Loper min hona?
Lite hjalp tack!
Var lilla "miss sophie", knappt ett ar, fick en injection for nagra manader sedan for att hon inte skulle lopa. Nu har hon i alla fall blivit skendraktig och tar hennes basta iller-kompis for att vara hennes valp och drar omkring henne overallt. Dessutom har vi markt att hennes konsorgan (vuvla?) har borjat svalla upp igen. Betyder det att hon loper i alla fall? Eller ar det bara en del i sken-draktigheten? Vi tankte att det kanske skulle vara roligt att ha valpar i alla fall, sa om hon nu loper ska vi nog hitta en hane till henne.
tack tack
Frida
ps. skrivet fran England
Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet av p-sprutor (vilket jag antar att det är du menar med injektion) men spontant så brukar inte vulvan svälla upp igen under en skendräktighet.
Om detta är vanligt eller vad man bör göra kan jag inte svara på, kan i princip inget om p-sprutor på iller pinsamt nog.
Paulina
Visste inte det fanns p-sprutor för iller.
Om hon nu börjat löpa så kolla upp det ordentligt och ska ni avla så rekommenderar jag att du kontaktar en seriös uppfödare för vidare hjälp.

p-sprutor tar dem ju ur löp på kort sikt och är inte alltid rekomenderade pga alla hormoner. varför inte sätta in ett chp på henne istället? nu kommer hon förmodligen gå i löp igen vilket inte är ovanligt att de gör efter en spruta. det innebär att du måsta ta henne ur löp igen i år.
om ni är nya i illervärlden kanske det är bättre att vänta med valpar. kan ju vara en bra ide att sättain ett chip och använda två år till att lära er mer om avel och om eran honas förutsättningar att bidra till någonting positivt i den svenska aveln.