Råd!!
hej, Mitt namn är sebastian och jag har planerat nu ett tag på att skaffa en iller! Som liten hade vi illrar fast det varade inte så länge! och nu har jag blivit bestämt mig för att skaffa en. Jag har ju aldrig haft en egen själv någon gång så jag undrar om man kan få lite tips och sådär..
MvH
Sebastian

Besöka illrar och prata med ägaren är också en bra grej.
Bor du i närheten av Norrköping så kan du alltid komma hit, mitt hem är alltid öppet för illerintresserade :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo jo jag har läst rätt mycket om dom etc, Men olika synvinklar från person till person brukar vara en stor lättnad,
Men jag tänkte mig frågorna. Hur mycket tid man måste lägga ner varje dag . Och kan en 19 åring som jobbar och tränar varje dag hantera en Iller?

Mina dörrar är också öppna om du bor i skåne! Alltid roligt med illerintresserade!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
tyvärr så bor jag i skåne, Men det hade verkligen varit kul att hälsa på!
Duholm vart i skåne bor du? =)

Jag bor i Kävlinge, mellan Lund och Landskrona ungefär.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Va bra =) jag bor i helsingborg. inte alls för lång bilresa. Men det får bli någon gång i sommar isåfall , jag tar studenten nu och så ska jag flytta till egen lägenhet och vidare

Absolut! Bara hör av dig! Om du kommer innan mitteln av juli kan du få träffa valparna också. Annars blir det bara mina "vanliga", och eventuellt behåller jag en valp.
#4 Allt beror väl på vad man vill få ut av illern. Ju mer tid man spenderar med den desto mer får man tillbaka och desto mer stimulerande för illern. När man får hem en valp är det alltid bra att tillbringa lite extra tid med den för att den ska få starka band till dig som person och för att det krävs för att få en iller som är duktig på lådan och vet vart dina gränser går.
Är man borta långa stunder per dag kanske man borde fundera på att skaffa 2 illrar, men det kan även vara bra att köpa en i taget annars är risken att man tar sig vatten över huvudet. Men man kan kanske skaffa en valp, och sedan ta en omplacering senare i höst eller vinter när du lärt känna valpen ordentligt.
Jag spenderar tid med mina illrar i stort sett hela tiden jag är hemma. Nu är ju illrarna 4 och 6 år gamla och inte riktigt lika aktiva längre, men jag försöker hitta på något som förgyller vardagen varje dag. Oftast blir det en promenad, men ibland blir det bara bus i korridoren utanför eller upptäcksfärd i den gemensamma tvättstugan ;)
Så fort jag ser dom pratar jag med dom, tar upp och kelar med dom eller busar med dom. Så det är olika tid för varje dag, men ju mer desto bättre förstås.
Har man ett hektiskt liv så får man inte glömma att en iller blir ännu ett "måste" i vardagen. Man kan inte vara borta en hel dag och sedan göra något annat hela kvällen utan att umgås med illrarna. Ibland funkar det, men inte jämt… Och är man född med ett lika dåligt samvete som mig så undviker man det i allra högsta grad ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Duholm A vi får se =) tror det blir lite längre in i sommaren jag kan komma men jag kommer höra av mig ! =)
JossanH bra svar där. vi kommer vara 2 st som tar hand om illern och vi kommer spendera väldigt mycket tid med den . Vi båda är jätte förtjusta i djur. Roligt att man får höra tankar från olika personer =) Uppskattas väldigt mycket!
#12 Jag var 19 och hade precis flyttat hemifrån när jag införskaffade min första iller. Inte att jag ångrat det en sekund, men det finns dagar man önskar att man inte vant dom vid att gå ut och gå så himla mycket varje dag ;) Hade en period när Pegasus var runt 2 år som han krävde fruktansvärt mycket sysselsättning. Då var det gräv vid dörren varje dag om man inte gick ut med honom. Tämde man inte ut honom tillräckligt eller tog det lite för tidigt på eftermiddagen fick man en lika envis iller vid dörren igen, lite senare på kvällen.
Men å andra sidan så är jag väldigt nöjd med att dom älskat promenader och på så sätt få se så mycket av världen genom att nosa, gräva och undersöka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
va kul =) Det är det bästa jag vet , älskar promenader. och vi är ju 2 st så vi kommer gå med den rätt mycket , och vi är båda 19 år gamla