RIP Hemi
Idag hände något fruktansvärt! Det känns som om jag ska kräkas och ändå var han inte min iller. Hemi var halvbror till min Snutten. Hur som helst var jag och mina 4 illrar ute i hagaparken med Hemi och hans husse Johan. Johan håller i sin Hemi samt 2 av mina, Sigge och Murmel. Jag, Minerva och Sebastian går en bit ifrån. Plötsligt hör jag en iller skrika jätte högt. Sen hör jag Johan skrika hundjävel till en schäfer som ruskar på huvudet med en iller i käften. Tillslut släpper schäfern Hemi. Jag plockar upp mina 2 och springer fram till Johan som har Hemi i famnen. Det kommer blod ur munnen på Hemi och han är slapp i kroppen och andas knappt. En polis såg vad som hände och stoppade hundägaren och tog hans uppgifter samt Johans. Vi fick hjälp att skynda oss till bilen med alla illrar. Sorgligt nog så dog Hemi i min famn av inre blödningar. Vi åkte till danderyds djursjukhus där vi lämnade honom för kremering. Usch vad svårt det var att åka därifrån utan honom. Johan har polisanmält hundägaren men oavsett om han får skadestånd eller ej så finns det ingenting i världen som kan ersätta hans Hemi. RIP lilla Hemi hoppas du har din bror Snutten hos dig nu! Vi älskar Dig!!!

Hundägarhelvete…. En del människor ska inte ha djur när dom inte kan ha kontroll på dom.

Men herregud vad hemskt. Sitter bara här och skakar när jag läser det här.
Men gud så fruktansvärt !! Stackars Johan måste ju vara helt utom sig! :'(
Fruktansvärt ! Kan inte annat än att hålla med Hannah i varenda bokstav.
Stackars Johan!
Fy fan jävla hundägare som inte kan ha koll på sina hundar! Beklagar så Jenny måste varit fruktansvärt, kram på er hoppas Hemi har det bra nu hos underbara Snutten. Kram

Usch vad hemskt! :( Forstar inte att hundagare inte forstar att det ar koppel-tvang av en anledning!!! Hoppas att den har specifika agaren lar sin laxa iaf…
// Amanda
Det är verkligen fy skam. Hoppas hundägaren har lärt sig en läxa och erbjuder ersättning frivilligt. Annat kan man inte göra när man orsakat någon annans djur skada och i det här fallet död.
Hälsningar Malin
Men herre gud :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack allihopa. Ja det var fruktansvärt. Har aldrig sett Johan så ledsen. Hemi var Johans första och enda iller. Det hade likagärna kunnat varit en av mina som strök med och samtidigt som jag är lättad över att mina lever så känns det så fruktansvärt orättvist att jag har 4 och Johan har ingen. Jag ser verkligen ingen mening med att detta tragiska hände. Finns inget gott som kan komma ur en sån sak. Hemi var verkligen underbar, jag är så ledsen att det inte fanns något vi kunde göra för att rädda hans liv.
Ja, det är inte konstigt att man går runt på helspänn så fort man är ute med dom. Inte acceptabelt att den ens ska kunna hända! Förjävligt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Gräsligt!
Gräsligt!
Gräsligt!

Sara
Jag kan inte heller slappna av när jag är ute med mina. Hundägare som har sina lösa är så förbannat jävla egoistiska och lata, de tänker inte på andra djurslag, på hundrädda människor eller kopplade hundar som är aggressiva mot andra. Jag beklagar er sorg. Sånthär får fan inte hända!
Mvh Jenny

