Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1666 ggr
Anyway
0

Iller i Hage.

Har beställt 2 st valphagar som jag tänkte sätta ihop och låta illrarna bo i mer eller mindre permanent.

Någon som har koll på hur stor den måste vara för att de ska få vistas i den ? Såg något om 1-5 illrar på 5 kvm yta ?

Finns väl inte folk som har 5 illrar på 5 kvm ? :S

Banankaka320
0

En iller i minst 5kvm, därefter plusar man på en kvm för varje iller. (Som jag uppfattat det :))

Anothername
0

Varför kan inte illrarna få springa i lägenheten?

Bara nyfiken.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Anyway
0

För att de välter alla mina avlånga krukor, jagar (busar och stör) katten, gör sedan samma sak med min hund som är lite avvaktande mot illrar (flyttar på sig om illrarna kommer för nära).
De väcker mig på natten istället för att ligga och sova.
Sessan hoppar upp i min säng och biter mig i tårna exakt kl 5 varje morgon och jag har inga dörrar i min lägenhet utan planlösningen är rätt öppen.

Sedan är Tischa en jäkel på att komma upp på mitt skrivbord (förstår absolut inte hur hon lyckas!) och älskar att välta saker där också. En gång välte hon en vattenkanna som jag hade ställt där och vattnet rann ner i grenuttaget och över hela min dator = kortslutning i hela min lägenhet !

Behövs det sägas fler anledningar ?

Anothername
0

Okej nej absolut inte.

Inte dax att tänka om?

Hur ska du "umgås" med illarna då?

Mina illrar skulle aldrig klara att va instänga själva i en lekhage för dom kräver uppmärksamhet jämt och ständigt.

Hoppas du kommer på någon lösning som funkar för alla djur och männsikor ^^

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Loveferrets
0

Hoppas oxå du kan finna en bättre lösning, även om buren är "laglig" att bo i så kommer dom bli rastlösa, dom behöver springa av sig även om dom sover mycket oxå, jag anser att det är synd om dom ska behöva bo där.

Om du har öppen planlösning så finns det spånskivor att köpa så kan du spärra av istället, då kanske dom kan ha tillgång till hall, sovrum och kök t.e.x.

Tycker det är tråkigt att det alltid måste vara illrar som blir instängda men aldrig nån hund eller katt.

UlrikaD
0

Hur stor är en valphage då? Blir det 5m2 ifall man sätter ihop två stycken, har aldrig mätt.

Vet när jag varit på illerträff utomhus då har vi ju satt ihop två hagar, men det blir ju inte särskilt stort alls. Mina har iallafall utforskat en sådan hage på en kvart och sen vill de ut.

Men det kanske finns olika storlekar på hagar?

Personligen tycker jag 5m2 är otroligt lite för busiga, aktiva, nyfikna illrar. Mina hade fått spunk, packat väskan och flyttat om jag försökt med nåt sånt.

Eller, de hade nog överlistat mig, bundit mig och kastat in mig i en garderob. De är ju trots allt fler än jag.Flört

Loveferrets
0

#6, Hahahahaha , förlåt, jag var tvungen, de sistnämnda vill jag se Flört

Anyway
0

Självklart kommer jag ha leksaker, hängmattor, rör och en stor balja med vatten i (Tischa älskar att simma) i hagen.

Jag brukar alltid ta med mina illrar ut på promenader och det älskar dem!  
Så de kommer ju inte alltid bara vara i hagen om ni tror det.

Men jag ska mäta hagen och kolla så den inte är för liten innan jag stoppar in dem där. Isåfall får jag väl köpa 2 st till och sätta ihop med de andra :/

Musiken
0

Inte for att vara elak, men ar iller verkligen ett djur for dig om du inte star ut med vad som gor dem till just illrar? Ang krukorna sa kan du ju antingen stalla dem hogre upp, eller sakra dem i antingen golvet eller vaggen. Eller helt enkelt acceptera att illrar + krukor inte gar att kombinera pa ett bra satt.

Att de vacker dig ar for att de ar illrar. Har nog aldrig stott pa en iller som sover natten igenom. Antingen sa kan du lara dem att inte vara i sangen, eller sa kan du hoja sangen sa att de inte kommer upp.

Ar planlosningen oppen sa skulle jag ocksa tipsa om avsparrningar i form av spanskivor eller plexi.

Tycker att det ar valdans synd om de ska stangas in i en hage, aven om den ar laglig. Mina skulle fa totalt spunk om de inte fick springa som de ville - leksaker eller ej!

