Skenmorsan
För några dagar sedan lade jag ut en filmklipp med Holly som drar mig in i sänglådan.
Det börjar bli riktigt problematiskt måste jag säga. Hon följer mig överallt HELA tiden. Speciellt jobbigt är det i köket då jag måste se efter varje steg för att inte trampa på henne. Jag kan inte sitta vid datan för att då börjar hon kraffsa min rygg, dra mig i kläder och dra mig i fingrar med sina vassa tänder.Och biter mina vadar för att jag ska sträcka handen för att ta bort henne och då får hon chansen att ta mig i handen. -Ooont!!! Hjälper inte länge när jag skriker. Ett par gånger bet hon mig så att det kom blod. Det är inte farligt men jag tycker så här hård ska inte bitas.
Plus blev hon riktigt elak mot alla andra som bor i huset. Anfaller alla nakna ben som hon ser. Hoppar fram fäster sig med tassar och biter och biter agressivt…
Jag "nackskinnar" henne för det, men det ger inget resultat.
Måste också lägga till att hon var det snällaste och gulligaste illern. Slickade alla, gärna satt i famnar och aldrig testade folk. Och busryckte nästan varje dag. Det gör hon inte länge.
Efter skendräktigheten ändrades hon totalt.
Hur ska jag hjälpa henne att bli normal igen?
Att hon blivit "elak" kan mycket väl bero på hormoner. Säkerligen är hon rätt stressad över situationen med; hennes "valp" (du) rymmer ju, följer inte med dit hon vill och hon har ingen kontroll riktigt. Om det är därför så ser jag inte heller att det är så jättekonstigt att hon inte heller svarar på tillrättavisningar för det. Behovet att utföra beteendet är större än rädslan för bestraffningen.
Hur länge det sitter i och exakt vad du kan göra låter jag någon annan svara på; har ingen egen erfarenhet av skendräktiga illerhonor.
Paulina

4-6 veckor ungefär, men straffa henne inte, det gör ingenting bättre. att hon anfaller andra är inte heller konstigt, hon försvarar din valp, mina honor är alltid otrevliga mot andra illrar da de har valpar.
Har tyvärr inga korrekta svar på de men hon ser säkert dig som sin valp o för att skydda dig i alla väder så beter hon sig så här, tror på vad sarah säger o tänk på att det bara är en tid nu o de kommer gå över.

Försök att avleda henne med någonting annat än dig själv. Det är lättare ju tidigare man gör detta för nu verkar hon ha bestämt sig för att du är hennes valp.
Men straffa absolut inte. Det är en illerhonas naturliga beteende och att straffa någonting sådant är som att straffa att hon måste kissa och bajsa. Hon blir helt förvirrad och det kan bli ännu jobbigare allting.
Det är bara att försöka rida ut vågen tills det går över. Det är ju lite olika hur lång tid det tar men det Sarah skriver, 4-6 veckor har stämt här hemma iallafall.
Och hon kommer att bli precis som hon var innan, efter allt detta är över. Varför blev hon skendräktig förresten? Var hon parad och det inte blev någonting, eller var det avbruten parning för att få henne att gå ur löp eller liknande?
Undrar bara för det låter som om det är ganska kämpigt för henne att vara skendräktig så det bör man nog undvika igen om möjligt.
När vi köpte henne i mars var hon i löp och det visste inte vi något om och ägaren har inte sagt det. Så Holly fick para sig med en hane för att gå ur löp. Och efter att hon har varit skendräktig blev hon skenmorsa som jag kallar henne. och jag blev skenvalp. hon gillar inte gosedjur och vi har inte fler illrar., så att valet var inte så stort för henne.

#5 Ok, men då bör ni ta någon annan metod nästa gång hon löper. För hon kommer att bli likadan nästa gång hon blir skendräktig, vilket är påfrestande på henne.
Vissa honor blr ine skendräktiga och vissa verkar det inte påverka så mycket. Men man är ju ändå där och "luras" och i längden är det ju ine snällt.
Så antingen om ni planerar att ta valpar på henne, kastrerar eller sätter inplantat nästa gång.
Var detta hennes första brunst i år, vet du det? Annars kommer hon att gå i brunst igen nu när hennes skendräktighet är över.

#6 Hon är kastrerad…
#7, Så då har hon alltså gått i löp och sen försökt parat sig med en hane trots att hon blev kastrerad ?

kastrerad men allt kan inte vara borta, gått i löp ändå.
#9, Okej, var det vanlig kastrering eller chip ? så om hon då går i löp i alla fall så kan man para dom istället för att kastrera igen ?

vanlig, funkar att para, men kanke inte varje år.
Ah Okej, .

Men om hon är kastrerad och gått i löp ändå så är det ju veterinären som gäller istället.
Fast det kanske redan är ordnat nu?
#13, Jag förstod på ts att hon ville para istället, annars hade hon väl kastrerat henne när hon upptäckte att hon gick i löp, (så vida hon ej ville avla) eller har jag fel ?

Jag förstod det som att hon var parad för att gå ur löp, inte för att få valpar. Är hon dessutom kastrerad redan så kan hon ju inte få valpar.
Jo de var så jag menade med men jag uttryckte mig säkert konstigt men då hade man väl kastrerat direkt istället för att para henne för att gå ur löp