Usch, va hesmkt… :( Jag lider med er.
gud så hemskt! :( massvis med kramar!
Va i helvete !! Ursäkta men den hundägaren borde åka dit med buller o bång, jag hade nog gett han en rak höger ! förbannade idiot, fasen va förbannad man blir stackars Hemi och Johan,
Jag beklagar innerligt, sitter bara o skakar nu. Jag lider med er, fy fan alltså !!
Ja det är jätte synd om Johan nu. Han har isolerat sig totalt och vill inte ha sällskap, vill inte svara i telefon och öppnar inte dörren när man kommer dit. Han vill va ifred och det kan jag förstå. Hoppas han orkar ta sig igenom det här och att denna traumatiska upplevelse inte etsar sig fast i minnet av Hemi. Det var så fruktansvärt.
#16, Det kan man verkligen förstå, visa att ni finns där för honom om så bara med ett sms. Han behöver säkert sörja ordentligt nu och låt honom göra det men det är viktigt att ni inte tar avstånd.
Gud vad hemskt, jag känner inte johan eller hemi. Men tårarna rinner.
Usch jag beklagar verkligen sorgen och ja du vad är det för hundägare.
Något liknande hände mig förut oxå när jag var ute och gick med benjamin. Hunden fick tag i benjamins svans, tur var väl det. Men släppte tack och lov rätt snabbt. Däremot fick han ett jättesår på svansen och hundägaren bad inte ens om ursäkt. Själv var jag för chockad för att säga något. När jag kom hem såg jag att jag oxå hade fått mig ett nafs.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Finner inga ord, helt målös och försöker hålla igen tårarna.
Jag beklagar Johan och hoppas du släpper in Jennsan sen för är väldigt bra med en vän som förstår och kan stötta dig.
Sånt här får verkligen inte hända, hade jag råkat ut för det så vet jag inte hur jag skulle reagera men tror jag skulle sparka till hunden ganska rejält för att h*n skulle släppa, skulle bli så rasande.
Usch jag får rysningar i kroppen när jag läser det där :S
Fyfan va hemskt.
Nu är jag en hundmänniska i grund och botten och det är verkligen inte hundens fel. Alla djur agerar på instinkt. Höll själv på att få min lilla Tony biten av sambons jobbarpolares hund men d va ju inte hundens fel egentligen.
Men att hundägaren ens tillät hunden komma i närheten tycker jag är sjukt. Som hanna skrev. Hundägarhelvete….
Så trött på folk som inte har koll på sin hundar >.<
Beklagar verkligen sorgen :(
I think more things before breakfast than people think all day 
#20 Nej, det är verkligen inte hundens fel men tyvärr är det ju den och djuret den möter som får ta smällen bara för att det finns så otrolig oansvariga människor!!! Gaaah! Det är helt sanslöst detta!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Glömde tillägga att schäfern var lös. Ägaren var ett par hundra meter bort. Allting gick så snabbt, på ett ögonblick.
Vill på Johans begäran berätta att Hemi var världens snällaste iller. En viltfärgad hane som skulle ha blivit 4 år nu i maj. Han var så rolig och mysig och supersnäll mot alla han mötte. Och han var en riktig godisråtta. Hittade på allt möjligt för att komma åt en liten godisbit. Vi kommer aldrig nånsin glömma dig Hemi och aldrig sluta sakna dig!!! Kram / Johan & Jenny
Så hemskt
.
Jag tänder ett ljus för Hemi och Johan..
Jag läste tråden när den skapades men visste inte vad jag skulle skriva. Det vet jag fortfarande inte. Det är alldeles för hemskt. Sänder en hop tankar åt Johan. Och Hemi, såklart. Ett sånt slut 
_No way! Yes way!
Hej alla det är jag är Johan.jag vill tacka alla för alla fina ord och ett speciellt tack till Jenny.jag mår efter omständigheterna bra och kommer att skaffa en ny iller i framtiden.ja det var fruktansvärt att behöva se sin iller bli ihjälbiten men tyvärr kan vi inte göra något åt detta.jag ska prata med polisen på tisdag så får vi se vad detta leder till.hemi lever kvar i mina minnen.
vila i frid Hemi.din husse
Johan
#25 Glad att se dig skriva:-) Hemi kommer alltid att ha en speciell plats i ditt hjärta, med alla fina minnen han skänkt dig.
Sköt om dig!
Ammi
Det är verkligen hemskt det som hänt.
Hoppas du fortsätter se hopp trots det som hände och vila i frid lilla Hemi.
I think more things before breakfast than people think all day 
# 25 Beklagar sorgen!
Hoppas du orkar med att göra allt för att sätta dit hundägaren! Även om pengar inte ger tillbaka Hemi så är det sånt som svider i plånboken för ägaren. Ett skadestånd för inköpspris, kastrering osv, sveda och värk samt ett rejält bötesbelopp!
Sara
#25, Lider så med dig, så fruktansvärt, jag hoppas denna hundägare får vad han förtjänar. kramar om.

