Färg & teckning - temperament & hälsa??
Undrar om illerns färg och teckning har något samband med deras temperament och hälsa?
Läste precis att panda kan bli döva… Är de illrar med mest "vilt"utseende vildare i temperamentet än de mer "förädlade/onaturliga" färgerna?
Finns där något mer att ha i tanke innan man bestämmer sig för att köpa?
Tacksam för svar 
Mycket beror på linjer skulle jag säga. Visst många som har fancyteckningar med mycket vitt löper större risk för dövhet (framförallt när de har vita tecken på huvud/nacke) och det spekuleras även i att dessa teckningar kan bidra till defekter på inre organ också.
Blackself (svarta illrar, en annan variant av mörkt viltfärgade) har lidit av dålig exteriör och mycket krytorkism i linjerna.
Angoraillrar har ofta trånga luftvägar i nosen och ofta deformerad nos med hår i eller på nosen. Honorna kan ha svårt att få näringsrik mjölk och därför var det länge man endast avlade på angora hanar och korthårshonor bärande av angoragener.
Många som har inriktat sig på den naturliga linjen med mörkt viltfärgade söker även en mer vilttypad iller till temperamentet ochd et är inte ovanligt att det finns en hel del vildiller i deras linjer. Då brukar ju temperamentet vara lite "vassare", illrarna är smartare och kräver ofta mer stimulans där dom får tänka. Ibland är även dessa illrar nervösa i sitt beteende. Men det är absolut ingen regel vad gäller mörkt viltfärgade utan det är mest när det gäller de vilttypade illrarna över lag.
Sedan finns det ju många olika teorier om att silverillrar skulle vara si och pasteller så i beteendet. Men jag har än så länge träffat så många olika personligheter i alla tänkbara färger att jag har svårt att tro på det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
..sen finns de ju de som kan få fram rätt mörka illrar genom att korsa in blackself längre bak så man kan få en iller som ser ut som en mörk "vanlig viltfärgad" utan att det för den sakens skull är något "bättre". Man kan färgavla, och det färgavlas på alla färger i princip så man ska nog snarare kolla upp stamtavlor och sjukdomshistorik över sin kommande valp än att gå på färgen för den kan lura en.
Paulina
Illrar och illervalpar med "vilt" utseende behöver inte vara vassare än. Avlas dom för att bli sällskapsillrar, så ska dom vara så hanterbara som möjligt för den nya ägaren.
Tack så hemskt mycket för alla svar! Det är altså bättre att jag frågar uppfödaren om föräldrarnas (och kanske deras släkt's) temperament/hälsa, och frågar/granskar om det verkar vara en lämplig valp för mig i just den kullen? Istället för att gå på färg? För jag tycker om viltfärg och pastell 
#4 Både viltfärgat och pastell ska väl vara ganska "säkra färger" om de kommer från linjer som inte är fullproppade med fancyteckningar. Föds det illrar med vita fläckar på huvudet i samma kull som en vanlig viltfärgad så finns ju ändå risken att även den kan vara döv tex. De vita fläckarna är väldigt variabla så endel föds med nästan helvitt huvud medan andra föds med en liten minimal prick på huvudet. Båda är alltså risktecknade.
Men som sagt, gå efter uppfödarens linjer du :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Låter bra att de färgerna är ganska säkra iaf! Jag ska hålla utkick efter vita fläckar på huvudet för att vara på säkra sidan! Tack för hjälpen 
vad händer om man parar en Albino som har vit fläck på nacken och en viltfärgad hane?
<3 ferrets is the life <3
#7 hur ser du att en albino har en vit fläck i nacken?! En albino är ju helvit med röda ögon!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
men min är mer gul än vit
#9 En albino saknar färgpigment helt, den kan alltså inte vara annat än vit, vit och vit ;)
De kan dock vara olika grad av gula och det beror på hormoner. Däremot så kan ju även albinos bära på riskteckningar även fast det inte syns pga att de just är albino.
Paulina
#9 har du ingen bild på din iller? kanske är det en blek pastell eller silver du har om den inte är helt vit.. visst kan brunstiga albinos bli lite gulare i färgen men inte fläckiga som regel..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Okej, men hon är mer gul. men hon är ju gravid som du kanske vet kommer ungarna dö ? 

#12 Dö? Ingen kan svara på om hon är dräktig eller skendräktig, om de överlever dräktigheten, och de klarar förlossningen och sedan klarar uppväxten - tyvärr. Däremot så ska lite gul päls på en albinohona inte vara det som avgör den biten.
Har hon verkligen röda ögon?
Paulina
ja hon har röda ögon, inte knall röda men röda.
Här har du bilder på albinoillrar. Här ser du hur vita dom är och hur röda ögon dom har.
Här har du bilder på pasteller nu va de ingen jätteljus pastell på bilderna dock..
hon har såna röda ögon men är mer gul i pälsen än vit
En pastell kan ju även ha rödaktiga ögon i vissa ljus.. Men du får väl helt enketl försöka fota henne från lite olika vinklar så kan du säkert få mer hjälp med vad hon har för färg :)
jo får göra det, min mobil har så dålig kamera och min kille har kameran som jag får i morgon så då kan jag ta kort :D
En albinoiller kan vara gul i pälsen. Ofta beror det på hormoner och/eller fodret den äter. Oftast är de extra gula på svansen och på vissa punkter i pälsen men ibland är de gula över nästan hela kroppen. En gul albino kan bli vit under andra tider på året eller andra skeden i livet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, tack för svaret