Tack Sarae
nu känner jag snart för att ge upp. Han har bitit och huggit sej igenom mina händer i rent vansinne. Varför vet jag inte men antaligen blev han arg för att han bet och jag skällde och han bet och jag skällde….ond cirkel..mina händer ser ut som stryk.
Medans detta hände pratade jag med sarae i telefonen.. det lät säkert inget vidare.. jag var tvungen att putta in honom på toaletten med mattan..han högg och tuggade som om livet hägnde på det..
sedan satt jag i telefonen och lipade och var förbannad medans blodet droppade..blodade ner en hel handduk ( nästan)..
kände att tålamodet var på bristningsgränsen, hade jag haft ett hagelgevär hade han nog inte levt idag ( någon som vet hur det känns?)
sarae kom med tips och råd och lyssnade på mej och mitt snyftande.(lipar aldrig så det var total förnedring att lipa i telefonen
(* morr på dej milton*)
kom till slut fram till att han får ett par månader på sej men att om han inte ändrar sitt beteende har jag snart inget val…
men nu ska här hårdtränas med skidhandskar dränkta i citron + stövlarna på…
när jag öppnade badrummsdörren låg det en ångerfull pälskorv och glittrade förlåtande med ögonen..
han rörde sej inte, tittade bara på mej.. först när jag sa välkommen ut, gick han ut..fick en godis bara för att jag skulle få en möjlighet att sträcka fram händerna..
i vanliga fall brukar vi mysa förlåt men idag har jag inte nerverna till det ( tror han biter när han märker att jag blir rädd, vem blir inte det när en nästan 2 kilos iller TUGGAR sej igenom händer och fingrar?)
hur som helst, sitter jag här med smink i hela ansiktet,och blodiga händer men modet och tålamodet skall ej svika.
Milton är här för att stanna…..
det lät verkligen inget kul kan jag lova! Men jag är övertygad att du kommer klara av det! Men det kan komma att ta tid..men vi finns alla här som stöd! och det e bara att ringa när du vill! ;)

jag tycker att du verkar så modig! jag har aldrig haft någon iller som bitit människor, men jag tror att jag skulle bli jätteskraj..:S
ville bara önska dej lycka till;)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
toxi var oxå bitig i början men vi använde en vattenspruta varje gång hon var "dum" och det har funkat jättebra
Milton e långt ifrån bitig..han hugger som om han vore ett vilddjur…vattensprutan har provats sedan dag 1 men funkar inte direkt
yup..har själv hamnat i hans gap…strax under knät på muskeln…har 2 blåmärken stora som en kronor…så kraft i käkarna har han!

Låter verkligen inte som någon hit. Jag hoppas det löser sig med tålamod. Tyvärr finns det faktiskt illrar som inte går att få helt okej.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag försöker tänka positivt här Åsa :)
men jag är emdveten om deta och han till slutet sommaren på sej..det sa jag från första början..
alla tips är välkommna ..
jag var tvungen att hålla kentucky under vatten för att hon skulle släppa, hon hade sammma beteende, men jag använde en skinn handske på ena handen så jag kunde ta i henne utan att känna om hon bet alltså utstrålar man inte rädsla, så höll jag på så några veckor, tvångsgosa, busade, gav godis å till slut så sluta hon. nu har jag äntligen börjat gå utan skor också , hehe

Bra att du försöker vara positiv och inte visar rädsla. det är bra grundstenar för att lyckas.
Audiatur et altera pars
#8 jag ska också köpa hanskdska, dock skidhandskar eftersom skinnhandskar bara blir lite lattjo tugmotstånd :)
än har jag inte gett upp..
jag har drömt mardrömmar hela natten om att jag blev ifrågasatt av ala stora illermänniskor om varför jag skaffade iller när jag inte klarar av det etc. etc.. handen e stel som f*n och jag vet inte hur jag ska kunna jobba med med..men vi får se
grejjen är den att milton aldrig bitit mej innan detta…tror faktiskt inte han kommer försöka göra det igen.han ligger fortfarande och sover trots att han e först uppe när väckarklockan ringer ( morgon godis)
jaja..får se ikcäll

Oj aj oj vad jobbigt.
Jag brukar tjuta som en rätt/skadad iller när mina illrar bitit mig för hårt. Typ IiiiiiiiiiiiiiiIiiiiii så högt jag kan. Antingen fattar de illerspråket eller så reagerar de så starkt på mitt skrik att de släpper. har du testat detta? Självklart är det en avvänjningsperiod, men det borde ju bli bättre på en månad.
Jag brukar även avleda deras bitmanöver genom att helt enkelt plocka upp odjuret i knät och tokkela tills de får spader och smiter därifrån. Då upphör attacken… hehehe…