Loveferrets
0

#8, Jo men hur mycket leksaker dom än har så behöver dom ha utrymme att röra sig på även om du går promenader med dom.

Sara
0

# 9 Kan bara hålla med.

Sara

JossanH
0

#3 Låter som att du beskrivit en typisk iller och att det är det du inte vill ha.. Jag får inte helt ihop det. Skulle jag stänga in min katt för att den jamar, busar, springer runt fötterna och vässar klorna så skulle jag hellre omplacera den för då är det nog inget större fel på katten i sig utan att jag inte vill ha en katt som ett husdjur med allt vad det innebär.

Sedan undrar jag om du tycker att det är bättre att byta ut allt det du klagat på mot 2 illrar som förmodligen kommer stå och skaka galler och gräva på gallret för att få komma ut?
Där har du ett störit beteende som oftast uppkommer då de inte får en chans att vara just iller och nu när de varit vana att springa löst kommer dom nog inte acceptera att bli instängda utan att visa trots.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anothername
0

Håller helt med er. Därför tycker jag hon ska tänka om lite.

Tycker d vore synd för illrarna om dom ska sitta i buren hela tiden…

Jag fick skuldkänslor när våran hanne fick vara enbart i vardagsrummet för att vi fått hem våran hona precis och dom inte kom överens. Å då har vi ändå inte ett mini vardagsrum direkt.

Så du borde nog tänkte om lite, om det verkligen är sjyst mot illrarna att ha dom kvar

JossanH
0

Och ang mått är det 1-5 illrar på 5kvm sedan plusar man på 1 kvm för varje iller utöver 5 st.
Men nej, det är väldigt sällan folk har 5 illrar på endast 5 kvm. De brukar i regel få gå löst eller möjligen få en avspärrning till ett eller ett par rum :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Kan du inte bara använda gallret för att avgränsa till ditt sovrum när du ska sova då? För krukor med mera bör man ju ha tänkt på låååååååångt innan man skaffade detta djur.

cacao
0

Blommor höööögt upp, nästan bara amplar som funkar eller så konstgjorda blommor är nog det som gäller för en illerägare.

Ju mer de vistas i hagen desto "jävligare" kommer dom troligen att bli när du släpper ut dom. Illrar i sängen, tja som någon skrev, höj sängen eller stäng in dig med buren, inte illrarna.

Skrivbord och ytor dom kan komma upp på illersäkras eller saneras från grejor som kan gå sönder eller ätas upp.

Iller är inget djur som man "stoppar" undan då de blir jobbiga. Då får man oftast ett eskalerande problem i stället.

Iller kräver enormt mycket mer än en huskatt ex vis och minst lika mycket om inte mer än en hund.

Det finns ju ett talesätt att man alltid ska tänka sig för minst en gång. Innan illerköp är det nog ett hundratal gånger man bör tänka sig för…

Medarbetare på sajten irishcob

Anothername
0

Håller med. Ha blommor i fönster och gör som vi har gjort här hemma. Bygg en liten barikad så dom inte ens kommer upp i fönstrer. Har man iller får man ju inse att man får anpassa sig och inte ha blommor på golvet. som sagt sånt ska man ju tänka på INNAN man ens skaffar iller.

Och som #16 skrev, att ha dom i inhängnad kommer ju bara göra dom mer jävliga så fort som kommer ut.

Och det där med hunden, blir han störd så är d väll dax att inse att du inte kan ha alla djur samtidigt. Våran katt bli också irriterad när illrarna kommer och ska borra ned näsan i pälsen på han men han flyttar bara på sig. inge mer med det.

Anyway
0

Tack jag har varit illerägare i fyra år snart. Vet nog hur det är att ha iller. Men Tischa verkar aldrig lugna ner sig (valp) och hon är 11 månader nu. Inte ens Sessan var så hyperaktiv när hon var valp.

Men säger lagen 1-5 illrar per kvm så är det så. Punkt.

cacao
0

Har en hona som fyller 3 i sommar. Hon leker mer nu än när hon var valp..

Individuellt i högsta grad. Precis som oss människor. Och att stänga in ökar enbart aktiviteten och säkert också stressen hos djur. Bara att titta på allt man från djur och människovärlden stänger in på begränsad yta.

Lagen har du här, antar att du missuppfattat eller skrivit fel då du skriver 1-5 illrar per m2…

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Musiken
0

#18 Det ar 5kvm for 1-5 illrar, inte en iller/kvadratmeter.

Att du har haft iller i fyra ar gor val ingen skillnad? Har du ett djur sa bor du val se till deras basta istallet for att skyffla undan dem i en hage? Problemet kommer som sagt bara eskalera och bli varre om de inte far utlopp for sin energi.

