Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2354 ggr
duholm
0

Tam hybrid?

Jag undrar om någon av er har någon erfarenhet av hybrider, alltså vildiller + tamiller. Kan de verkligen bli riktigt tama?

Förutsättningen för min Delphi kanske inte var den bästa från början. Mycket lite hanterad och sedan ovanpå det uppvuxen i liten bur. Tycker ändå vi har kommit ganska långt med lilltjejen, men än har vi en bit kvar. Nu biter hon inte bara för att jävlas, utan mest av nyfikenhet antar jag. Men som sagt, min fråga är om någon har haft eller träffat en riktigt tam hybrid.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

FerretCrow
0

det går nog bara man vill men det vilda och lite mer hårdhänta kommer nog alltid finnas kvar skulle jag tro.

Tzatu
0

Jag trodde det var olagligt med hybrider, eller har jag missuppfattat?

JossanH
0

Endel lyckas bra med illrar som man ofta behandlar på ett speciellt sätt, och det gäller framförallt hybrider som uppvisar mycket vilt. De är svåra att dominera och man måste mötas på halva vägen.
Man får inte heller glömma att ingen iller är den andra lik.
Ett bra exempel på det är väl en uppfödare som hade haft en hybridiller tidigare som gick att få tam. Efter det tog hon sig an en hybridkull varav några gick att hantera och få sålda medans 2 började bli ohanterbara och därför fick sitta i bur. Det slutade iaf med att ingen av de 2 burillrarna "överlevde"….
Man måste ta hänsyn till att de illrar som är väldigt vilttypade i beteenden måste få extra mycket stimulans och hantering och det är extra viktigt att dessa illrar inte blir instängda i bur. (nu antar jag ju att ni inte skulle göra så, men bara som ett exempel)…

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Hur mycket villt är det i henne? Är hon 50/50?

Hälsningar Malin

Sarah
0

Ja. Min erfarenhet är att hybrider inte biter för att jävlas utan tänker efter först och gör sen. De är lättare att komunicera med då de är känsligare för ditt humör. Tänk på att du inte kan dominera en hybrid. Tar du den i nacken så ger du dig själv problem.

duholm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Det är inte olagligt att ha eller avla på hybrider, men däremot är det olaglit att medvetet avla på vildillrar.

#4. Ja, hon är 50/50. Vi räddade henne från en pälsfarm där mamma hade rymt och kom tillbaks dräktig.

I början var hon väldigt skygg och tryckte under soffan och strök längs väggarna. Numera springer hon runt och är väldigt social. Hon är instängd i vardagsrummet + ett rum till för när hon väl kommer ut hittar hon ju såklart något ställe, typ under vasken, att lägga sig att sova på. Jag tror vår andra iller Pepsi hjälpt till ganska mycket. I början lekte hon inte alls utan bet honom mest när han försökte få igång henne. Nu hoppar de omkring som de aldrig gjort annat. Hon försöker till och med få igång oss ibland!

Vi provade nackskinnsgreppet i början men gav upp det väldigt snabbt. Hon blev som galen och "gäspen" vi väntade på kunde vi ju kolla i himlen efter! Vi bytte taktik och körde ett höt NEJ istället, och det verkar fungera för nu bits hon inte speciellt mycket.

Vet inte om vi är bortskämda med Pepsi eftersom han mest lullar runt, barnen släpar runt på honom och han bits aldrig. Delphi däremot är även en väldigt påhittig iller. När hon efter det 50e misslyckade  försöket att klättra/hoppa över grinden så hittade hon istället ett hål i väggen där kablarna upp till en hylla på andra sidan väggen mynnar ut. Därigenom rymde hon ut i rsten av huset och la sig att sova i den stora (väldigt stökiga) garderoben en trappa upp!

Bilden är från första veckan då hon lyckades klättra in i högtalaren och stannade där i 10 timmar! Fick locka ut henne med köttbitar tll sist!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Aviendha
0

#6 Där har du faktiskt lite fel. Läs detta tex.

duholm
0

Emligt jordbruksverket räknas bara hundar och katter som hybrider i Sverige. Allt annat anses så nära besläktat att det inte gör någon större skillnad.

5 § Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar,
hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och
vilda kattdjur för sällskap och hobby. Detsamma gäller för korsningar mellan
sådana hybrider och vild art.
Tamiller och grävling får dock hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och
hobby.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

enbartmalin
0

#6 Jag gissar på Lennart i sjöbo?
1½år? Inte närmare 2 kanske?

Hälsningar Malin

Aviendha
0

#8 Om du läser det jag länkade till så får du din förklaring till mitt påstående, även fast lagtexten inte rakt av nämner vildillerhybrider. Att det enbart står om hund och katt är för att det är där de lagt fokus, där de trodde att det skulle behövas. Men tas iller upp så kommer det att gå under samma princip, detta både enligt författaren av L80 (föreskriften i fråga) och av SJV själva när en annan medlem tillfrågade dem.

duholm
0

#9. Ja, vi fick henne därifrån, men han i sin tur hade köpt dem av en vän förra sommaren för att ha henne till avel eftersom han ville ha nytt blod. Vi vet ju redan att han är ganska glad för att avla på hybrider. Han hade ialla fall inte plats till fler illrar i somras så denna stackars tjej fick sitta alldeles ensam i sin bur. Hon blir 2 till sommaren. Hur vet du detta förresten?

#10. Sverige har inte hittills åtagit sig bevarandeansvar för tamiller, Mustela putorius furo. Tamillern är ett domesticerat djur som använts och används som nyttodjur vid sidan av sin ställning som sällskapsdjur. Tamillern är helt klart ett husdjur, med den är inte lístad av FAO. Det innebär att det saknas officiell statistik över hur starka tamillerpopulationerna är i olika länder. Med Sveriges drygt 2000 tamillrar torde dock inte Sverige ha en betydande andel av världens tamillrar. Jordbruksverket anser inte att tamillern uppfyller kriterierna för att Sverige ska ha bevarandeansvar för den. Av den anledningen föreslås inga delmål eller åtgärder för iller. Däremot anser Jordbruksverket att det finns skäl att undersöka om det finns kvar djur som härrör från linjer som funnits i Sverige under lång tid och som inte korsats med importerat djurmaterial under de senaste decennierna. Om det är så kan tamillerns status komma att omvärderas.

Det är alltså inte olagligt att varken avla på eller inneha en hybrid. Jag kollade nämligen detta vädigt noga innan jag valde att ta med henne hem. Det värsta av allt hade ju varit att behöva göra sig av med henne p.g.a en sån här sak.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Aviendha
0

#10 Vad har bevarandeansvar med saken att göra? Det jag pratar om är att hålla en vildillerhybrid som sällskap, och de svar jag fått finner du ju i min länk ^^ Författaren som för övrigt är insatt i hur lagstiftningen tolkas, och SJV's uttalande på en direkt fråga om att inneha hybrid är att det inte är okej.

Eller är det någon punkt i någon författning/föreskrift jag (och SJV själva) missat?

duholm
0

Det jag menar är att lagen är väldigt luddig. man kan ju faktiskt tolka den som man vill. Jag har personligen pratat med jordbruksverket och fått svaret att det inte finns några som helst lagar mot hybrider när det inte gäller hund eller katt.

Alltså, lika lite som de skulle bry sig om jag hade en kanin som jag parade med en hare, lika lite bryr de sig om tamillrar. Detta var alltså liknelsen jag fick, det kommer inte från mig.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

enbartmalin
0

För att jag känner till Lennart ganska väl, vet vad han har haft och tror du besitter samma hona som min kompis haft hemma hos sig en sväng men fick ge upp henne för illern mådde otroligt dåligt av att bo med människor.

Hälsningar Malin

duholm
0

Det låter inte som Delphi, hon bor ju här med oss 4 människor, 1 iller till och 2   katter, och hon beter sig som vilken iller som helst. Möjligvis lite bitigare, men det är sånt man får ta! Jag vet att han hade 4 syskon ur den kullen. Han sa inget om att hon varit hos någon annan innan. Det enda jag vet är att han skulle använda henne till avel men hade inte plats. Eftersom han varit ärlig med allt annat så tror jag att han skulle ha nämnt det. Men som sagt, man vet ju aldrig! Nu är hon ialla fall ganska go och trevlig, så hälsa din vän att om det är samma iller så har hon i alla fall har kommit till ett bra hem där hon verkar trivas!

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

enbartmalin
0

Har du bilder på henne?

Hälsningar Malin

duholm
0

Skicka en mailadress så skickar jag iväg lite bilder.

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Aviendha
0

Hm, intressant ^^ Anledningen till att man inte ska få ha hybrider på katt och hund är blaq. för att man inte anser att man kan tillfredställa hybriderna i fångenskap. Detta torde gälla iller med, och det är intressant att SJV har lämnat ut olika tolkningar av lagstiftningen. Normalt sett så kollar man, om det inte är lagstadgat redan, om det finns något liknande att dra en parallell till (i detta fall hybridförbud på katt och hund) och sen på vad man tidigare sagt i frågan, och där har vi ju ett utlåtande om att det inte är okej.

Men jag undrar fortfarande vad bevarande har med saken att göra, jag förstod inte riktigt den biten.

LinaIsabell
0

#18 Orsaken till varför man inte får ha varg-hund-hybrid är väl ändå för att man aldrig vet vad man får, dvs att hunden kan bli väldigt farlig för människan eftersom man tar bort alla "spärrar" vi avlat fram på hundar när man parar med varg?

Aviendha
0

#19 Det kan även det vara en av anledningarna.

Trollmusen
0

Det vilda finns alltid under, det ser jag här på Jazz. För även om han är genomsnäll så har han sina dagar då han ska hugga och bitas, och det är inte nätt han tar ska be att få tala om. Men han är betydligt lugnare än vad både hans systrar var och vad Aslan var i denna åldern (Jazz blir 4 år på måndag). Man kunde inte ta Aslan hur man ville (man var tvungen att ta han under magen och ingen annan stanns), för då bet han till så det kändes ända ner i tårna, sen släppte han inte taget igen på långa tider. Jazz är bättre där, för han bryr sig inte så mycket om hur eller var jag tar tag eller håller han.

Sarah
0

#21 Jag tror att dina hybrider är bitiga för att du tagit dem i nackskinnet och försökt dominera demn och haft dem i bur. Det är inte erfarenheten vi andra haft.

Trollmusen
0

Se där har du fel #21#.

sotlynx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jisses vad hon är lik min Irma, som har visat sig vara hybrid från Lennart! Irma är en mönsteriller, men var fruktansvärd första veckorna. Fick ha handskar, nu är hon min egen privata vaktstyrka, trädgårdsmästare och homestylare! :)