Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 508 ggr
lizzu
2010-05-21 18:40
0

Normalt beteende ?

Jag och min illertös Dolly har tagit påoss ansvaret att passa två andra illertjejer fram tills augustis slut.

Dolly går jättebra ihop med den ena illern, de leker och har de kul. Men dolly har det lite svårt för den andra, antingen så nosar de på varandra och dolly springer iväg eller så hoppar tösen på Dolly. Detta blir nog förhoppningsvis bättre med tiden - det har abra gått två dagar sen de kom hit. Flickorna har alla träffat varandra innan. Jag kommer på ett par anledningar varför de är som de är. Men nu undrar jag om ni har några tips som kanske kan hjälpa dom på traven ? :)

Aviendha
2010-05-21 20:11
0

Det är alltså inte så att det smäller varje gång de möts? Det är ju lovande skulle jag säga :) Att Introducera Illrar för varandra kan ibland ta en del tid men tid är väl det bästa botemedlet mot det hela med.

Det kan underlätta att ta ut dem på promenad tillsammans och andra aktiviteter där de är på främmande mark. Försök dock inte tvinga dem på varandra då det av givna skäl kan gå åt fel håll då. Men jo, det är rätt normalt att illrar inte faler varandra rakt i armarna av kärlek vid första ögonkastet ;)

Satmaran
2010-05-22 05:06
0

Tjejer är alltid svårt. I alla fall i vårt hem, men vi har mor och dotter, vet inte om det spelar så stor roll, men rangordningen är flytande…

Den som har valpar är alltid högst i rang!!!

Den som redan är gravid står alltid över den i brunst.

Den som kommit i brunst först anser sig vara förmer än den som inte hunnit dit än ;)

Sen när somaren kommer, så ligger de och sussar så gott tillsammans, utan de minsta bråk :)

Att alla funkar så pass bra tillsammans redan nu, är ett bra tecken. Antar att alla är någorlunda bekanta med varandra och kastrerade, inga hanar i sikte och inga hormoner som sprudlar, då kan det bli lugnt.

Låt dem själv rangordna, de brukar fixa det bäst själv ;)

Du märker ju om det går snett, men ge det några dagar… de brukar ordna upp det själva.

Även om mina töser har varit i gruff, så är de inte sämre än att de går och lägger sig i samma puff, demonstrativt rygg mot rygg, men ändå….! Sen kan de fortsätta bråka senare nästa dag :P

lizzu
2010-05-22 21:42
0

Alltså, om Myran får syn på Dolly så springer hon efetr henne och biter henne i nackskinnet. Det är inge vidare problem med Dolly och tösen.  de fräser lite mot varandra. men de leker och ligger och sover i mitt knä tillsammans. Dock bara i mitt knä. Sedan är det så att Myran vaktar tösen mycket och låter henne inte vara nära dolly.

Men det verkar inte så allvarligt, dolly är mycket mindre än båda de andra och kan lätt gömma sig i mindre utrymmen om det skulle behövas. Hon håller sig undan från Myran också, hon vet väll själv hur det blir annars.

Precis satmaran de tär ju som du säger, de är kastrerade allaihopa och bekanta och det är väll förmodligen rangen som de sätter just nu. Men det är obehagligt att höra hur de piper, fast ja. Det hör väll till dåra men ja.. Hoppas på att allting blir bra.

Var ute med alla tre idag och Myran jagade fortfarande efter dolly.
Men då verkade det som om de lekte, dolly pep inte som hon gör inomhus när hon blir jagad, hon kluckade istället. de gjorde de båda två. jag antar att det är ett rba tecken iaf.