Mörkt urin
Min pojke som i princip är 100% rumsren hade imorse kissat bredvid lådan där det låg en bajs i. Vaknade kl 12 så tyckte inte det var jättekonstigt, den hade väl legat där ett tag och han tyckte väl det var äckligt.
Men sedan kom jag in i vardagsrummet, och där låg det 3 stora kisspölar på nästan samma ställe varav den ena var väldigt mörk, nästan brunaktig. Jag tog ett kort på den konstiga pölen med min mobil eftersom mitt kamerabatteri var dött, men nu vet jag inte hur jag får in den på datorn tyvärr.
Han är inte uttorkad, han dricker som han ska och jag gjorde nyptestet på honom.
Det var väldigt varmt igår så han var lite loj då, men det är ju inte heller så konstigt när det var nästan 30 grader i solen. Han låg i skuggan och hade tillgång till en plaskbalja. Och idag är han som vanligt.
Han åt ett kycklinghjärta igår, kan det ha med saken att göra? På lådan ser man ju inte riktigt färgen på urinen så jag har aldrig sett det här förut.
Vad kan det här vara? Är det något jag bör oroa mig för?

om det är mörkt kan det finnas blod i det, isf kan de ha fått urinvägsinfektion, eller så var det bara morgonkiss som var extra mörktprecis som vårat ;)
Ja det var något sånt jag funderade över också. Blod i urin alltså. Tyckte det var så konstigt att han helt plötsligt fick för sig att han skulle kissa utanför 3+1 gång bara sådär. Det fanns ju fler tomma lådor som han kunde (och brukar) göra ifrån sig i.
Men han verkar inte sjuk på något vis. Ska hålla ögonen på honom och ser hur han verkar de närmaste dagarna. Urinvägsinfektion yttrar sig hur då hos illrar? Slö, kissvårigheter? Hur akut är det att ta sig till veterinären isåfall?
Ska gå ut på promenad med honom nu och se vad han tycker om det!
Vilken "typ" av mörkt var det? Koncenterat urin är ju mörkare, och om ni haft ruskigt varmt så är det ju inte omöjligt att urinen koncentreras.
Blod kan ju även se brunt ut. Jag hade en iller som kissade blodblandat en gång. Han var som vanligt i övrigt men hade antagligen urinvägsinfektion av något slag för han fick antibiotika och då gick det över.
De kan ju iofs få ont av en urinvägsinfektion precis som vi får, men min hane hade inga sådana symptom så det är antagligen inte omöjligt att de inte får det heller.
Paulina
Hmm, jag skulle inte vilja säga att det såg ut som "vanligt" mörkt urin a.k.a morgonurin. Vettesjutton vad det kan vara då förutom möjligtvis blod.
Har mejlat Mjölby djurklinik och skrivit det jag skrivit här. Ska ringa dit imorgon måndag om de inte hinner svara innan dess och se vad de säger.
Min första tanke är precis som nämnt här ovan, urinvägsinfektion.
Även det att han satt sig någon annan stans än på lådan kan ju tyda på att han haft obehag när han skulle kissa och därför inte gjort som han brukat.
Dom behöver inte visa mycket annat när dom är sjuka…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej och det är det som är det läskiga med illrar. Att de ska vara så tappra…
Jag ska ringa imorrn när de har telefontid och höra vad de tycker. Betyder att jag måste smita från grupparbetet vi har imorrn isåfall. I fredags var jag också tvungen att smita för då hade mitt kylskåp pajat. De kommer bara tro att jag hittar på en massa undanflykter
Men vad gör man inte för de små..
Hoppas du får någon klarhet i det hela.
Paulina
Nu hade han kissat utanför igen, men färgen var vanligt ljusgul. Jag har verkligen ingen klarhet alls i detta :S hoppas vet. kan belysa mig lite.
Eller så är han helt enkelt inte sjuk utan det var bara väldigt väldigt mörkt morgonurin samtidigt som han fått för sig att det är okej att kissa på golvet helt plötsligt. Förbryllande vilket som.
Nu ska jag och herr plutt åka på utflykt till Mjölby djurklinik och se vad de har att erbjuda oss!
Tillbakakomna från veterinären med antibiotika och urinstickor. Hon tyckte att hans penis var lite irriterad och han blev väldigt upprörd när hon klämde på hans spända blåsa. Men det var väl obehagligt när den var så full (men inte fan lyckades vi få ett urinprov för det ;))
Frågeställningarna lyder iaf: Urinvägsinfektion eller förträngningar i form av urinsten. Tycker det verkar alldeles för tidigt dock för att få urinsten hos en grabb som inte ens fyllt året.
Nu måste matte äta lunch, vrålhungrig! Mat och vatten var såklart nerpackat till illern men inte tänkte jag på att packa ner mat till mig själv också 
Trött som en iller blev man!
Nu svarade jag dig per PM innan jag läst här, men då vet jag att allt gick bra iaf :)
Sajtvärd på Iller.ifokus