Någon som har flygit med iller förr?
Hur gick det? Fick illern vara i kabinen eller i bagaget?
Jag har flugit med iller ett par gånger. Första gångenvar många år sedan, och då fick hon åka i cabinen… i dubbla tranportburar *suck*
Men efter det, så har jag hittills inte hittat ett bolag som låter en ha dem i kabinen dit jag har åkt, utan då åker de i en egen tryck kabin.. de sitter alltså inte med bagaget eller så;) Det har fungerat suveränt, inga incidenter, och illrarna har varit lugna och sansade när de har kommit fram, Enda "strul" har varit just bokning av biljett… många telefonb samtal,. samt att jag har krävt papper på att det verkligen står att jag får ha med just iller. Sist tog det nog en 10 samtal innan jag fick dem att fatta att det inte var en hund jag skulle ha med. Och ändå när jag kom till flygplatsen blev dem griniga… de tar ju inte gnagare ;) Så ja, jag har en miljon papper med, plus ett utdrag ur NE om att illern faktiskt är ett rovdjur med mig varje gång ;)
#1 Måste man ha någon speciell bur?
#2 ja, buren ska vara IATA godkänd…Atlas burarna är det b.la, samma med Vari kennel… själv flyge rjag helst med Petcargo, då de enligt mig är bäst. Kolla med flygbolaget vilka krav de har.
Jag trodde att de kunde åka som handbagage, fast det är kanske olika på olika flygbolag? Jag flyger nästan aldrig.. men vår uppfödare flyger med 1-2 vavvor för utomlandsutställningar, då säger hon att de flyger som handbagage i en kattbur eller nåt sånt..
#4 yup.. hund och katt som är små i storlek brukar får göra det… iller får ytterst sällan… dels pga lukten, men även för att många faktiskt tror att illern kommer rymma ur bur och orsaka skador på plan och passagerare.
#4 De åker som incheckat handbagage.
Jag har skickat och tagit emot illrar som rest med flyg, och illrarna, varken valpar eller vuxna, har inte blivit stressade av resan.
Något man kan ha i åtanke, om man ska skicka en iller med flyg, är att kolla priset. Oftast är det billigare att lösa en t.o.re. biljett och ta illern som incheckat handbagage, än att skicka den med JetPac.