Usch vad hemskt!!!
Och så fruktansvärt egoistiskt och oansvarigt av hundägaren. Jag har själv både hund och iller och skulle väl för allt i världen aldrig släppa min hund om jag inte kände att jag hade full kontroll. Kanske inte ens då för man vet aldrig vad som kan hända.
Jag beklagar sorgen så hemskt mycket och hoppas du, Johan, kan minnas Hemi för den fina kille han var.
Men 

#25 Beklagar verkligen sorgen Johan

Fruktansvärt det som hänt :o(((
Beklagar sorgen!
#30 Problemet med hundägare, som har sina hundar lösa, är att många inte har självinsikt och därför anser sig ha kontroll. Det är oftast dessa hundägare som låter sina hundar löpa "vind för våg" och då är hunden en fara för andra, både djur och människor.
Sen finns ju "min hund är sååå snäll"-typen också, men dom brukar ju vanligtvis skapa problem genom att stolpa fram och anse att deras hundar ska få hälsa.
//Ammi

Usch..jag får tårar i ögonen! Stackars lilla varelse! Även om du är ledsen nu måste du vårda minnena av Hemi Johan och jag vet hur hopplöst det känns när man förlorar det djur man älskar mest.
Går detta vidare till en rättssak får ni inte ge upp..nåt måste göras mot lata hundägare!!

beklagar verkligen sorgen….
hur gick det hos polisen?
Det gick ganska bra hos polisen,men nu väntar jag på att någon skall börja med fallet.polisen har mer pressande fall att ta i tu med.men någon ska börja med om någon vecka eller så.Tack för alla fina ord det hjälper med sorgen efter honom.mvh Johan
Jaha så gick det med polisen,dom la ner förundersökningen utan åtgärd.Hemi dog förgäves polisen sa att en lös hund som biter ihjäl en iller inte är en brottslig handling.hund ägaren går fri från ansvar och jag får inget när min älskade Hemi dog.Johan
#39, Fy f*n, de e verkligen hemskt, fattar inte hur hundägaren kan slippa ansvar men de e polisen i ett nötskal, inte lönt o ringa dom när man bara får bakslag i alla fall, helt körda e vad dom e ! Beklagar verkligen 
Här står vad som gäller för hund och katt
Litet utdrag:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
#41, Men då var de ju ändå en brottslig handling, varför i hel** lägger dom ner de då.
Om du orkar Johan så gå vidare med de.
Jag skulle överklaga! Eller göra en civilrättslig procedur av det.
Sara
#38 Så tråkigt men alltför vanligt att djurärenden läggs ner pga resursbrist eller ointresse. Tyvärr tycker jag att detta känns som att dom inte är intresserade :-( Då en polis är ögonvittne till händelsen och lagen ger hundägaren fullt ansvar.
Ett förslag, om du orkar…kontakta någon tidning eller/och TV. En tråkig väg att gå, men tyvärr så vekar det som om massmedial uppmärksamhet gör att polisen (och andra) tar tag i saken det gäller.
//Ammi
#44, Mycket bra förslag, då blir de oftast fart på dom, tråkigt men tyvärr ligger de sanning i det.
#43 Jo, civilmål är en väg, men…kostnaderna ramlar snabbt upp i 50.000-100.000 och även om man vinner, så händer det att domstolen bestämmer att parterna får stå sina egna kostnader.
Sedan måste man även noggrant (helst skriftlig bekräftelse) kolla med försäkringsbolaget att ev. rättsskydd i hemförsäkringen täcker för det ärende man ska driva.
Skulle hemförsäkringen täcka, så får man även hjälp med advokatkostnaderna och det är dessa som snabbt rusar iväg till astronomiska belopp.
//Ammi
Så.. fruktansvärt! Hemskt, vidrigt!
Och jag skäms över att rättsväsendet är så slappa som de är när det hade vart så enkelt att stödja sig på lagtexten i detta fallet.
Jag beklagar så förlusten!!
Paulina
När det gäller civilrättsligaärenden under ett halvt basbelopp så avgörs det utan advokater = inga direkta kostnader.
Sara
#48 Tyvärr brukar inte djurärenden bli så enkla :-( iaf inte de jag känner till. Dom har gått till domstolsförhandlingar pga överklaganden och dessa har slutat över 50.000
Har pratat med hund ägaren han tyckte inte att detta skulle behöva gå till domstol.Han vill ha papper på vad allt kostat mig med avlivning,ny iller,etc,etc så skulle han betala mig det.Tack för allt stöd från er här på iFokus nu ska jag gå vidare med en ny valp.(Tack ammi på guteilllern)mvh Johan
Skönt att ni kan lösa det utan att behöva dra det i domstol.
Ammi

#50 Bra att hundägaren tar sitt ansvar och hoppas du finner en ny liten vän när du känner dig redo.

