Fästing j*vel !!
Försökt att få bort en fästing från Bogey med en fästingplockare. Gjorde enligt instruktion och bara halva fästingen kom med. Försökte igen och käkarna satt kvar. Nu har jag fått bort det mesta men hur 17 får man bort den sista biten av käkarna utan att göra illa Bogey mer än vi redan gjort?
Har en bra pincett men kan inte för mitt liv få bort det sista utan att köra ner pincettspetsarna i huden och det är redan sårigt så det räcker.
Hur ska jag göra?
Hur stor är risken för infektion om det får sitta kvar?
Usch dessa förbaskade småkryp,
kanske kan höra om nån i närheten kan hjälpa dig plocka bort den,
#1 Tja de kommer att ha samma problem som jag att få bort de sista käkdelarna som sitter nere i huden. Frågan är om de kan sitta kvar utan risk eller om man måste göra illa Bogey mer för att verkligen få ut det sista?

Om man häller olja på en fästing så kryper den upp ur huden igen. Men jag antar att det inte fungera ifall den är "trasig".
Tycker faktiskt det är lättare att plocka bort fästingar med fingrarna än fästingplockare. Man "känner" inte riktigt på samma sätt.
Har dock aldrig plockat på iller, bara på hund.
#3 Ja jo nu är det för sent med olja tyvärr, ska nog prova det nästa gång?
Ingen som vet konsekvensen av att lämna kvar det sista lilla av käkarna, eller om det måste ut?

http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Undvik-skador/Ta-bort-fasting/
Det ska enligt vårdguiden inte vara någon större fara så länge du har koll.
#5 Det låter ju ok.
Nån som har koll på borrelia och iller? Kan även illrar få borrelia eller blir de bara smittbärare?.
#2, Ok, de var bara ett tips.
Jag antar att det beror på deras tjocka hud, för här var det samma problem på just illern. Aldrig på katterna eller oss människor, men hos illern satt det kvar fästingrester hur mycket vi än försökte. Men håll bara koll på det som sagt så att det inte rodnar upp för mycket.
_No way! Yes way!

Borelian kommer från maginehållet på fästingen. Den kräker upp det när den blir tryckt för hårt på bakdelen av kroppen eller om den blir för mätt. Om man tar bort den inom 24 timmar så är risken minimal att djuret fått borelia Man kan låta "huvudet" sitta kvar så länge man har koll på det för det kommer att skrumpna och ramla bort själv.
Det lättaste är att ta fästingen med fingrarna, eftersom du då känner när du har rätt grepp. Har bara provat en fästingborttagare som varit bra och det är en som sprutar flytande kväve på den. Vet inte om den finns på marknaden, jag var testperson, men hör på apoteket.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Har alltid fått bort hela fästingarna utan på självaste Dexter en av de få gånger illrarna fått fästingar. Men fick också veta att det inte var någon fara utan den torkade bara och trillade bort..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok tack, då behöver jag inte oroa mig för resterna i.a.f.
Låter som man ska prova matoljan på fästingar som sitter på iller om man vill få bort hela.
Eller så får man hålla illern impregnerad i Frontline hela sommarn så man förhoppningsvis slipper se de äckliga små rackarna 
Vi är ju ute minst 2ggr per dag och nu när det är fint väder är även barnen (i.a.f. dottern) ute på tomten och busar och leker med Bogey på eftermiddagarna. Så han får, till och från, väldigt mycket utetid för närvarande.
Vad jag fått höra så ska man inte plocka bort fästingar med fingrarna då du lätt trycker till fästingen och heller inte smörja över något fett då fästingen suger sig fast ännu mer.
Jag använder som en liten, liten kofot :) Fungerar hur bra som helst.
Det du kan göra är att gå till närmsta djur butik och fråga om dom kan hjälpa dig. För då känner din iller inte av oron du har, eller låt någon som du känner göra det
Lycka till!
Man ska inte använda olja, fett eller kemikalier som aceton mm för att avlägsna fästingar eftersom man då ökar en ev smittrisk. Fästingen kräks nämligen upp en del av sitt maginnehåll (in i huden) när den blir utsatt för sådan behandling.
Jag känner inte till något bekräftat fall av borrelia hos iller men det finns ett antal, veterinärer och andra, i USA som hävdar att de haft åtminstonde misstänkta fall av sjukdomen. Fästingar kan bära på allt möjlig smått och gott, som bakterien ehrlichia t ex, och hundar m fl djur kan drabbas av ett antal fästingburna sjukdomar. Så det är alltid bäst att avlägsna fästingar regelbundet för säkerhets skull.
#12 Bild? Hur funkar den och var får man tag på den?
#14 Nej starka saker som petroliumprodukter eller alkohol visste jag att man inte ska använda men smör och matolja har jag hört skulle funka. Är det verkligen lika illa med dessa ogiftiga fetter?
Såna fetter dödar inte fästingen direkt utan täpper "bara" till andingsorganen på den.
Ja det är just det där att täppa till som gör att den kräks. Info finns inom bland annat sjukrådgivningen mm. Gäller även för djur som hund.
http://djurmaxi.se/fastingplockare-otom-pack-p-2129.html?cPath=1_17
Finns i två olika varianter men med samma funktion. Funkar precis som att dra ut en spik med en riktig kofot. Finns i de flesta djuraffärer.
Fyyy.. Jag funderar allvarligt på att sy små rymddräkter åt illrarna som de får ha utomhus! Efter att ha plockat en fästing så skulle jag vara färdig för krama-själv-tröja :S
Paulina
#17 Tack för tipset. Ska kolla snarast för det lär inte vara sista fästingen i år kan jag tänka.
EDIT 13:05; Inhandlat! Frugans jobb är i uppgången nästan brevid Djurmagazinet så hon sprang ner och köpte en uppsättning. Bra med chattprogram