Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 844 ggr
[Cherry1]
0

Köpa iller?

Hej! jag har funderingar på att köpa en iller. Tycker att illrar verkar vara väldigt trevliga djur osv… Jag bor i uppsala och är det någon som vet om det finns en djuraffär som säljer just illrar och tillbehör till dom? Och en annan sak, kan man bygga en inhägnad som illern kan vara i lite då och då? Och vad brukar en iller kosta totalt?

/ tacksam för svar!!!Skrattande

Loveferrets
0

Jag hoppas verkligen inte det finns nått zoo som säljer illrar !!.

Jag föreslår att du köper av en uppfödare som det finns en hel del av här på forumet. Eller ev omplaceringar.

Visst kan du bygga en inhägnad men vad skulle du med en sån till ? Illersäkrar man sin bostad så mår illern bäst att vara där du e.

En iller kostar omkring 200 kr i mån, men veterinärkostnader kan bli dyra så se till o ha en bra buffert.

Vivalafrance
0

Det beror lite på om du ska ha valp eller en äldre omplacerings iller. Omplacering kostar runt 500-1000kr, valp 3000-3500kr. Sen får du räkna in kastrering 700-1200kr. samt 1 vaccinering per år (kostar inte så mycket) brukar variera beroende på vilken veterinär. resten är precis som 1# skriver 200kr i månaden inkl försäkring.

Sätt inte in illern i en inhängad dem är precis som katter och hundar inomhus dock lite mer nyfikna på hål och allt annat ömtåligt i lägenheten. Så räkna med mycket tid med problemlösningar :)

JossanH
0

Hej hej! Kul att du är intresserad av iller :)

En iller bör inte införskaffas genom en djuraffär. Då vet du inte hur föräldrara är eller hur de har behandlats innan du får hem illern. De kan vara buruppfödda etc, och vill du verkligen stödja en uppfödning där avelsdjuren bor hela sina liv i burar?
Det är frågot man måste ställa sig innan man tar ett beslut om var du vill köpa en iller.

Man kan späära av tec ett rum till illern. Enligt lag bör ytan inte undersitga 5 kvm men den bör egentligen vara betydligt större. En del illrar, som varit vana med att få vara med, kommer börja med dliga vanor som att kraffsa på dörren eller grinden till det begränsade rummet.
Jag och min sambo bor på 99kvm med mina 2 illrar. Det funkar kalas för oss! Inga sura miner och vi är alla nöjda med att ha varandra nära hela tiden.

Totalt kan en iller kosta nästan hur mycket som helst. I inköpspris brukar valpar ligga på runt 3000:-, sedan är det foder, försäkring och veterinärsräkningar som tillkommer.
Min ena iller på 4 år har kostat mig- i veterinärsräkningar- runt 6000:- på dessa 4 år… Allt kan hända och man bör vara medveten om det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Cherry1]
0

okej tack så mkt då :)