Tjalle behöver ett nytt hem!
En helt underbar illerhane på 3 år, kastrerad, chipad och gudasnäll.
Viltfärgad och med den typiska "masken" över ögonen.
Har aldrig bitit någon och är riktigt kramgo.
Ja, mycket kan man säga om Tjalle, han är helt underbar och en snällare varelse får man leta efter.
Nu har vi kommit till den del i livet då vi måste flytta och inte har möjlighet att ta med honom. :'(
Därför söker jag dig som kan ge han den uppmärksamhet och kärlek han förtjänar i ett hem där han kan få stanna. Han trivs bra med katter och har träffat illrar förr men då han blivit attackerad av en så är han skeptisk mot dem, men inget man inte kan lära han av med.
Jag kan inte sätta ett pris på min älskade ängel så hittar han en bra matte/husse i ett varaktigt hem så räcker det bra för mig. Inga pengar behövs med andra ord, bara han får det bra.
Snälla hjälp mig och hjälp honom att få det han förtjänar. :(
Ni hittar oss nere i Skåne. Vi bor utanför Sjöbo men kan ta oss in till Lund, Malmö eller Ystad utan några problem.
Mvh. Emmelie
Det bästa du kan göra är att skriva vart du bor. Så vet folk vart dem som är intresserade vart han finns.
Hoppas du hittar någon som passar som Tjalles nya ägare.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Tack! Jag bor nere i Skåne i Sjöbotrakten men kan utan problem ta mig in till Lund, Malmö eller Ystad.
Åh gud vad fin han är. Ja som sagt, vart bor du någonstans?
Jag är intresserad utav att köpa en iller, har kollat runt länge nu och för mig spelar det ingen stor roll om det är en valp eller om det är en tre årig going :D
Hoppas han finner sig ett kärleksfullt hem, lycka till.
Är någon intresserad så kan ni även nå mig på min mobil, 0735 20 54 91
Han kommer från Lillan Daun i Malmö och därifrån har jag även ett papper på hans släkt, när han är född och färger osv, har även hans chipmärks nummer på lappen som jag själv satte dit och tror även datum om när han blev kasterad finns där. Som sagt, han är en riktig ängel och förtjänar verkligen det bästa!
Frågor? Kontakta mig.
Han är jättefin, lycka till med & hitta ett bra hem :)

Goa Tjalle!
Ibland händer saker i livet som gör att vi måste skiljas från de vi älskar :(
Jag vet att Tjalle är en högt älskad iller och har mycket kärlek kvar att ge till en ny matte eller husse. Tjalle är en av Ida & Atlas bebisar.
Hoppas verkligen att han hamnar i rätt famn och en trygg och varm famn för resten av sitt liv.
Jag hoppas att hans nya ägare vill ta kontakt med mig så jag vet hur han har det framöver.
Lillan
Du har fått ett PM
Tänkte bara putta upp tråden lite då det verkar som om Youriko varken sett mitt inlägg eller PM
Lycka till.
#10, 10.04-09 la ts in tråden, då är den ju bara 5 dagar och inte för gammal
#10, Aha du såg de själv sen hehe.
#11 - Såg fel, vände på talen ( Dumma mig som vanligt ;P) Hoppades att ingen skulle se vilken dumskalle jag var och man kunde inte ta bort tråden så skrev bara lycka till istället :P
Men nu är det officiellt, jag är ett dumhuve! :P
#12 - aa , hahah :P Dumma mig :)
#13, Hehe, det e lätt hänt, så det e lugnt, man har ju en timme på sig att redigera så det är ju bra.
Önskar ts lycka till oxå.

Putt för grabben.
Hehe, Tjalle får ursäkta men jag tänker alltid på Tjalle tvärvigg när jag ser trådrubriken.
Hoppas sötplutten hittar ett bra hem.

Hoppas att ni hittar ett riktigt bra hem till Tjalle snart.
#17 kanske är ursprunget till att grabben heter Tjalle 
Till en början var det lite därför jag döpte honom till Tjalle, men sen blev han för mysig för att kunna efterlikna. ;P

Hej.
Jag har alltid velat ha en iller, tycker dom är underbara djur men har dock aldrig haft en själv då alla vill att man ska ha mycket illervana.
Tjalle verkar otroligt underbar :D
Själv så bor jag i Karlstad men skulle kunna ha möjlighet att ta mig ner till skåne, dock så har jag ingen bur för närvarande.
Har en liten kisse också som heter Snooze, känner inte att jag vill ha en till katt men en iller kompis till henne hade varit super : )
Hör gärna av dig, om Tjalle ens finns kvar dvs.
MvH
Denise
#20, Ett tips är att ringa. Då får man lättare svar (oftast) .

