Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1406 ggr
Punkten
0

Varning för fågel!

Snacka om panik!

Var precis ute och gick med Lilly på en långpromenad. Plötsligt lägger jag märke till en kråka som följer efteross från stolpe till stolpe. Utan den minsta förvarning flyger den mot oss på riktigt låg höjd och är bara centimetrar från Lilly med klorna. Jag skriker till och viftar men det verkar inte avskräcka den. Den gör flera utfall och Lillys svans blir som en fotboll och gör misslyckade försök att hugga efter den. Det slutar med att jag får en en spark (!) på kråkan, lyfter upp Lilly och springer hem, men en kråka som fortsätter efter med upprepade lågflygningar. Det var riktigt obehagligt, men nu vet jag vad jag ska hålla uppsikt efter, mer än hundar :o

Nu är vi i alla fall hemma och Lilly har nog ALDRIG varit så törstig :)

Trollmusen
0

Kan har sett iller som ett hot (även om du har illern i sele och koppel). Vet en sommar för några år sedan, så kom Tiffanie ut (bodde då på bottenplanet i ett 3 vånings hus, hon hade på nått sett kommit upp i fönsterkarmen och där ifrån hoppat ut). Jag var ute och letade efter henne i ett par timmar, när jag till sist hörde kraxande från både kråkor och skator nere vid industriområdet. Så jag gick dit för att undesöka vad det var som störde dom, och se det var Tiffanie som var inne i buskarna och krafsade runt. Och både skatorna och kråkorna hade bon i närheten, så dom ville ha bort odjuret som skrämde dom. Som tur var så kom hon när jag kallade hennes namn, och jag bar in henne till hennes egna bebbar som då bara var ca 2-3 veckor gamla.

Punkten
0

Ja, antog att det var något sådant. Har inte varit med om att jag har behövt se fåglar som ett större hot tidigare, så på sätt och vis var det en bra erfarenhet så man har koll i framtiden. Måste köpa en mindre sele så Captain Morgan kan följa med ut nu också. Han var med en stund, tyckte att jag spände riktigt ordentligt, men efter 10 min satt BÅDA selarna, som vi måste ha, runt magen. Så han fick vackert gå in igen stackarn.

Aviendha
0

Fy vad läskigt!

Jag som tyckte kajorna här var närgångna, de var iaf någon meter iväg.. Men jag kan inte låta bli att flina; det är inte alla som fotat till en kråka! :P

Loveferrets
0

Fy så otäckt, dumma kråka !

Punkten
0

Ja det var ingenting jag hade förväntat mig. Lilly var mest irriterad medans matte var livrädd. Men jag fick in en bra spark ;p

Bogey
0

Fast jag tror nog Lilly är farligare för kråkan än den är för Lilly.

Nu var det visserligen inte kråkor men kolla Marie's ferrets där hennes illrar tagit skator som varit för närgågna.

Punkten
0

Jag är inte så säker på att hon skulle hinna med, hon har inte så snabba reflexer ;p är inte direkt orolig att den skulle ta tag i henne och försöka flyga därifrån, tänkte på de vassa klorna. Men för att vara så liten så är det en riktigt kaxig liten tös ;)

Haha, en riktig jaktiller :)