Schäfern till stallet
Jag måste bara få skriva av mig lite. Här på morgonen när jag skulle åka och ta ut hästarna så fick jag ett ryck att jag skulle ta tiken med mig dit. Sagt och gjort beordrade hoppjerkan in i bilen och hon hoppade glatt in. Satt fint på passagerar sätet tills vi kom upp till stallet. Öppnade förardörren och formligen ramlade ur bilen med ett stycke shäfer som påtrycknings hjälp. Aj som f-n vad ont det gjorde. Sände en liten elak tanke om dumma hundar och höga bilar. Borstade bort snön från byxorna och började halka min väg till stallet. Öppnade dörren gick in för att tända. Tiken kommer rusandes efter (har inte varit med till stallet på länge och då i koppel) kommer in i stallet lagom när lyset tänds. Japp, så höll jag på ge jycken en hjärt attack. Hon fann sig ståendes nos mot mule med shettisen. Hon har aldrig sett en shettis förrut och nu var det helt plötsligt ombyggt i stallet och två nya hästar. Skrämmande tanke. Hunden tittade länge avvaktande på shettisen. Jag gick och borstade av värsta sågspånen från Flisan och satte på henne grimman. Släppte ut henne i hagen, tiken följde snällt efter oss så där på lagomt håll. Gick in hämtade Dixi, då var tiken plötsligen lite morskare. Gick precis framför hovarna på henne så det blev en massa stopp. Blev till slut irriterad och informerade hunden att stanna. Och nu vet jag inte vem som vart mest chockad hunden eller jag. Antagligen jag. Hon stannade faktiskt. Släppte ut Dixi i hagen och gick för att hämta Beauty (shettisen), nu var tiken riktigt morsk. Klart man måste hälsa på hunden matte skaffat. Gick med nosen alldeles vid baken på henne så än en gång beordrade jag henne att stanna, och hon stannade. Släppte ut shettisen i hagen. Satte igång elen. Men nu hade vovven ledsnat på att lyda för trots tillsägelser då sprang hon rätt emot hagen. Så när jag ser vad som komma skall så ropar jag in henne igen, hon stuntar i mig. Och precis när jag då ropar Nej, får hon en kyss av eltråden. Skrik, gnäll och yl. Och en hund som för första gången på sex år sitter fot. fniss. Säger åt henne att komma, hon går bredvid mig som en ängel till bilen. Säger stanna hon stannar. Beordrar sitt och hon sitter. Öppnar bildörren. Hon sitter kvar. Säger åt henne att hoppa in, och hon hoppar in. Kör hem. Säger stanna, öppnar bildörren, kliver ur. Hon sitter kvar. Öppnar grinden går tillbaka till bilen säger åt henne att hoppa ur och hon hoppar ur. Säger åt henne att gå in på tomten och hon går in på tomten. Stänger bildörren går in på tomten. Säger åt hunden att gå in på farstukvisten och hon går snällt före mig in. Nu är vi hemma igen. En elchockad hund och en hund chockad matte.
God Morgon på er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det där med eltråd har Donna råkat ut för också.
Hon skulle nosa på några kor i en hage och råkade komma åt tråden med öronen. Hon skrek och var jätterädd….stackarn. Det värsta var att hon sedan i hela 3 månader vägrade gå förbi samma ställe om man inte satt koppel på henne och släpade förbi henne! Hon var även rädd för korna……hon trodde att det var dom som gjort henne illa. Så när vi var tvungen att gå förbi en hage morrade hon åt korna och gick så långt bort från dem som hon kunde.
Amor vincit omnia

haha stackars liten. Inte lätt med elaka kor. Bonita trodde nog att matte var magisk som kunde ge henne en stöt så långt bortifrån.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars