Allergi test
suck..har just varit och gjort ett prick test…vet att jag är pälsdjursallergiker sen jag var liten via pricktest. Men fick då veta att om jag inte var i kontakt med vare sig häst eller katt så skulle det eventuellt växa bort. Klappade min första katt på 15 år i höstas….
Men idag konstaterades att jag istället är hyper allergisk mot häst, och nästan lika allergisk mot katt och hund….samt kvalster. har nu gjort ett iller test också men svaret dröjer ca 3 veckor…. Känns som att mina veterinärs drömmar går åt skogen på riktigt….pratade om hyposensibilisering men det är inte säkert att det går när man är såpass allergisk och sedan planerar att utsätta sig för djuren….Men den här läkaren är förmodligen villig att prova ändå. Underbara människor! Sist jag var för att kolla min allergi fick jag svaret "släng ut dina jävla illrar". Så det känns ju lite mer positivt i alla fall..och läkaren förstod att jag inte kan vara utan djur…så jag blev inte idiotförklarad ;)
Sorry, var bara tvungen att skriva av mig lite…

Vad innebär hyposensibilitering, tror jag har ett rätt bra humm, men förtydliga gärna.
Knepigt det där att vara djurallergiker men även djurälskare. Dras själv med en åretomnästäppa, som man inte hittar anledningen till. /Snorgärs
ja det där med åretomnästäppa känner jag alltför väl till..och ingen som träffat mig har nog kunnat undgå mina nysningar à la 7 på raken 6 ggr om dagen ;)
Hyposensibilisering innebär att du under kanske en 3-6 års period får sprutor med allergener i, successivt får kroppen ett försvar mot dessa allergener och påsikt kan du bli helt symptom/allergi fri. Men det är inte alltid det funkar och mycket hänger på vad du är allergisk emot. Pollen ger bäst resultat men även hund och katt brukar ge goda resultat..men som sagt det är inte 100 att det funkar helt.

Fruktansvärt jobbigt med allergi mot djur. Ja, all annan allergi med förstås… Hoppas att allt kommer att lösa sig och att det kan hjälpa med sprutor. Lycka till!

Nysningarna är jag förvånandsvärt fri ifrån, skönt nog.
Jag var hos en dum allergiläkare en gång som hävdade att man minsann inte kunde ge sprutor till alla som var allergiska (mig i detta fall), tänk bara så många sprutor det skulle bli. Det skulle bli för dyrt för samhället… Han menade att endast de med svåra allergier kunde få sprut-behandlingar… Hmmm, jag gick inte tillbaka till honom. hehe…
#4 jag frågade idag om de var villiga att behandla någon som hade djurallergi men planerade att utsättas ig för sjuren i framtiden eller om de bara behandlade dem som led at det i sin vardag. Fick svaret att om jag tex gick till salgrenska så skulle de vägra, men att de skulle kunna göra det här eftersom det förstod att för vissa handlar det inte bara om att bli av med obehaget…

starkars dig det är inte lätt . men hoppas dom går med på detta så slipper du dessa 10000 nysningar på morgoneonen eller när du kommer hem till oss.
Har en kompis som är allergisk mot iller, men har ändå iller själv. Hon är mest allergisk mot valpar, och det är också då hon visar mest av sin allergi. Mot dom vuxna djuren är det inte så farligt, och hon har medecin hon tar varje dag.

Förut så trodde jag att jag var allergisk mot pälsdjur. JÄTTEALLERGISK!
Det kliade i ögonen och på kroppen. Vi hade 8 katter, så vi trodde att jag var allergisk mot dom.
Det visade sig dock att jag var allergisk mot tvättmedlet som i använde då. *pjuh*
Skulle aldrig klara mig utan djur.

Ush, vad tråkigt. Vet inte vad jag hade gjort i din situation, men det är verkligen en av mina största mardrömmar. Försök att inte ta ut något i förväg, kanske att hyposensibilisering kan hjälpa. Ödet är bra konstigt ibland, hur kan en människa som tycker så mycket om djur vara allergisk mot dom och sen anra som verkligen inte vill vistas på samma plats som dom kan tåla dom..
#0 Det är därför jag utstätter mig för olika djur :P Annars kanske jag också hade varit allergisk för allt! Min hundallergi har vuxit bort nästan helt pga. att jag har varit mkt med hundar!=) Så att avråda ngn att inte vara vid djur än nog fel.. Hade inte jag varit så envis hade jag nog aldrig klarat av att ha 2 hundar, 8 råttor och en GP! Och jag är riktigt glad idag att jag har hållt fast vid min envishet!:D När man är vuxen tror jag att de blir svårare att få bort sin allergi.. Eller om man väntar för länge att vara med djur om man är allergisk.. Kanske är en viss skillnad om man är hyper allergisk (eller vad det nu heter :P).. Men jag är inte alls så allegisk som jag var för ngt år sedan!:D
fast vi har ändå alltid haft djur..katter innan jag blev allergisk sen hundar, hamstrar öken råttor etc..Och det har funkat bra…så jag fattar inte varför läkaren säger att jag e hyper allergisk…

#11 Varför läkaren säger att du är hyperallergisk? För att din kropp reagerar genom att sända ut "försvarare" i hela kroppen när du är allergisk. Och detta ser läkaren. Du är alltså mer eller mindre konstant sjuk, och i längden är det ju dåligt och påfrestande för kroppen. Sen blir immunförsvaret nedsatt när man har allergier, så en liten allergi för en sak kan ge utslag på något annat mindre som du aldrig förr reagerat på, bara för att kroppen är retad. Lite ond cirkel det där… Så risken när man väl är allergisk är att du blir sämre och sämre, och reagerar på mer och mer. Men men, vissa verkar bli bättre med tiden åxå, och det är ju skönt. :-D
Tror själv att jag är den som inte blir bättre med tiden, även om mina symtom bara ger lite nästäppa och lite utslag nån gång ibland. :-(
#11 Har ni haft djur efter att du blev allergisk då? Om man bortser från illrarna då :P Som t ex hund och katt?
yup…fick konstaterat vid ca 6-7 års ålder att jag var allergisk mot katt och häst….men sen dess har vi ändå haft hund och lite annat och jag har ju haft iller i flera år..

skulle bara vilja höra vad du har gjort för speciellt test mot iller? vi har försökt att få testa min pojkvän mot illrar skitlänge nu men läkarna säger att det inte går?!?!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ja det vore ju bra och veta vad testet heter om de nu påstår att det inte går och testa det.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#15 det går inte att testa för iller via prick test tydligen..men jag gjorde ett blov prov som de sedan skickar iväg och testar med iller allergener. så visst går det! Fick se katalogen med alla typer av allergener de kan testa med och det fanns allt mellan hamstrar och skorpioner…så finns gör det;) Men det tar ca 3 veckor att få svar

oki;) tack för svaret, då blir det väll bara att ringa och tjata på läkarna som vanligt! hehe
trist att du var superallergisk sara. =((( Men hoppas att det på något vis kan gå ändå för dig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Kan du inte få cortisonsprutor då? Jag får en spruta om året vid vårkanten. Innan jag började med sprutorna kunde jag knappt vara i samma rum som en katt. Klappa en var det inte tal om då var det att hiva fram astma-sprayen innan det var för sent.
Är också fruktansvärt allergisk mot gräs, hö, pollen, damm osv….. Men mina chillor trycker i sig en säck hö i veckan och jag har NÄSTAN inga problem alls. Måste skriva nästan för jag måste duscha efter jag har tagit i hö men innan kunde jag inte ens gå över en äng utomhus när de slagit hö utan att hålla på att avlida.

Jag är bara allergisk mot pollen, hö och gräs å så, och Melwin ibland :D Men det är bara att trycka i sig clarityn, zyrlex eller kestine :D libostin och allt vad det heter :D
golf.ifokus.se

Stackars dig Sara. Jag vet ju hur gärna du ville kunna läsa till veterinär.
Men försök att se det som att du har tur som klarar av dina illrar i alla fall.
Och försök att inte se det så svart, vänta på svaret i alla fall.
Kram
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kan trösta dig med att du förmodligen inte är så kallat hyperallergisk, det var ganska klumpigt uttryckt av läkaren. min syster kan bli tät i luftrören och svullen i ögonen av att folk har katt- eller hästhår i kläderna när hon åker buss, och hon kallas hyperallergisk. har du så svåra problem?
om du har haft iller så här länge och inte har några symtom av dem så lär du nog inte få det heller. man brukar få besvär vid typ andra eller tredje exponeringen av ett djur, när kroppen bildat antikroppar. så vi får hoppas att du inte är ett medicinskt undantag!! =)
#4 undrar hur stor koll han hade, den där läkaren. det är nämligen bara de med lätt till måttlig allergi som hyposensibilisering fungerar på. det kan vara livsfarligt för en person md svår allergi att utsätta sig för en sådan behandling. dessutom kan man ju undra vad han hade föer människosyn om han ansåg att bara vissa skulle få behandling…. antar att han själv inte var allergisk? ursäkta, men vilket jävla pucko….

det är kanske en liten tröst att när jag var liten så kunde jag inte vara i samma klassrum som mina klasskompisar som hade djur, men nu kan jag gosa med alla djur utom häst! alla läkare sa att det inte var möjligt eftersom jag var såpass allergisk "hyperallergisk" men 10 år efter att jag blev allergisk försvann det helt plötsligt ;)
#24 var du i kontakt med djur under den 10 års perioden?

ja det var jag tyvärr mådde jättedåligt av det då men jag var tvungen, gick på väldigt mycke mediciner när jag visste att jag skulle träffa djur kortison blandannat, fast jag blev väldigt allergisk ändå. när jag var liten hade mamma ett sånt jobb så att jag var tvungen att bo hos min pappa i mellan åt som hade hästar och katter och födde upp schäfrar.
Nu har jag fått svar på mitt ellergi test för iller…..suck….självklart e jag allergisk mot även dem….inte för att det ändrar på något ;) Illrarna stannar självklart kvar! men det känns lite små tråkigt att ha det på papper…hade en liten förhoppning om att det var min kvalster allergi som orsakade alla problem…men icke….skall tillbaka om 2 veckor och diskutera medicinering alternativt hyposensibiliserig.

Aj så, attans! Men som sagt, jag förstår om det inte ändrar något. Även jag har gjort illertest, men utan utslag. Tror dock att det visade fel för jag anar även jag att åretom-nästäppan beror på illrarna…
Berätta vad läkaren säger, intressant att höra om medicinering. :-)