Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1063 ggr
mille09
2010-06-03 23:17
0

vitaBe & Grädde

Hur många VitaBe tabletter får en iller äta?

Hur mycket laktosfri grädde om dagen ska en gravid iller ha?

<3 ferrets is the life <3

HannaM
2010-06-03 23:20
0
mille09
2010-06-03 23:41
0

en uppfödare  sa att jag kunde ge det :S och hon älskar det

HannaM
2010-06-03 23:44
0

Jo dom brukar gilla det=) Det är något man kan ge som godis då och då men det är inget bra tillskott. Dom flesta illrar blir lite dåliga i magen av grädde/mjölk även om den är laktosfri.

JossanH
2010-06-03 23:45
0

Man kan ge, men det ska inte vara i stora mängder. Det ger liksom inget annat mer än att dom tycker om det. Då är det bättre att ge tex äggula istället då det är mycket nyttigare, men man ska inte ge mer än 1 äggula per vecka.
Vitabe kan man väl ge ungefär en per dag. Bryt den i 4 delar så har du 4 godbitar under en dag. Ge inte för mycket, de flesta bvitaminer kan man inte överdosera utan de följer med urinen ut men B6 (tror jag det är) samlas i kroppen så det bör man inte ge för mycket av.
Mina älskar vitabe men jag ger bara en halv lite då och då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
2010-06-04 02:43
0

# 4 Jag har alltid undrat varför man bara får ge 1st äggula i veckan? Det är väl bara protein i gulan?

JossanH
2010-06-04 10:06
0

#5 Det är som med b-vitamin och groddoloja- det mesta nyttigt innehåller något ämne som inte bör överdoseras då det kan ge dåliga effekter istället för bra om det ges i för stor mängd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mille09
2010-06-04 14:12
0

okej, tack för svaren

Aviendha
2010-06-04 14:59
0

#5 Det är ex rätt rikt på A-vitamin (bla.) som är en fettlöslig vitamin vilkas överskott inte förs ut med urinen på samma sätt/med samma lätthet som vattenlösliga gör, utan kan överdoseras. Vattenlösliga vitaminer är mycket svårare att överdosera, för även om du ger mer än de ska ha så gör sig kroppen rätt enkelt av med överskottet.

Jennsan
2010-06-04 16:32
0

#8 Ursäkta, en jätte dum fråga säkert men jag fattar inte riktigt vad exakt vattenlösliga vitaminer är? är det såna som man tillsätter i vattenskålen som tex c-vitamin som ofta ges till gnagare i dricksvattnet? Skäms

Aviendha
2010-06-04 16:51
0

#9 Nej, inte sådana :) Vattenlösliga/fettlösliga avser mer uppbyggnaden av/egenskaper hos vitaminen och kommer helt enkelt från att de vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten, de fettlösliga löser sig i fett.

Ex på vattenlösliga vitaminer: olika typer av b-vitamin, c

Ex på fettlösliga vitaminer: a,d, e, k

Aviendha
2010-06-04 16:53
0

eller ja, c-vitamin är ju vattenlösligt och lämpar sig därför bra för att ha i dricksvatten, men det är inte vitamintillskott som avses i den meningen. Kände att jag kanske inte var tillräckligt tydlig i förra inlägget :)

Jennsan
2010-06-04 18:39
0

#11 Tack, nu fattar jag! Skrattande en fråga till bara, hur bristfällig är då maten vi ger illrarna eftersom vi ska ge dem extra vid sidan av??? jag menar, mina får ju allt möjligt bara för att jag ska vara på den säkra sidan att dem inte får bristsjukdomar längre fram. som då tex b- vitamintabletter, fiskolja, vitaminpasta, vetegroddsolja, äggula. Jag har länge känt att jag överdriver men har fortsatt just in case… Hur nödvändiga är alla dessa tillskott egentligen? Nån som har bättre koll än mig? Obestämd och vad händer om dem får för mycket? kan det bli konstigheter av det med? och exakt vad är lagom egentligen???

tortoise
2010-06-04 22:12
0

Man kan krossa vitabe-tabletten och blanda i vattnet (minskar risken för att illern sätter den i halsen).

Aviendha
2010-06-04 22:15
0

#12 Bra frågor! :)

Alla dessa tillskott är väl egentligen inte helt nödvändiga förutsatt att man ger ett bra torrfoder. Torrfodret innehåller ju det som behövs generellt sett, vi petar ju bara till lite extra för att vi ser fördelar med det, ex finare päls, finare tänder (med ex kycklingvingar) bättre kroppsbyggnad etc. Men rent krasst så klarar sig en iller på torrfoder enkom utan att få bristsjukdomar av det.

Ja, det beror ju på vad man ger när det kommer till överskott/underskott. B-vitamin (som i tabletterna) är ju som sagt vattenlösligt och därför rätt svåra att överdosera så att skada sker iom. att kroppen kan göra sig av med överflödet. En del andra saker gör dem kassa i magen men inte så mycket mer än så, andra, ex a- och d-vitamin kan ge akut förgiftning och ge organskador om det rör sig om riktigt stora mängder. Underskott av a-vitamin kan däremot ge problem med ögonen bla, men det riskerar man ju snarare när man barfar, för där ska man ju själv komponera kosten och få in lagom av alla nödvändiga bitar.

Lagom är ju alltid bäst, men det kan vara svårt att veta vad lagom är som du säger ^^ Cirkus en äggula per iller och vecka är ju tex en sådan generell rekomendation och det kan väl klassas som lagom antar jag. Vitaminpasta beror det ju lite på vilken typ man ger såklart, en del kanske man ska ge mer sällan av med tanke på sockerhalterna i det medan andra kan ges mer regelbundet.

Nussen
2010-06-04 23:23
0

# 6  & # 8 Tusen tack för svar Skrattande

Jennsan
2010-06-04 23:27
0

#14 Tack för alla dina proffsiga svar! nu känns det genast mycket bättre. Helt otroligt att du har en sån stor kunskap om vitaminer och illrar. Du är säkert en sån person som läser eller hör något för att sedan kunna plocka fram det vid behov. fantastiskt! Jag är riktigt dålig på det tyvärr. Även fast det är väldigt intressant så tycks det inte fastna ordentligt. Efter en tid har jag glömt det. Rynkar på näsan men detta som du skrev ska jag skriva upp nu på en gång i mitt block så jag kan titta tillbaka på det när mitt minne sviker. Tack!

Aviendha
2010-06-04 23:30
0

#16 Oj, nej men så mycket tycker jag verkligen inte att jag kan! Småsaker bara, men det underlättar ju faktiskt att ha en biokemikurs i ryggsäcken :P Men google är bra skit det med ;)

Jennsan
2010-06-05 00:37
0

#17. haha ja google "är bra skit med" roligt, roligt. Men du ska inte vara så blygsam tjejen. jag brukar uppskatta dina inlägg här på iFokus. Toppenbra! Tummen upp big time!

Aviendha
2010-06-05 01:22
0
Gottfridsson
2010-06-05 10:46
0

#18 Håller med dig, det är bra formulerade och fakta i inläggen.

#19 Inte behöver du rodna, Jennsan har ju faktiskt rätt :-)

mille09
2010-06-05 12:49
0

Jag håller helt med gottfridsson och jennsan :D du skriver jätte bra och det är lätt att förstå, aviendha Skrattande