Konstig knöl!
Hej! Har en fråga som jag hoppas ni kan svara på så fort som möjligt!
Det är så att vi har sett på våran Sture att han har någon knöl i rumpan. Ser nästan ut som svansen är svullen vid roten uppifrån. Det ser väldigt konstigt ut.. :S
tacksam för snabbt svar!

Är det svansen eller under svansen? Svullet på vilket sätt? Är det rött? Pälsigt eller pälslöst

Under svansen och runt analen. Päls är det och inget rött. Det ser ut som det är som en knöl under skinnet liksom. Inte som en böld som sticker ut eller så.

fyllda analsäckar kanske :)

Har aldrig sett detta förut. Vad innebär det om analsäckarna är fulla då?

Analsäckarna är placerade "tio i två" vid analen, är säckarna fyllda så det blir en svullnad behöver dom tömmas. Det kan vara stopp. Ibland kan illern även behöva sövas och få analsäckarna spolade. Med lite otur kan dom annars spricka upp och det är ingen trevlig upplevelse.

de har två säckar under svansen, de tömmer dem då de blir rädda och stinker. de ska tömmas då de går på lådan, men många illrar får problem med att de inte töms ordentligt. om du bara känner en, stor som en liten ärta typ, så är den förmodligen igentäpt. då kan du behöva gå till veterinären så att de får tömma/ spola den ren. de kan få inflamationer i den etc. kan vara fyllt med illaluktande vätska.

Det låter som att det är det som är problemet! De är svullet på båda sidor! Hur går vi till väga? Är vet ända alternativet?
En annan fråga, kan de må dåligt pga detta? Han har nämligen under ett par veckors tid i stort sätt aldrig använt lådorna utan sätter sig utanför.

ja de kan får ont av det, skulle gå till vet så att det inte blir inflamerat. om de blir svullna så är det ngt som gått fel.

Det går att tömma själv men jag skulle inte rekomendera att du försöker utan att ha blivit instruerad av en veterinär. Är det dessutom inflamerat behövs det ju kanske antibiotika för att få det att gå över.
Min ena iller blev jätte grinig när han hade svullna analkörtlar.. Han som alltid är snäll och trevlig började väsa åt en så liten sak som att jag inte lyfte upp honom precis när han ville. Åk till en veterinär och få dom tömda och ev antibiotika.
Sajtvärd på Iller.ifokus