Väger lite?
Min Grell har haft problem med sin vikt ett tag nu. Jag tycker han väger alldeles för lite för sin ålder och storlek. Han blir 1 år nu på fredag. ;/
Sist jag vägde honom vägde han ungefär 1.1 kg.
Hemma är han slö och vill inte leka så mycket utan sover mest. Har tidigare fått veta att han har blåsljud i hjärtat och kan därför bli tröttare fortare än andra illrar.
MEN! När vi åker hem, alltså hem HEM, och inte min studentlägenhet utan till ett hus i Mora piggnar han till mer och går upp lite grann i vikt.
Vi har även tyvärr fått göra oss av med en god vän och surrogat mamma åt Grell för ngn månad sedan.
Kan hans vikt ha att göra med att han inte trivs? ( Jag trivs inte hlr och går oxxå ner i vikt här XD )
Han är oxxå kräsen och vill inte prova nya saker. Han äter allt han INTE får äta dock. Det enda som man kan få i honom är vanligt iller foder som har blötlagts.
Borde jag göra en veterinär koll?
Först och främst; man kan aldrig jämföra vikter illrar emellan. 1,1kg låter ju inte mycket men man måste se det i proportion till illern. Jag har en herre i den viktklassen och skulle faktiskt inte kalla honom för jätteliten då han har en lång kropp medan jag träffat "små" illrar som vägt bly ;)
Att han har blåsljud är inte bra, och det kan absolut påverka honom och ha med vikten att göra.
Vad äter han? Jag får intrycket av att han inte äter illerfoder annat än om det trugas i honom? En bra kost är A och O när det kommer till kroppsbyggnad och vikt.
Absolut! De är individer och vantrivs de så kan jag absolut tänka mig att det kan påverka dem.
En iller ska ju inte vara slö, iaf inte nu på våren. Men det kan ju ha att göra med blåsljudet. Jag vet inte riktigt. Jag hade velat kolla upp om hjärtat är sämre eller bättre eller om det är något annat som ligger och jäklas.
Paulina

Han äter iller fodret utan problem. han gillar bara inte att äta dem hårda utan jag måste blötlägga det. Kommer inte ihåg nu vad fodret hette bara för det…Det är det där fodret som finns att köpa i en hel kartong med oranga påsar x.x -trött-
Jag funderar på att kolla upp honom, men jag vet inte riktigt vart jag ska gå för att få den bästa vården. Det finns så många veterinärer som inte vet vad de gör. Tänkte ta och kolla honom i mora..men de vet typ inget om illrar.

Han kanske saknar sin vän oxå…
Vitalin är det nog du menar, och det är ett bra torrfoder. Antar att du inte får i honom kött heller eftersom han är så kräsen?
Jadu, bra fråga fler frågor..
Paulina
#2 Kan du ta dig till Falun så lär de ha 2 vettar där som åtminstone kan lite iller.
Är jag rätt informerad så är det Linnea Köhler och Rosmarie Mähler de heter.

#4 - Ja så var det. Gah. Är lite borta idag. Nej inget kött hlr. Han sniffar bara på det och backar undan.
#5- Ingen möjlighet till Falun tyvärr ;/ Kanske i Juni om jag får tag i skjuts. Får väl höra runt lite med olika veterinärer annars.
Han ser ju inte alls för smal ut på bilden även om den är lite otydlig.
Kött är ett jättebra tillskott till en iller som har lite problem med vikt och ben är jättebra för deras tänder då dom behöver tugga ordentligt. Det jag skulle göra är att hitta något han verkligen gillar och sedan "lura" i honom kyckling. Jag gjorde så med mina illrar och dom är som små plåster kring benen när kött ska serveras.
Mina älskar äggula. Så det blev äggula med jättesmå bitar kyckling i. Allt gled ned och detta serverades ett par dagar. Sedan gav jag endast kyckling och då gillade dom det.
Man kan även göra så att man tar bort den andra maten och bara serverar kyckling en tid så att dom tvingas smaka på det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha min lilla donna är sådär 5-6 år och hon väger enbart 600g
och då har hon ändå gått upp i vikt sen hon kom hit ;)
I think more things before breakfast than people think all day