Loveferrets
0

#18, Vad skulle det spela för roll att du haft iller i 4 år ?

Varför inte försöka och skärma av istället med spånskivor eller liknande som vi skrev förrut ? Om hon är hyperaktiv nu, hur tror du då det blir om du stänger in henne i en hage ?

cacao
0

Precis så som #20 skriver så är MINSTA mått oavsett om du har en eller upp till 5 illrar 5kvm och den kortaste sidan får inte underskrida 1 meter.

Så teoretiskt sett så kan du bygga en rektangel på 1x5 meter eller en fyrkant på 2,5x2,5 meter. Då får du exakt 5 kvm som alltså är MINSTA lagliga mått att hålla iller instängd på.

Enda undantaget vad jag kan förstå är vid transport och utställning.

Anothername
0

Tycker ändå att d är konstigt att man vill stänga in sina djur ?!

Man skulle ju som sagt inte stänga in sin katt eller hund i en hage?

Det har jag aldrig hört talas om i alla fall. så varför ska man göra det med illrar.

Verkar som folk får för sig att illrar är "burdjur" som råttor och möss men det är d ju inte.

Så börja fundera på om du verkligen ska ha illrarna kvar?!

LinaIsabell
0

#22 Vill bara påpeka att 2.5x2.5 blir 6.25 kvadratmeter, inte 5. :)

Trollmusen
0

En hage är ca 1m2, så har du 2 illrar, så bordedu  isåfall ha 5 hagar för den första illern, sen yterligare minst 1-2 hagar för att det ska blir stort nog för 2. Att man sen kan ha ett par illrar i en hage under kortare tid, som t.ex vid en träff är väl OK, men inte hela tiden.

Aviendha
0

#25 Inte riktigt, har man 5 illrar eller färre så är det 5kvm som gäller, det är grundkravet för iller oavsett om det är en eller tre. 6 illrar=6kvm, 7 illrar=7kvm osv.

Men ja, det blir många hagar för att komma upp i ynka 5kvm ^^

enbartmalin
0

#18 Man får ha fem stycken vuxna möss i en bur på 30x30x30, mät och se om du anser det är lämpligt?
Lagen har inte alltid rätt, oftast är måtten påtok för små.

Du har hund och katt?
Snälla stäng in dom på den ytan, för det är lika lämpligt som att stänga in illrar på en sådan yta.

Jag hoppas verkligen du funnit en bättre lösning vid det här laget :)

Hälsningar Malin

JossanH
0

#25 Fast sätter du ihop 2 valphagar så blir inte det 2 kvadratmeter utan betydligt större- för antar att du inte sätter dubbla långsidor mot varandra när du sätter ihop 2 hagar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

zippet
0

#22   -    v5 x v5 = 5 kvm

sandraxea
0

jag tror också att bästa lösningen för både ägare och iller är att spärra av rum med ex spånskiva eller plexiglasskiva. så kan ni fortfarande umgås men slippa få blöt dator och välta krukor. 

hoppas att du hittar en lösning som passar bättre än hagarna.

tortoise
0

Det är inte säkert att det kommer att fungera med hagar…Förr eller senare är det någon som är tillräckligt smart att klättra över, eller öppna (ja det funkar! om man är tillräckligt många illrar som hjälps åt..!) Sen är det väl så att när man köper en iller är man väl införstådd med att det är ett aktivt djur? och då får man tänka om och hitta på lösningar.

2 enkla lösningar är… sätt fast allt som de inte får riva ner med självhäftande kardborreband (eller ha bara krukor i ett rum där illrarna inte får vara) och ställ aldrig stolar såpåss nära bordet att en liten skicklig klättrare kommer upp…

Andra husdjur brukar säga ifrån om de blir riktigt sura på iller-samborna och när det händer så lär de ju sig att inte störa, dessutom får man som djurägare säga ifrån varje gång två olika djurarter "grälar" ofta handlar det inte om att något djur stör ett annat, det handlar om att den som är flockledare accepterar beteendet-säg ifrån varje gång de blir för busiga, till slut vet både illrar, hund och katt var gränsen går…

och sömn..illrar är ett dygnet-runt-djur, de sover inte som vi. Avgränsa sovrummet om du kan och gör det till ditt revir..att illrarna lever även på natten går tyvärr inte att göra något åt..Om de sitter i en hage på natten kan de istället börja skaka galler och då hörs de ju i allafall…

Illrar är ett aktivt djur, det bara är så och vad det innebär bör man ha i åtanke när man skaffar dem.