Skönt att höra. Visserligen kan det aldrig kompensera dig för vad du förlorat, men en bit på vägen.
Huff vad hemskt!! Jag gissar att hunden var lös. Det är ju faktiskt koppeltvång i sverige, har man inte pli på sin hund så ska man INTE ha den löst. Samma sak hände min hunds bror, en hund bet han över ryggen och punkterade lungan och lilla Musse dog :( .

#54 beklagar verkligen. Så hemsk upplevelse :´(

Var en helsides artikel om denna olyckliga händelse i gårdagens Mitt i Järfälla: "Schäfern bet ryggraden på illern Hemmi. Men schäferns ägare ställs inte till svars - Det är inget brott. En iller är inte en person utan en sak, säger Annika Battaglioli på polisen."
Finns inte ord för hur upprörd jag är just nu!
Vi beklagar sorgen :(
#56 Men hur i.. vaddå sak!? Och det var väl som någon sagt fortfarande brottsligt om hunden förstör "något", oavsett om det är ett levande ting eller inte! Finns artikeln att läsa på internet?

Vet ej om jag lyckas länka, men men.
Nu fattar jag ingenting. Det står ju klart och tydligt i artikeln att "från den 1 januari 2008 gäller dock även en ny lag om tillsyn av hundar och katter. Numera kan det vara straffbart när hundar biter andra djur" och att "hundägare är skyldiga att ha hunden under tillsyn, så att den inte skadar andra människor eller djur eller orsakar andra olägenheter".
Det står också som ovan sagt "Det är inget brott. En iller är inte en person utan en sak, säger Annika Battaglioli på polisen."
Är inte det här motsägelsefullt så vet jag inte vad. Och vad är det som bestämmer ifall det är straffbart eller inte om hunden biter andra djur?
Ordet skyldig indikerar väl också på att det är något som man verkligen måste se till att det funkar, annars kommer påföljder.
Nej som sagt, jag fattar ingenting..
Problemet är att det så här i början av en ny lag inte finns några prejudicerande fall att gå på. Jag tycker helt klart det är fel av polisen att säga att det inte är ett brott, jag skulle tro att polisen det handlar om inte är tillräckligt uppdaterad.
Sådana här fall bör testas i rätten så det finns något att gå på inför nästa gång en hund biter ihjäl ett annat djur.
Sara
Ja det har du nog rätt i. Men jag förstår om Johan nöjt sig med att få ersättning av hundägaren, jag skulle inte orkat bråka heller.
Beklagar så!
#59 Ja läs även mitt inlägg #41 där jag gjort ett uttdrag ur lagen.
fruktansvärt ouppdaterade polismakt!
Saken är den att polisen har inget att gå på i denna fråga.illrar finns inte i straff satsen alltså kan dom inte gå vidare med fallet.Jag blev grymt besviken på polisen när dom skickade det brevet till mig men jag hoppas dom tar tag i saken i framtiden så inga fler drabbas.mvh Johan
Fy vad fruktansvärt att läsa! Beklagar verkligen sorgen! Det är extra jobbigt att läsa för mig nu när jag har en iller ute på vift och som jag är så orolig över! Jag hoppas verkligen inte att hon har råkat ut för något sådant! =/Usch vad hemskt!
Ucch mina tårar bara rinne, j*vla hund, dom kan för h****te koppla hunden. Jag beklagar sorgen
Fallet är avslutat.Hund ägaren har betalat mina kostnader för vad som hände Hemi.Jag ska gå vidare med Shadow nu så får vi se hur det går.
Vila i frid HEMI husse saknar dig…
Johan
Oj vad skönt att kunna sätta allt bakom sig, och att hundägaren verkligen stod för vad denne sade och tog konsekvenserna av sitt handlande. Vi tänder ett ljus för Hemi.