Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2167 ggr
LinaIsabell
2010-06-03 20:42
0

Olycksfågel!

Jag kom hem från skolan idag och hittade gummibitar på golvet. Gummibitar från en studsboll. Hur kom en studsboll hem till mig?! Såna har man inte ägt sedan man var barn. Ida måste ha tatt den från någon kompis väska eller jackficka eller något. :S

Hur som helst, så blev jag jätteorolig. Min pluttvalp får inte må dåligt. Jag väckte henne som då sov, och hon busade för fulla muggar, och bajsade också en relativt lös bajs under lektiden, dock såg det ut som att hon försökte bajsa två gånger tidigare, men bajsade gjorde hon iallafall.

Städade fort upp alla bitar på golvet och ringde min syster och tvingade henne att köpa paraffinolja och komma hit med det. Ida gick och sov igen, och 1 timme senare kom paraffinoljan hit, så jag väckte Ida och gav henne 5 ml som hon fick i sig med god aptit, sedan busade hon i 5-10 minuter och nu sover hon igen.

Hon verkar inte må dåligt, mer än att hon ibland hostar, och när hon är vaken så busar hon ju. Att hon sover verkar inte konstigt då hon brukar fortsätta sova efter en kort buspaus när jag väckt henne.
Ska kolla om paraffinoljan har något effekt, och kolla så att hon inte börjar må sämre, för isåfall blir det veterinären.

Nu håller jag tummarna på att hon 1. Inte har ätit bolldelar eller 2. Att hon ätit lite bolldelar som snart kommer ut igen och hon inte blir dålig.

Har lyckats skramla ihop nästan en hel boll, det verkar inte fattas mycket.

Efter att man gett paraffinolja, hur lång tid tar det för det eventuella föremålet att komma ut?

Håll tummar och tassar för Ida. Vill inte behöva operera!

Loveferrets
2010-06-03 20:56
0

Håller allt jag har, du har gjort vad du kunde så nu kan vi bara hoppas på de bästa, vet inte hur lång tid de tar tills ev föremål kommer ut, Hade tyvärr samma problem då min förra iller råkade ut för detsamma o så fort hon kom hit (omplacering) så  slängde jag denna gummiboll, dock var den redan tuggad på o efter ca 1.5 vecka visade hon symtom, så det behöver inte visas direkt så håll ögon o öron öppna för din tös, lycka till !!

LinaIsabell
2010-06-03 21:04
0

Nu vaknade hon med ett ryck skyndade sig till lådan. Hon bajsade olja och lite bajs, dock inge gummibitar. Hon torkade rumpan längs hela golvet och nu verkar hon bara orolig, hon springer runt och klättrar på mig, och äter torrfoder (Barfar, men har framme torrfoder nu eftersom jag vill att hon ska få i sig mat under natten), och ibland slickar hon sig i rumpan.

Loveferrets
2010-06-03 21:11
0

Ok det viktigaste är att hon dricker så hon får i sig  vätska,

vätskeersättning om det behövs är.

1 L vatten

7 TSK socker

En halv TSK salt.

Zandra---83
2010-06-03 21:25
0

Du kan ju ha tur att hon bara råkat bita sönder bollen och inte ätit något av den. Birdie samlar på allt. (vet ej hur många gummi till handsfree till mobilen hon dragit in i rören och råkat dragit sönder, men hon har aldrig ätit något annat än det hon ska äta. Visst risker finns ju om man inte är försiktig, men alla illrar äter heller inte det de inte ska äta.

Hoppas så att det går bra.

LinaIsabell
2010-06-04 00:40
0

Hon har sovit väldigt mycket idag. Ska nog ta henne till veterinären imorgon för att se om något sitter fast, men tror ni man kan avvakta tills imorgon? Hon verkar inte må dåligt. När jag väcker henne så är hon pigg, så hon verkar inte ha ont. Men tror hon kanske mår illa eller så eftersom hon sover. Hon har bajsat 3 gånger sedan ungefär klockan 16.00.

HannaM
2010-06-04 00:46
0

Om hon har bajsat tre gånger och inte spyr så är det förmodligen ignet tvärstopp. Om hon äer och dricker så skulle jag vara ganska lugn för tillfället. Var bara uppmärksamma på förändringar.

LinaIsabell
2010-06-04 00:49
0

Okej. Har ju gett henne 5 ml paraffinolja klockan 18.00, bör jag ge henne mer, isåfall när och hur mycket?

Sniffit
2010-06-04 01:16
0

Kolla om och hur hon äter, håll koll på om hon spyr. Du behöver inte vara överdrivet försiktig med parafinolja men det blir såklart obekvämt för illern om du ger förmycket (och dig som får torka upp).

HannaM
2010-06-04 01:24
0

Om man sprutmatar (tvingar) i illern parafinolja kan den hamna i lugnorna också så det bör man vara försiktig med.

Sniffit
2010-06-04 01:35
0

#9 naturligtvis, jag menade förstås mängden inte hur man gav det.

HannaM
2010-06-04 01:36
0

#10 och det var inte till dig=p Bara ett allmänt påpekande.

LinaIsabell
2010-06-04 01:36
0

Nä, hon slickar i den själv. Hon drar i sprutan och vill att jag ska trycka fram det fortare. Så ingen fara med det. Sprutade även det sista i hennes matskål som hon själv slickade i sig. Gav henne 2-3 ml till nyss, men nu får det vara bra. Ska vänta och se ifall det kommer ut något imorgon.

Nu är hon pigg och leker med min kompis som sover här med mig inatt.

Jennsan
2010-06-04 23:58
0

Har det gått bra? Hoppas verkligen det!

LinaIsabell
2010-06-05 00:34
0

Hon äter, dricker och gör sina behov och är pigg. Så hon mår jättebra, hon kanske inte ens har ätit något gummi, men har gett henne 2 ml paraffinolja idag också och ska hålla koll på henne ifall hon skulle börja må dåligt eller om något gummi kommer ut.

duholm
2010-06-05 01:21
0

Min hane har en sjuk förkärlek till till studsbllar, han äter dock inte utan bara smular i microskopiska bitar som man får dammsuga upp i flera veckor! Samma gäller med liggunderlag av skumplast!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

LinaIsabell
2010-06-05 13:28
0

Får väl hoppas att min lilla parvel också har en förkärlek till att ta sönder saker istället för att äta. Men håller koll på henne i fall att.