inte men hennes buk verkar vätskefylld. Hon är onormalt rund och det känns som att något är fel. Hon har inga brunstsymtom eller andra symtom hon beter sig precis som vanligt, möjligvis lös mage stundtals.

Självklart ska hon till veterinär för ultraljud men vilka mer prover kan tas? vilka sjukdomar kan vätskefylld buk vara symtom på? har för mig att det hänger ihop med kardiomyopati och lymfom?

Vill gärna ha råd och tips så att inget blir missat hos veterinären och att bästa resultat kan nås.

Mvh Susanna

Be a rainbow in someones cloud

UlrikaD
0

För mig låter det som lymfom, tyvärr. Tror det är dig jag skrev till på lllercafé.

sanna82
0

#1 Får de svullna lymfkörtlar vid lymfom? Hon är lite svullen på sidan av halsen.

UlrikaD
0

Ja, det kan de få.

Aviendha
0

#2 Lymfom är en cancer som angriper imunförsvaret och däri ingår lymfknutorna så ja, de kan svälla.

Annars kan det vara andra tumörer i magtrakten som gör att illern samlar på sig vätska i buken. Eller så är det förstorade organ, eller är det konstaterat att det är vätska enbart?

Inget är väl omöjligt men symptomen känns inte som att de uppenbart hör ihop med oviarierester och/eller binjuretumörer (vilket det borde vart eftersom det blev ok vid chippningen, det kan ju ha missats vid öppningen)

Kardiomyopati ger främst trötthet, ansträngd andning (ofta till följd av lungödem) och svaghet (och givetvis ansträngt hjärta. Kanske kan de samla vätska i buken då med, men det är inte det första symptomet man brukar se för just det, och du verkar ju inte ha sett de andra symptomen heller på henne. Fast, det kan ju vara värt att kolla hjärtat när man ändå är hos veterinären.

sanna82
0

På förra ultraljudet märktes inget onormalt men det var ju ett tag sedan, läste någonstans att man kan röntga istället för att se förstorade organ men veterinären vet säkert. Hoppas att det inte är lymfom då det inte är en hoppgivande diagnos.

Tack för era svar.

UlrikaD
0

Aviendha hann först med ett bra och uttömmande svar.

Hoppas allt går bra allafll.