#11: Tror inte du behöver oroa dig för att bli ifrågasatt av någon. Åtminstone ingen riktig illermänniska kommer ifrågasätta dig.
Att stöta på en iller som beter sig som han beskrivs är inte det lättaste.
Jag håller tummarna för dig. Och behöver du prata så finns jag ett samtal bort.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Men herregud, stackare !
Vart bor du? Finns det inte någon i din närhet som kan hjälpa dig med Milton? Ju fler som hälsar på honom och säger ifrån när han biter desto bättre.
#14 kitty bor nära gbg….Problemet ligger nog inte i att hon inte vågar säga ifrån..för det kan jag personligen intyga att hon gör ;) (Hör fortfarande lite dåligt på vänster örat heheh)…problemet är snarare att han kan vara hur snäll som helst uder en lång period för att sen bita helt oprovocerat….svårt att förstå varför han biter, å när han biter då e det inte nådigt…tror han lätt toppar saga skulle jag vilja säga 

oj, kan någon toppa henne?? *svårt chockad*
Faktiskt måste jag säga det här.. ibland kan det vara bättre att låta en iller somna in ifall det här beteendet visas. Det är bra att du sätter en tidsmarginal som du vill se en förändring på. Skriv gärna ner på papper hur han beter sig idag och jämför vid nästa tidskontroll.
Ibland är det nämligen svårt att se om något förändrats eftersom det sker gradvis.
Jag ska verkligen hålla tummarna för dig.
Det e precis så som min Iris uppför sig! :O Jag blir galen… men ska säga til mina päron, som har hand om dem att göra så som ni har sagt.. så får vi se…
(bra att lära sig nåt ibland.. inte bara negativa saker för min del)
Vill du ha hjälp med att andra ska hantera honom så säg till bara. Jag tål några hugg.
Sara
Jag vet precis hur det känns. Han biter sig lixom fast och sen tuggar han som om han vill äta upp en.
Att fya Milton genom att hålla honom i nackskinnet fungerar verkligen inte! Han blir bara irreterad utav det och så hugger han igen. Ännu hårdare.
Bästa sättet som Tina och jag använde oss av var att alltid ha en tops dränkt i citron i närheten och så fort han bet stack vi in den i munnen på honom. Usch vad han gnällde, men då högg han inte tag igen när man släppte ner honom utan gick iväg…
ok tack för alla era härliga tips
har precis komit hem frå jobbet
vi ska nu ut på en timmas promenad …då orkar inte ens hann bita :)
han e lugn och snäll idag..han verkar ha tänk över sitt bitande..
han bet därför att han blev rädd..han har inte bitit mej innan och därför blev han antagligen skrämd av hur jag "hanterade" honom
slägnde skrek och föste med en matta
jaja
skriver igen efter promenaden
ps..kan inte böja fingrarna riktigt,därför skirver jag lite knasigt
:)

Har du en stelkramsspruta måste jag fundera på när du skriver så där att du har svårt att böja på fingrarna.
Audiatur et altera pars
jag tog den i 5:an senaste gången..
om du fortfarande e vaken när du läser detta kan du gärna ringa upp mej på
032216127..alltid bra att tprata med flera människor när det gäller såna som milton :)
har lite funderingar ( lite och lite) vad det gäller Milton..nu när han bet så förjävligt har jag blivit osäker på honom och är numera osäker på om jag klarar av honom..känner att jag kan behöva hjälp .. någon som e kanon på bitiga muskelpaket?

Jag såg inte ditt inlägg förns nu. Och jag tycker det är lite sent att ringa nu.
Men vi kan gärna pratas vid i morgon om du vill. Jag har ett möte på barnens skola i morgon förmiddag men sedan är det lungt här hemma.
Audiatur et altera pars
ok vad ahr du för nummer Åsa…
Åsa…ring mej mellan 12 och 2 imorgon ..
då ringer du antagligen och väcker mej :)

Hoppas det löser sig för er……
Håller tummarna

Nu först var den här tråden så att man såg att någon skrivit i den efter mig. Vad knasigt det blev. Men jag försöker ringa nu. Även om det är efter två.
Audiatur et altera pars
ok än så länge idag har Milton varit väldigt reserverad..Vi har kramats lite, han söker upp mej och vill ha kontakt..men han vågar inte leka med mej..
jag ser att han vill men när jag försöker backar han
jag tror han har väldigt dåligt samvete ..
min kompis som uppfostrar hundar berättade om sandhandskar dvs. bomullshandskar med typ sandpapper på.
det ska tydligen vara väldigt obehagligt för tänderna, inte farligt men obehagligt..
funderade på om man skulle köpa sånna och ha över termohandskarna?
citron cokså kanske?

http://www.ferretcentral.org/trans/svensk3.html
kolla in 7.1 nästan längst upp på sidan! du kanske redan läst den men om inte så tycker jag att det brukar stå rätt mkt bra tips där:) det står ju mest om nafsande illrar men några tips kanske kan funka för dej!
#30 vilken bra sida!

du har antagligen listat ut det här själv men sidan med alla kapitel är http://www.ferretcentral.org/trans/

puttar lite ifall inte Kitty sett länken!

*Skrattar lite*
Av någon anledning så är alltid Robinsnel ute före mig och skriver precis vad jag har tänkt skriva. Ibland har jag t o m skrivit klart inlägget när jag ser hans inlägg. Bara att sudda ut då för att inte låta som en härmapa. *stirrar på #31*
Jag tyckte faktiskt ÅXÅ att det var en bra sida i #30. Många BRA TIPS PÅ LEKAR!!!