#20 En iller behöver ingen bur, det är inget burdjur.
Sen är det otroligt individuellt ifall en vuxen katt och en vuxen iller alls går ihop.
Ska du testa med Tjalle är ett tips att låta honom träffa katten först innan ni bestämmer er.

De flesta som har iller och också en bur, det är väldigt bra att ha en utav många olika anledningar.
antingen så kommer dom överens eller så undviker dom varann.
#23 så länge buren är öppen, som mysbur och egen gömma är det ok. Men ja, det är olagligt att ha illern på mindre yta än 5m2 annat än vid transport.

Jo det är jag mycket väl medveten om, buren ska bara vara stängd på natten men annars alltid vara öppen.
#25 fast om den är stängd på natten.. så ja.. såvida den inte är på 5 m2 så är den ändå inte laglig. Som sagt, bara vid transport och evenemang som utställningar, mässor etc där mindre än 5 m2 är lagligt, där gäller transportföreskrifterna, annars är det L80 som gäller.

Jojo jag vet, jag har haft en sån stor bur förut fast det var till mina råttor.

#23 Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att du skrev: "dock så har jag ingen bur för närvarande.". Lät som om att pga att du inte hade någon bur så kunde du inte skaffa iller.
Merparten av de människor jag känner med iller äger ingen bur förutom transportbur.
Angående det här:"antingen så kommer dom överens eller så undviker dom varann."
Så finns det tyvärr fler scenarion. Någon jagar den andra tills den blir skadad. Finns illrar som blivit skadade av katter och det finns katter som blivit skadade av illrar. Finns katter som vantrivts så med en iller som kompis att den börjat kissa i möbler. Det finns katter som tillbringat veckor under soffan och vägrat komma fram. Och det inns katter som systematiskt försökt klå upp illern när den försökt gå på lådan med en orumsren iller som följd.
I alla dessa fall har illen fått flytta.
Sen finns det illrar och katter som blivit bästisar direkt och sover i samma säng. Men det finns alla varianter och det kan vara bra att testa först. Jag sa det som ett tips, ingenting annat.

Tack UlrikaD för ett uttömmantde svar!!
Jag har inget mer att tillägga, tyvärr är det illern som måste flytta i de lägen där katten äger reviret och säger bestämt NEJ!!!
Jag säger detta för att en av våra, var nära att bli strimlad av en katta vi hade på foder!! En sekund, när de kom lösa tillsammans och det kunde bli ren slakt om vi inte varit snabba nog!!!
De skador en katt kan tillfoga en iller…. är rent av fruktansvärda!!! Tur att en iller har så pass segt skinn!
Var och en känner sina djur bäst förståss…
Hej! Jag heter Ceilia, 21 år och bor i Malmö. Jag har länge länge velat ha en iller och skulle ge allt för att få ta hand om tjalle och ge han all min uppmärksamhet!
har inte haft en iller förut men två av mina nära vänner har en varsin iller och jag tycker att de är otroligt gulliga och mysiga djur.
Min lägenhet är så kallad "illervänlig"
Hör gärna av dig till mig här eller på min vanliga mail cecilia.hennig@hotmail.com
/ Cissa
Håller med #28 och #29.. Hade iller och katt tillsammans då jag av en slump "blev med katt". Först var det katten som fick hålla sig undan men i och med att katten växte så blev han också mer och mer kaxig och det hela slutade med en iller som i stort sett bodde och levde under sängen i gästrummet då han var så rädd för katten. i mitt fall fick ju självklart katten flytta då illrarna var först och katten var ett "räddningsobjekt", så nu bor han med mina föräldrar och ska förhoppningsvis få stanna där.
Så, nej, gillar dom inte varandra behöver det inte alls betyda att dom undviker varandra. Katten gillade illern och ville ju bara brottas och busas, men illern var rädd för katten och levde i skräck…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25, Bara en fråga, ska du ha illern stängd i buren under natten ?

Kanske ibland om man verkligen behöver få sova och det busas för mycket.